دانلود و خرید کتاب شهر خدا علیرضا پناهیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شهر خدا اثر علیرضا پناهیان

کتاب شهر خدا

انتشارات:بیان معنوی
امتیاز:
۴.۸از ۱۶۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شهر خدا

کتاب شهر خدا نوشتهٔ علیرضا پناهیان است. نشر بیان معنوی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر به شما دربارهٔ ماه رمضان و رازهای روزه‌داری می‌گوید.

درباره کتاب شهر خدا

کتاب شهر خدا بر اساس سخنرانی‌های مختلف علیرضا پناهیان پیرامون ماه رمضان تنظیم شده است و پس از انجام اصلاحات و بازنگری نهایی به‌وسیلهٔ او منتشر شده است.

کتاب شهر خدا صرفاً کتابی دربارهٔ اسرار و آداب ماه رمضان نیست. در خلال فصل‌های کتاب، به‌تناسب، بحث از رازها و آداب ماه مبارک رمضان و برخی از پرسش‌های کلیدی جوانان درمورد دین پاسخ داده شده و برخی از مفاهیم اخلاقی و راهکارهای دستیابی به آن‌ها نیز تبیین شده است؛ به‌گونه‌ای که بخش قابل‌توجهی از مطالب کتاب فراتر از ماه مبارک رمضان، در طول سال و در مسیر دین‌داری به‌کار می‌آید.

رمضان عنوان نهمین ماه سال قمری است. در این ماه، روزه بر مسلمانان واجب شده است. ماه رمضان در دین اسلام ماهی مبارک است. در قرآن، از این ماه به‌عنوان ماهی که در آن قرآن نازل شده، یاد شده است و با‌توجه‌به آیۀ ۱۸۵ سورۀ بقره که نزول قرآن را در ماه رمضان می‌گوید و سورۀ قدر که نزول قرآن را در شب قدر می‌داند، مسلمانان معتقدند که شب قدر، در این ماه واقع است.

خواندن کتاب شهر خدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون ماه رمضان و علوم دینی پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب شهر خدا

«آثاری که برای روزه واجب ماه رمضان در قرآن و روایات ذکر شده است بسیار عمیق و ماندگار است. آثاری نیست که یکی دو روزه از دست برود. به‌سادگی هم به دست نمی‌آید. خیلی‌ها فکر می‌کنند روزه ماه مبارک رمضان صرفاً یک «حال» خوش معنوی ایجاد می‌کند و می‌رود؛ «حال» هم که پایدار نیست. در حالی‌که قرآن کریم تقوا را اثر روزه اعلام فرموده: «یا اَیهَا الَّذینَ آمَنوُا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقوُنَ.»

روزه بر ما واجب شده است تا به «تقوا» برسیم. تقوا یک خوبی سطحی و گذرا نیست. تقوا به ملکه‌ای گفته می‌شود که از خداباوری عمیق نشأت می‌گیرد و به آسانی مانع گناه کردن فرد متّقی می‌شود. و یکی از خوبی‌ها هم نیست، بلکه برآیند همه خوبی‌ها و فضائل است. از طرف دیگر در روایات معصومین (ع)، آثار دیگری هم مانند «اخلاص» و «حکمت» برای روزه برشمرده شده است. نه اخلاص و نه حکمت، اموری نیستند که یک شبه به دست بیایند، و یک روزه هم از بین بروند. نیاز به طی یک روند طولانی و فرآیند پیچیده تربیتی دارند.

بنابراین می‌شود گفت آثار ماه رمضان، نشان می‌دهند که روزه رمضان تربیت کننده است، پختگی می‌آورد. تنها گرم نمی‌کند، بلکه تغییر هم می‌دهد. و اساساً این ماه مربّی است. برای ما باید خیلی مهم باشد که در یک روند تربیتی قرار بگیریم و برنامه‌ای پیدا کنیم که طی آن با رفتارهای ساده‌ای به نتایج مهمی برسیم.

مردم برای تربیت بدنی حاضرند مبالغ قابل توجهی به یک مربّی بدهند، تا بتوانند به سهولت به نتایج دلخواه برسند. سی روز گرسنگی و تشنگی کشیدن، برای به دست آوردن تقوا، هزینهٔ بسیار کمی است. حالا این رمضان است که برای ما زمینه تربیت را فراهم آورده و می‌خواهد در ما تغییر ایجاد کند. آیا خواهد توانست؟ اگر دل بدهیم و دیده بدوزیم، بله. اگر تن‌آسایی نکنیم و دل‌آزرده نشویم، بله. اگر همراهی کنیم و آثار خوب روزه را با بدی‌ها تباه نسازیم، بله.

اما چگونه یک روزه گرفتن ساده، کار تربیتی می‌کند و انسان را تغییر می‌دهد، و تکامل می‌بخشد؟ باید کمی درباره آن تأمّل کنیم. قبلاً به قدر کافی در این باره صحبت کرده‌ایم که چرا باید از ساز و کار رمضان و نحوهٔ عملکرد آن خبر داشته باشیم و از این طریق، اثر روزه را بر خود عمیق‌تر و ماندگارتر کنیم.

روزه یک عمل جسمانی است و تقوا یک حالت روحانی. این اثر معنوی از یک عمل مادی چگونه به دست می‌آید؟ نخوردن و نیاشامیدن به عنوان مظاهر مهم روزه چگونه چنین آثار ماندگاری بر جای می‌گذارند؟ طبیعی است نیت روزه ماه رمضان است که به این نخوردن روح می‌دهد و امر خداست که آن را مؤثر قرار می‌دهد. ولی آیا خودِ این نخوردن و نیاشامیدن هم در روح ما اثر می‌گذارد؟»

نظرات کاربران

علیرضا گلرنگیان
۱۳۹۹/۰۱/۱۸

کتابی خوش‌قلم از حجت‌الاسلام پناهیان که شاید سبک نوینی داشته باشد؛ چیزی بین کتاب دینی و کتاب ادبی. شما مثلا مفاتیح الجنان را ببینید که درباره ی ماه رمضان چگونه حرف زده، از آیات و روایات مربوط به این ماه فراتر

- بیشتر
🇮🇷💪🏻🇮🇷REZA
۱۳۹۸/۰۶/۰۴

استاد پناهیان قوه تجسمی بالایی دارند، از مطالب دینی یک نوع مطالب حماسی عاشقانه ایجاد می کنند آدم کیف می کنه جدیدا یه کلیپ دادن بیرون از پناهیان، به اسم تو نماز حمد بخون، تو گوگل بزنید میاره تفسیر سوره

- بیشتر
فاطمه زهرا
۱۳۹۸/۰۶/۰۵

توچنین خوب چرایی؟! ❤

م.و
۱۳۹۸/۰۳/۱۹

عالیییی بود ماه رمضان زیبایی برای من ساخت

f faji
۱۳۹۷/۰۳/۰۷

مثل همه آثار استاد; عالییی👌✌

« امید »
۱۳۹۹/۰۱/۱۱

گشودن دریچه‌های نو به حکمت های روزه، و ثمرات عجیب روزه که تا حالا نشنیده‌ایم یا کمتر شنیده‌ایم یک نگاه همه جانبه است به نظرم برای هر مومنی مطالعه اش «لازم» هست

MAHDI
۱۳۹۸/۰۳/۱۳

این کتاب رو دیروز تمومش کردم.اولین کتابی بود که از استاد پناهیان خوندم.حرفاشون واقعا به دل میشینه و نظر انسان رو درباره خدا و زندگی و... تغییر میده. با اینکه تازه خوندمش ولی خیلی جاهاشو یادم رفته 😂😂😂

شیدا
۱۳۹۸/۰۲/۲۹

هنوز فقط مقدمه مولف رو خوندم ولی انقدر قشنگ بود که خواستم زودتر امتیاز بدم و به دوستداران توصیه کنم.

msani
۱۳۹۷/۰۳/۰۷

واقعا خیلی خوبه،خدا حفظ کنه این استاد بزرگوار رو،اگه بقیه کتاب ها هم قرار بگیره عالیه...

🌸📚💖Shamim💖📚🌸
۱۳۹۹/۰۲/۰۹

بی نظیر بود، کتابی که در مورد ماه خداست، مگه میشه عاالییی نباشه!!!به قلم استاد پناهیان هم که مطالب فوق العاده قشنگ تر و خواندنی تر میشن⁦👌🏻⁩🌸... ماه دوست داشتنی من⁦☺️⁩، چقدر ماه خدا 💕 حس قشنگ و معنوی داره، دعا

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۸۲)
مهمانِ بزرگان شدن، بزرگی می‌آورد و حقارت‌ها را از روح انسان بیرون می‌کند.
📓میرزا رضا📚
رمضان‌های سال بعد هم، اگر به‌خوبی برگزار شوند، جبران کاستی‌های این رمضان را نخواهند کرد. هر کدام تابلوی مستقلی خواهند بود.
بیسیمچی
اگر کسی قیمت عبادت را بداند، قدر رمضان را بسیار خواهد دانست وقتی که بشنود رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: «الصَّائِمُ فِی عِبَادَةِ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَ نَائِماً عَلَی فِرَاشِهِ مَا لَمْ یغْتَبْ مُسْلِماً؛ روزه‌دار همواره در حال عبادت خدا محسوب می‌شود، اگرچه در بسترش خوابیده باشد. البته تا وقتی که غیبت مسلمانی را نکند.»
🐝 Mina 📚
تفاوت انسان‌ها از آنجا آغاز می‌شود که در مواجهه با دو سؤال «من چه می‌خواهم؟» و «چگونه می‌توانم به آن برسم؟»، راه‌های متفاوتی را پیش می‌گیرند و طبیعتاً به نتایج متفاوتی هم می‌رسند.
چڪاوڪ
سی روز گرسنگی و تشنگی کشیدن، برای به دست آوردن تقوا، هزینهٔ بسیار کمی است.
زهرا سادات
خدایا! اگر مهمانی داده‌ای، پس دیگر چرا حضور در این مهمانی پرمهر را قهری و الزامی کرده‌ای؟ می‌گذاشتی هرکس دوست داشت، خودش بیاید؛ مانند احرام حج و اعتکاف در مسجد است؛ اما این مهمانی به گونه‌ای ترتیب داده شده است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن وارد نشود. چون این مهمانی در ظرف زمان است، خواه ناخواه به این ظرف زمانی مبارک وارد می‌شویم؛ چه از آن بهره ببریم و چه از آن غافل باشیم. مانند اعتکاف و حج نیست که شرکت کردن در آن، اراده بخواهد و به میل افراد بستگی داشته باشد. پاسخ به سؤال درباره تفاوت اول روشن است. گاهی اوقات کسی که رفیقش را خیلی دوست دارد او را طوری به مهمانی دعوت می‌کند که انگار می‌خواهد اختیار را از او سلب کند و او را به زور به مهمانی ببرد. مثلاً به او می‌گوید: «فردا مهمان من هستی، اما و اگر هم ندارد! فلان ساعت هم آماده باش، خودم با ماشین می‌آیم دنبالت، خداحافظ!»
Maliheàm📚🌧
رمضان‌های سال بعد هم، اگر به‌خوبی برگزار شوند، جبران کاستی‌های این رمضان را نخواهند کرد. هر کدام تابلوی مستقلی خواهند بود.
بیسیمچی
در شب‌نشینی‌های شهر خدا رمزهای راز و نیاز گشوده می‌شود، و سحرگاهان که قفل دل‌های بسته باز شده است، ابواب نورانی لبخند خدا، آفتاب مغفرت را بر لب بام خانه‌ها می‌تاباند. آنجا شب‌ها از روز روشن‌تر است و روزها از شب آرام‌تر.
آیه
باید روزه را دوست داشته باشیم و روی ماه رمضان را ببوسیم. می‌توان یکی از دلایل علاقه به رمضان را این قرار داد که روزه چیزی از جنس زکات است.
🌸📚💖Shamim💖📚🌸
رمضان یعنی یک ضیافت، یعنی ماه مهمانی خدا. در رمضان ما مهمان خداییم و خدا میزبان ماست. ما که همیشه از بدو خلقت مهمان خدا بوده‌ایم و دائم بر سر خوان نعمت او نشسته‌ایم، باز در رمضان مهمان اوییم.
زیـنـب🍃🌸

حجم

۱۷۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۸۴ صفحه

حجم

۱۷۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۸۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان