دانلود و خرید کتاب انقلاب علمی (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۰) پیتر آمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انقلاب علمی (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۰) اثر پیتر آمی

کتاب انقلاب علمی (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۰)

معرفی کتاب انقلاب علمی (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۰)

مجموعه «تاریخ برای نوجوانان» انتشارات مازیار با هدف آشنا‌سازی نوجوانان با تاریخ و به ویژه تاریخ تمدن نگارش یافته است. هرجلد از کتاب‌های مجموعه نویسنده‌ای متفاوت دارد. این مجموعه پربار شامل موضوعاتی همچون پیدایش روستاها و جوامع شهری، نهاد خانواده در تاریخ، بحث تکامل و داروینیسم، رابطه انسان و دین در طول تاریخ، انقلاب‌های کشاورزی و صنعتی، انقلاب علمی و عصر روشنگری، انقلاب ارتباطات، امپراطوری‌های بزرگ و بسیاری مباحث مهم تاریخی دیگر است. جلد «دهم» این مجموعه که به موضوع «انقلب علمی» می‌پردازد نوشته «پیتر آمی» و ترجمه «م.ت. صابری» است. در مقدمه اثر می‌خوانید: «می‌دانیم که شیوهٔ زندگی ما با شیوهٔ زندگی مردمانی که پانصد سال پیش از این می‌زیستند بسیار تفاوت دارد. مدارس ما، خانه‌های ما، محل کار مردم، کارشان، راه‌های مسافرت ما، بیمارستان‌های ما، آن‌چه در اوقات فراغت می‌کنیم، همه این‌ها متفاوتند. علم که از طریق تکنولوژی عمل می‌کند در پدید آوردن این تغییرات سهم بسیار مهمی داشته است. علم و تکنولوژی با یکدیگر پیوند نزدیک دارند. شناخت علمی یعنی دانستن چرایی و چگونگی هر چیزی، آن‌چنان که هست و عمل می‌کند. تکنولوژی یعنی «دانستن چگونگی» و دانستن این نکته که چگونه چیزها را برای مقاصد مفیدی بسازیم و تغییر دهیم. علم با پی بردن به چگونگی و چرایی طریق معین عمل چیزها معلوماتی به دست می‌دهد که از آن می‌توان در راه پیشرفت تکنولوژی استفاده کرد. انقلاب علمی که در قرن‌های شانزدهم و هفدهم پیش آمد این کار را برای علم ممکن کرده است.»
انقلاب در ارتباطات (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۲)
الیزابت رانگهام
انقلاب صنعتی (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۹)
دایانا ناکس
روشنگری (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۱۷)
مالکوم یاپ
انقلاب امریکا (مجمومه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۱۶)
جان گویات
دایره‌المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ علم و طبیعت
بلیندا گالاگر
شهرها (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۳۴)
ریچارد تیمز
انسان و دین (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۱۴)
دزموند پینتر
صلح رومی؛ امپراطوری رم
پیتر امی
دایرة‌المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ زمین و فضا
بلیندا گالاگر
تاریخ ملل: چگونه هویت ملت‌ها شکل گرفت
پیتر فورتادو
پیش از تاریخ
گریس گاسدن
ناسیونالیسم؛ ملیت‌خواهی
مالکوم یاپ
لئوناردو داوینچی (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوانان ۴)
پیتر آمی
آثار باستانی پارسه (تاریخ تمدن ایران: جلد نخست)
جان کرتیس
بولیوار؛ انقلابی بزرگ آمریکای لاتین (مجموعه تاریخ برای نوجوانان ۶)
ریچارد گویات
انقلاب علمی
استیون شیپِن
علم در عمل
جان لینهان
دایره‌المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ علم و دانش
بلیندا گالاگر
دایره‌المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها: تاریخ
بلیندا گالاگر
معمای قطب‌نما
محمدتقی فرامرزی

نظرات کاربران

esrafil aslani
۱۴۰۱/۰۷/۰۵

"چنین نیست که مطالعه علم با انقلاب علمی در اروپا آغاز شده باشد، زیرا آدمیان در همه اعصار و در همه مکان ها در طلب معرفت علمی بوده‌اند. هر تمدن بزرگی یک نوع علم را پدید آورده است. مثلاً بسیار

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
در طی سیصد سال پیش از انقلاب علمی، صنعت و تجارت به سرعت شروع به رشد کرد. در این مدت تکنولوژی بیش از پیش توسعه یافت. معدن‌چیان بیش‌تر به اعماق زمین فرو می‌رفتند و برای خارج کردن آب به تلمبه احتیاج داشتند. بدین ترتیب ساخت تلمبه پیشرفت کرد. برای جدا کردن فلز از سنگ روش‌های بهتری ابداع شد. دریانوردان جسارت رفتن به نقاط دورتر را پیدا کردند و غالباً از چشم ساحل‌نشینان ناپدید می‌شدند. آن‌ها برای راه‌یابی شروع کردند به استفادهٔ از قطب‌نما، نقشه و ابزارهای هدایت کشتی. نساجان رنگ‌های بهتری را برای رنگ کردن پارچه تهیه کردند. شیشه‌گران شیشه‌های بهتری ساختند. ساختن عینک، دوربین نجومی، و میکروسکوپ امکان‌پذیر شد. همهٔ این تغییرات و تغییرات مشابه دیگر به علم یاری رساند چون مردم توانستند از تجربه چیز بیاموزند.
esrafil aslani
یکی از برتری‌های اسپانیایی‌ها بر آزتک‌ها داشتن تفنگ بود. باروت در چین اختراع شد، هم‌چنین چاپ و قطب‌نما. مسلمانان هر سه را از چینی‌ها آموختند. در سال ۱۵۰۰ میلادی همه این‌ها در اروپا شناخته شده بود. هم‌چنان که خیلی پیش از این فرانسیس بیکن (س ۱) اشاره کرده است همه این‌ها در تاریخ علم با ارزش است. چاپ از این جهت اهمیت داشت که به جای این که کتاب‌ها را یکی‌یکی رونویسی کنند، کاری که بیش از اختراع چاپ می‌کردند، کاری که بیش از اختراع چاپ می‌کردند، با چاپ هزاران نسخه‌ای آن‌ها توانستند دانش را سریع‌تر به مردم بیش‌تری برسانند. باروت و قطب‌نما از جهت دیگری اهمیت داشت
محمد طاهر پسران افشاریان
هند به خاطر سابقه علمی چندان شهرتی ندارد، با این حال همین هند بود که سیستم کنونی اعداد را به جهانیان عرضه کرد. در سیستم مشکل اعداد رومی از صفر نشانی نیست و استفاده از آن بسیار مشکل است (تقسیم XV به X چند می‌شود؟) علامت (۰) از سیستم اعداد هندی آمده است و این سیستم شماره‌های ساده‌ای دارد که هنوز امروزه هم از آن استفاده می‌کنیم. اعراب سیستم هندی را به اروپا انتقال دادند که به تدریج از قرن دوازدهم به بعد جایگزین سیستم رومی شد. سیستم جدید به دانشمندان یاری کرد که تا مسائل مشکل‌تر را بیش از پیش حل کنند.
محمد طاهر پسران افشاریان
امپراتوری جدید مسلمانان اُمَم متفاوت بسیاری را در برمی‌گرفت، از جمله هندی‌ها، ایرانی‌ها، یونانی‌ها، مسیحی‌ها و یهودی‌ها. آن‌ها با چینی‌ها در شرق و با اروپایی‌ها در غرب تجارت می‌کردند. و دانشوران هم آثار یونانی و ایرانی و هندی را مطالعه و ترجمه می‌کردند. علم در مراکز بزرگ اسلامی نظیر بغداد و طُلَیطُله (تولِدو، در اسپانیا) شکوفان می‌شد. علمای اسلامی همان گونه که حافظ علم بودند، آن را گسترش نیز می‌دادند. به ویژه ریاضیات و نجوم و طب و شیمی را
محمد طاهر پسران افشاریان
لئوناردو در نقطهٔ عطف حیات مجدد علم زندگی می‌کرد. بنابر تشخیص او افلاطون در اشتباه بود. استدلال محض کافی نیست، و برای یقین به صحت اندیشه‌هایی که از راه استدلال حاصل می‌شود آزمایش ضروری است. یونانی‌ها و دانشوران قرون وسطی به اهمیت آزمایش پی نمی‌بردند، بنابراین از این جهت لئوناردو بیش‌تر به دانشمند امروزی شبیه بود. اما به موضوعات بسیار زیادی علاقه داشت. به قدر کافی پای‌بند روش نبود. هیچ‌گاه روی موضوعی چنان که باید تمرکز نداشت که آن را به طور کامل رفع کند. به این دلیل برای یاری به انقلاب علمی چندان کاری نکرد.
محمد طاهر پسران افشاریان
کیمیاگری و ستاره‌شناسی یا طالع‌بینی که شِبهِ علم هستند نیز به علم یاری رساندند. کیمیاگران تصور می‌کردند که می‌توانند طلا بسازند. اشتباه می‌کردند اما همان‌ها تقطیر را ابداع کردند که روش بسیار مفیدی است، به این معنا که با حرارت دادن به مایعات آن‌ها را از هم جدا می‌کنند. طالع‌بینان تصور می‌کردند می‌توانند، طالع افراد را از طریق ستارگان تعیین کنند. آن‌ها نیز در اشتباه بودند، اما همان‌ها به معرفت ما از حرکات ستارگان و سیارات افزودند.
محمد طاهر پسران افشاریان
بدین‌سان انقلاب علمی به تنهایی کار انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها یا ایتالیایی‌ها نبود. انقلاب علمی کار اروپاییان بود و چنان که دیدیم فقط خود آن‌ها هم نبودند. چینی‌ها، هندی‌ها، ایرانی‌ها، و مسلمانان همگی سهمی در این انقلاب داشتند
محمد طاهر پسران افشاریان
البته بوده‌اند مردمانی که در نتیجه علم از اعتقاد به خداوند دست برداشته‌اند. به گمان آن‌ها علم نشان می‌دهد که همه چیز در اثر تصادف پدید می‌آید. اما دیگران هنوز به خدا اعتقاد دارند. این‌ها می‌گویند که علم به ما نشان می‌دهد که خداوند چگونه عالم را خلق کرد و چه چیزهایی را امکان‌پذیر کرده است. همه این تغییرات و بسیاری از تغییرات دیگر در اروپا آغاز شد، زیرا انقلاب علمی از آن‌جا شروع شد. از آن زمان تاکنون بسیاری از این تغییرات در بخش‌های دیگر جهان نیز پیش آمده است. یک علتش این است که اروپایی‌ها به خارج از اروپا سفر کرده دانش خود را نیز با خود به همراه برده‌اند. دلیل دیگرش این است که علم به پیشرفت هر کشوری کمک می‌کند، بنابراین هر کشوری سعی دارد که دانشمندانی از خود داشته باشد.
محمد طاهر پسران افشاریان
فلسفه (منظور گالیله علوم است) به زبان ریاضیات نوشته می‌شود و حروف آن مثلث، دایره و سایر اشکال هندسی است که بدون آن‌ها فهم یک کلمه‌اش هم برای انسان ناممکن است.... نیک می‌دانم که تنها یک آزمایش یا نمایش جامع که از طرف متقابل عرضه می‌شود کافی‌ست که.... هزار... مباحثهٔ احتمالی را... از پایه منهدم کند.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۶۵۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۵۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰ صفحه

حجم

۶۵۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۵۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان