دانلود و خرید کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر دوم اسدالله علم
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر دوم اثر اسدالله علم

کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر دوم

نویسنده:اسدالله علم
امتیاز:
۴.۰از ۲۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر دوم

کتاب ۷ جلدی یادداشت‌های امیر اسدالله علم در ۲ دفتر و به همت علینقی علیخانی و همکاری انتشارات مازیار منتشر شده است. این یادداشت‌ها یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ معاصر ایران به شمار می‌روند و قبلا بارها تجدید چاپ شده‌اند. مجموعه‌ای که پیش روی شما است، کامل‌ترین نسخه یادداشت‌های علم است.

درباره کتاب یادداشت‌ های امیر اسدالله علم

اسدالله خان عَلَم امیر قاینات متولد مردادماه سال ۱۲۹۸ در بیرجند و متوفی در ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ در آمریکا، مشهور به اسدالله علم، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضاشاه پهلوی و وزیر دربار و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.

در آذر ماه ۱۳۴۵، عَلَم به جای حسین قدسی نخعی به وزارت دربار محمد‌رضاشاه منصوب شد و این سمت را قریب ۱۱ سال، یعنی تا چند ماه مانده به پایان عمرش حفظ کرد. در ۲۸ تیر ماه ۱۳۵۶ عَلَم برای آخرین بار به عنوان وزیر در دربار حاضر می‌شود و سپس برای ادامه درمان راهی فرانسه می‌شود، دو هفته بعد شاه به عَلَم تلفنی توصیه می‌کند به علّت کسالتش بهتر است از کار کناره‌گیری کند و علم هم استعفای خود را می‌نویسد و ارسال می‌کند. ۲ روز بعد دولت جدیدی به ریاست جمشید آموزگار بر سر کار آمد و علم با شگفتی فراوان آگاه شد که امیر‌عباس هویدا به جانشینی او منصوب شده است.

اسدالله علم از زمانی که وارد سیاست شد هر روز خاطرات خود را به صورت محرمانه در دفتری جداگانه ثبت می‌کرده است ولی آنچه را ما امروز به آن دسترسی داریم و به گفته علینقی عالیخانی خانواده علم در اختیارش گذاشته‌اند مربوط است به دی‌ماه سال ۱۳۴۷ تا شهریور ماه ۱۳۵۶ است.

عالیخانی در ابتدا خلاصه‌ای از مطالب این مجموعه را در حدود ۴ هزار صفحه به انگلیسی ترجمه می‌کند تا در اختیار انگلیسی زبانان قرار گیرد. در بهار ۱۳۷۱، گروه مترجمان انتشارات طرح نو متن انگلیسی را به فارسی ترجمه می‌کنند که در دو جلد زیرعنوان «گفتگوهای من با شاه؛خاطرات محرمانه امیر اسداللّه علم» در ایران منتشر می‌شود. آنچه امروز خواننده در اختیار دارد، متن اصلی خاطرات اسد‌اللّه علم است که به علاقمندان تاریخ معاصر ایران تقدیم شده است.

آنچه به عنوان یادداشت‌های علم منتشر شده، تنها حوادث ۱۰ سال از ۱۱ سال وزارت دربار او را در برمی‌گیرد و درباره یک سال اول وزارت دربار و همچنین ۲۰ ماه نخست‌وزیری که مهم‌ترین سال‌های فعالیت‌های سیاسی علم بوده است. مطلبی در این یادداشت‌ها دیده نمی‌شود.

خواندن کتاب یادداشت‌ های امیر اسدالله علم؛ دفتر دوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب یادداشت‌ های امیر اسدالله علم؛ دفتر دوم

«افزایش بی‌سابقهٔ درآمد نفت که از پایان سال پیش آغاز شد به راستی سرگیجه‌آور و همچون رؤیای شیرینی بود که ناگهان واقعیت یافته بود. درآمد نفت از تقریبا ۲.۴ میلیارد دلار به قیمت‌های جاری در ۱۹۷۰ با جهشی چشم‌گیر به حدود ۲۱ میلیارد دلار در ۱۹۷۴ کم و بیش برابر با ۱۳۵۳ رسید. دستیابی به چنین ثروت عظیمی دولت و مردم را خوشبین کرده و باور همگان این بود که در آینده‌ای نه چندان دور ایران از ردهٔ کشورهای در حال رشد جدا و به جرگهٔ کشورهای پیشرفته خواهد پیوست. تنها سوآل این بود که چه گونه و با چه شتابی ایران برای همیشه از تنگدستی و عقب‌افتادگی رهایی می‌یابد. شاه که تعطیلات نوروزی را در جزیره کیش می‌گذراند به علم می‌گوید "هنوز خیلی امیدها دارم. باید این مملکت را به پایه بزرگترین کشورهای دنیا برسانیم، نه این که در خاورمیانه اول باشیم.

دلیلی ندارد که نشود، هم قدرت داریم و هم مواد اولیه داریم. مگر دیگران چه کرده‌اند که ما نتوانیم بکنیم؟" یادداشت ۱۴ ـ ۱ فروردین ۵۳. شاه به خوبی آگاه بود که سرسختی او برای افزایش بهای نفت در پایان سال پیش، مقام ایران به عنوان دومین صادرکنندهٔ نفت جهان و همچنین موقع استراتژیک ایران، او را به صورت شخصیت سیاسی طراز اولی درآورده است. سران، نخست‌وزیران، وزیران و سیاست‌پیشگان بسیاری از کشورهای جهان برای نزدیک شدن به شاه و تفاهم با او با یکدیگر همچشمی می‌کردند. در یادداشت‌های علم هفته‌ای نمی‌گذرد بی‌آن که یک یا چند تن از این کسان در تهران برای دیدار شاه یا دست کم بلندپایگان دولت تلاش نکنند. هدف کشورهای پیشرفته این بود که از یک سو از خوان نعمت کشورهای صادر کنندهٔ نفت بی‌بهره نمانند و از سوی دیگر به موازات رفع نگرانی در زمینهٔ تأمین نفت موردنیاز، فرصتی یابند تا از وابستگی خود به کشورهای اوپک بکاهند.

ایران و سایر کشورهای عضو اوپک می‌کوشیدند نشان دهند که افزایش بهای نفت عملی خودخواهانه نبوده و تنها حق را به حق‌دار داده است. برای جلوگیری از تبلیغات منفی کشورهای پیشرفته که ناگهان برای کشورهای فقیر که توان خرید نفت گران را نداشتند، دلسوزی می‌کردند، اوپک صندوقی برای کمک به کشورهای در حال رشد برپا ساخت و مبلغ قابل توجهّی نیز به صورت سپرده در اختیار صندوق پول بین‌المللی قرار داد تا با شرایط مناسبی برای کمک به موازنهٔ پرداخت‌های این گونه کشورها داده شود.»

نظرات کاربران

« امید »
۱۳۹۸/۰۹/۱۳

مثلاً یکی پیدا میشد این دو جلد رو می‌خرید و به من هدیه میداد ... آخ آخ آخ آخ 😁

احسان
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

**مطالعه نسخه چاپی** در مورد ارزش تاریخی کتاب به اندازه کافی گفته شده و من به دو نکته دیگه اشاره می کنم. اول طنز خفیفی که در کلام علم هست و خوندن متن رو جذاب می کنه و دوم شاعر مسلکی علم

- بیشتر
F Sabity
۱۴۰۰/۱۱/۱۷

سلام وقت بخیر اندکی در ارتباط با کتاب یادداشت های علم؛ در ابتدا باید بگویم این کتاب گزارشات خود اسدالله علم(جزئی از نزدیک ترین افراد به شاه) است که بر طبق وصیتی که به دختر خود کرد بعد از مرگ

- بیشتر
س م
۱۳۹۹/۰۷/۱۹

قیمت این دو جلد خیلی بالاس.تخفیف بدید.

ebrahim
۱۳۹۸/۰۹/۱۴

بسیار جالب و عالی

ehsa
۱۳۹۷/۱۱/۱۲

خیلی جالبه دیدن نمای داخلی روابط دربار

جلیلی
۱۳۹۷/۱۱/۲۲

با سلام کتاب خوبی هست.

کاربر 4037791
۱۴۰۲/۰۶/۱۶

این کتاب یکی از اسناد مهم تاریخ پهلوی دوم است ،که اعلم بخوبی روز نگاری کرده و طنز و شاعر مسلکی اعلم و خصوصا تسلط همه جانبه اش بر سیاست و روابط خارجی و اقتصاد ستودنی است .روحش شاد که

- بیشتر
کاربر ۲۸۳۳۳۰۵
۱۴۰۱/۰۸/۲۷

سلام ایکاش تخفیف به جای جلد دوم برای جلد اول این کتاب ودیگر کتابها هم اعمال میشد. نه اینکه جلد اول بدون تخفیف۶۰۰۰۰تومن وجلد دوم با ۸۰در صدتخفیف به شود۱۲۰۰۰ تومن. این طرفند تبعات خوب وزیبایی ندارد.

amirhosein behnam
۱۴۰۱/۰۸/۲۵

همانطور که برایذجلو اول تخفیف گذاشتید لطفاً جلد دوم را هم تخفیف بگذارید. ممنون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۳)
باید این مملکت را به پایه بزرگترین کشورهای دنیا برسانیم، نه این که در خاورمیانه اول باشیم.
sorena
افزایش خریدهای نظامی ایران بیشتر ناشی از بازاریابی موفقیت‌آمیز اسلحه‌سازان آمریکایی و دلالان آنان است تا نیازمندی‌های راستین ارتش ایران و پاره‌ای از اقلام خریداری شده مانند هواپیمای اف ـ ۱۴ بیشتر جنبه پرستیژی دارد. وانگهی ایرانیان دانش فنی لازم برای به کار بردن این جنگ‌افزارها را ندارند و از سال ۱۹۸۰ به بعد ناچار به استخدام ۶۰ ـ ۵۰ هزار تن کارشناس آمریکایی خواهند بود.
sorena
سعودیها آمده بودند که از بس در اعلامیه‌های خودشان اسم خلیج عربی برده‌اند، عذرخواهی بکنند
sorena
چرچیل در خاطراتش می‌گوید هیچ طرز حکومتی را پر عیب‌تر از حکومت دموکراسی نیافتم و هیچ حکومت بهتری را هم از دموکراسی نتوانسته‌ام بیابم. حرف بزرگی است. در حکومت صدر اسلام هم وقتی عمر در مسجد راجع به یک امری صحبت می‌کرد یکی از اعراب به پا خاست و به او گفت: ای خلیفه مسلمین، من حیث یک نفر مسلمان به تو می‌گویم که اگر کج رفتی ما با شمشیرهای کج خود شمشیرهای عربی تو را راست خواهیم کرد یعنی به راه مستقیم خواهیم برد.
sorena
از اخبار مهم جهان کنفرانس امنیت خلیج فارس است که به زودی در یکی از کشورهای ساحل خلیج‌فارس تشکیل خواهد شد و عراق هم در آن شرکت می‌کند و خط اصلی آن برکنار نگاهداشتن قدرت‌های بزرگ از نفوذ در داخله خلیج‌فارس می‌باشد. این هم از ابتکارات و فتوحات بزرگ شاهنشاه است.
sorena
آل مکتوم، برادر مرحوم شیخ خالدالقاسمی آل مکتوم ناهار مهمان بود. این برادر شیخ سابق شارجه است که به علّت توافقی که بر سر جزیره ابوموسی با ایران کرد از طرف اعراب رادیکال به قتل رسید. جوان تحصیل‌کرده و خوبی است خیلی هم طرف مرحمت قرار گرفت.
sorena
صبح شرفیاب شدم. نامه سلطان قابوس را که استدعا کرده بود افسران تعلیماتی ارتش ایران زودتر بیایند تقدیم داشتم. سلطان قابوس سلطان عمّان است و افسران ما آن جا هستند با دو گردان موتوریزه و کوماندو و انصافا خوب می‌جنگیم. راه بین سلاله و مسقط را باز کردیم... و راه آن‌ها را به عدن در عوض ما قطع کردیم. سلطان قابوس پیش از عید به تهران آمد و خیلی شکرگزار بود، افسوس که من آن یادداشت‌ها را سوزاندم که جزئیات در آن بود.
sorena
دو ساعتی تنها سواری کردم. افکار پیچیده دور و درازی می‌کردم، ولی مطلبی که مرا بیشتر تحت تأثیر داشت مذاکراتی بود که دیشب با عبدالمجید مجیدی رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتم، چون چند تا پروژه مورد علاقه شاهنشاه را باید با او مذاکره می‌کردم. دیشب به منزل من آمده بود و به صورت وحشتناکی از کمی پول و هدر داده شدن پول در گذشته سخن می‌گفت که بی‌نهایت ناراحتم کرد. یعنی وضع به طوری است که قاعدتاً باید به انقلاب بیانجامد.
محمد
با صنایع نظامی گفتگو کن. آن‌ها تو را روشن می‌کنند، بعد جواب سفیر را بده مذاکرات دیروز خودم را در خصوص تبلیغات در آمریکا با سفیر اسرائیل به عرض رساندم و عرض کردم برنامه بسیار مفصلّیی ارائه کرد که من تعجّب کردم که تا چه اندازه اینها به این مسئله اهمیت می‌دهند. تا حدی که روی آن تحقیق research می‌کنند که مثلاً فلان طبقه از مردم آمریکا تا چند سال دیگر ممکن است در جامعه آن جا صاحب نفوذ شوند و از حالا روی آن‌ها حساب می‌کنند
sorena
تکلف گر نباشد خوش توان زیست تعلق گر نباشد خوش توان مرد
ناصر جباری

حجم

۱۶٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷۸ صفحه

حجم

۱۶٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷۸ صفحه

قیمت:
۲۴۲,۰۰۰
تومان