دانلود و خرید کتاب ۵۳ نفر بزرگ علوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ۵۳ نفر

مجتبی بزرگ علوی از مشهورترین نویسندگان چپ‌گرای ایران و نویسنده کتاب ۵۳ نفر است. این کتاب در سال ۱۳۳۰ خورشیدی منتشر شد و به شمار کسانی اشاره دارد که در زمان رضاشاه به جرم عضویت و فعالیت در گروهی اشتراکی بازداشت و زندانی شدند.

درباره کتاب پنجاه و سه نفر

مجتبی بزرگ علوی در کتاب پنجاه و سه نفر، داستان ۵۳ نفری را روایت می‌کند که در زمان رضاشاه به جرم عضویت و فعالیت در گروهی اشتراکی بازداشت و محاکمه و به محکومیت‌های متفاوت زندانی شدند. بزرگ علوی خود یکی از این پنجاه و سه نفر بود که به هنگام بازداشت در مقام معلمی فعالیت می‌کرد. او ضمن روایت رویدادهای واقعی با هنر نویسندگی داستانی شیرین و جذاب و خواندنی پدید آورده است. سرتاسر این کتاب پر است از شرح برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌بار مأموران اداره سیاسی با دستگیرشدگان که تصویری از فضای اختناق دوران دیکتاتوری رضا شاه به دست می‌دهد. نویسنده در وصف رفتار زندانبانان اظهار می‌دارد که آنچه در زندان تحمل‌ناپذیر بوده و هر روز و هر ساعت تکرار می‌شده و با همه عادی شدنش درون او و هم زنجیرانش را به شدت به درد می‌آورده، توهین بوده است.

خواندن کتاب پنجاه و سه نفر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب پنجاه و سه نفر جزو ادبیات داستانی زندان است؛ مطالعه این کتاب را به علاقمندان این سبک پیشنهاد می‌کنیم. بدون تردید مطالعه این کتاب خوانندگان را با فضای جامعه در دوران رضاشاه، آشنا می‌کند.

درباره مجتبی بزرگ علوی

سید مجتبی آقابزرگ علوی مشهور به بزرگ علوی در ۱۳ بهمن ماه ۱۲۸۳ در تهران متولد شد. پدر او حاج سید ابوالحسن و پدر بزرگش حاج سید محمد صراف نماینده نخستین دوره مجلس شورای ملی بود. مادر وی نیز نوه آیت‌الله طباطبایی بود. این نویسنده واقع‌گرا، سیاست‌مدار چپ‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی ایرانی بیش از چهار دهه از نیمه دوم سده بیستم را در آلمان زیست و به ترجمه، نقد و فرهنگ‌نامه‌نویسی نیز پرداخت. بزرگ علوی را همراه صادق هدایت و صادق چوبک، پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. علوی را بنیانگذار ادبیات داستانی زندان در زبان فارسی دانسته‌اند؛ گرایش علوی به اثرآفرینی اجتماعی او را برجسته کرد. از مهم‌ترین آثار این نویسنده پرآوازه می‌توان به چمدان، ورق پاره‌های زندان، چشم‌هایش، سالاری‌ها، میرزا، موریانه، گیله‌مرد و روایت اشاره کرد.

بخشی از کتاب پنجاه و سه نفر

سخت‌ترین مصائب را می‌توان تحمل کرد. انسان به همه چیز عادت می‌کند. گرسنگی، سرما، اذیت و آزار حتی شکنجه در صورتی که تکرار شود قابل بردباری است. من کسانی را در زندان دیده‌ام که ده سال تمام روزی با دو نان و یک بادیه آب زیپو و یک کاسه آش و ۲ پیاله چای و چهار حبه قند زندگانی کرده‌اند ولی چیزی که در زندان غیرقابل تحمل بود و اگر هر روز هم، هر ساعت هم، تکرار می‌شد، باز درد شدیدی در درون ما ایجاد می‌کرد، توهین بود. اداره زندان خوب به این حقیقت پی برده بود و می‌دانست که فقط از این راه می‌توان دلیرترین مردان روئین‌تن را نیز از پا درآورد.

برای مطالعه‌ی جمله‌های بیشتری از کتاب پنجاه و سه نفر، بخش نمونه کتاب را رایگان دانلود کنید.

معرفی نویسنده
عکس بزرگ علوی
بزرگ علوی
ایرانی | تولد ۱۲۸۳ - درگذشت ۱۳۷۵

سید مجتبی بزرگ علوی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۲۸۲ در تهران متولد شد. او نویسنده‌ی رمان‌های مشهوری از جمله چشمهایش است. علوی در خانواده‌ای مرفه، روشنفکر و فرهیخته رشد کرد. در ابتدای جوانی برای تحصیل به شهر مونیخ در آلمان مهاجرت کرد. رشته‌ی تحصیلی علوی در دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی بود. جالب اینجا است که نطفه‌ی نوشتن و خلق داستان در همین سال‌ها در ذهن بزرگ علوی کاشته شد و از همین زمان بود که علوی نویسندگی و روزنامه‌نگاری را به طور جدی پیگیری کرد و اصول آنها را فراگرفت.

نظرات کاربران

Sepidov
۱۳۹۹/۰۷/۰۸

کتاب حالت خاطره نویسی داره و داستان نیست. فکر میکردم کتاب خشکی باشه و نتونم تمومش کنم اما نثر جذابی داشت. در ضمن چیزهایی که درباره ی رابطه حکومت و مردم در ایران نوشته واقعا جالبه. چون این کتاب برای

- بیشتر
elnaaz
۱۳۹۷/۰۳/۲۳

کتاب عالی میشه گفت برهه تاریخ رو به تصویر کشیده که فراموش شده

Firooz
۱۳۹۴/۰۷/۲۸

امیدوارم دوستان عزیزمان در طاقچه کتاب سه جلدی خاطرات سیاسی دکتر انور خامه ای (انتشارات هفته ، سال ۱۳۶۲) را نیز به عنوان اثری که مطالعه آن ابعاد دیگری از ماجرای ۵۳ نفر را روشن می کند انتشار دهند. با تشکر

Mohammad Nazemi Ardakani
۱۳۹۵/۰۹/۱۲

بسیار کتاب عالی

نسیم
۱۳۹۴/۱۰/۲۷

باتشکر ازحسن سلیقه ی شمادرانتخاب چنین آثارپرباروکم یابی. دراین کتاب بزرگ علوی علاوه براینکه مطالب کم تردیده شده ازتاریخ ایران رابه رشته ی تحریردرآورده بلکه توانایی نویسندگی خودرادرسبک جدیدبه نمایش گذاشته

اسما
۱۳۹۶/۰۴/۱۹

چراگزینه خریدنداااااره؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

🌾ساغر🌾
۱۳۹۵/۱۱/۰۵

میگن خیلی عالیه ولی من هنوز نتونستم تمومش کنم.ممنون از طاقچه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
بزرگترین صفت مشخص دوره سیاه همین است که کارهای بزرگ به دست ناقابل‌ترین و پست‌ترین افراد داده می‌شد.
مونا
جهل و ابلهی چیزی است که با آن خدایان نیز بیهوده مبارزه کرده‌اند.
Sepidov
اشخاص بالذات بد نیستند، اوضاع و احوال و منافع مادی است که آنها را به جنایت وامی‌دارد.
Standing MAN
دلیلی نداریم که آنها را مقصر بدانیم. دستگاهی که این افراد را انتخاب می‌کرد، فاسد بود و خوشبختانه برای ما زندانیان این دستگاه فاسد مفید بود.
مونا
هیچ‌وقت کسی را به اسم اینکه تو در فکر دزدی بوده‌ای در هیچ‌جای دنیا نگرفته‌اند. هرکسی را که دستگیر کرده‌اند، گفته‌اند که تو دزدی کرده‌ای. قصد دزدی که گناهی نیست.
مونا
«قانون از در زندان تو نمی‌آید.» این جمله را ما نه یک‌بار و دوبار بلکه بارها از مأمورین زندان می‌شنیدیم. مدتها بود که قانون از ایران رخت بربسته بود
سوفی
، معهذا نظر به اینکه در اثر یأس و ناامیدی که در نتیجه شکست‌های سیاسی نصیب آزادی‌خواهان و جوانان ایران شده است، در ایران کنونی چنین مرسوم شده که هر نهضتی را و حتی جوش و شور و پشتکار هر فردی را به مقامات خارجی نسبت می‌دهند،
Sepidov
تحمل هر مصیبتی از نزدیک، حتی مرگ، به درجات آسان‌تر از تصور آن از دور است. د
Sepidov
یک دستگاه فاسد و پوسیده از عهده مبارزه با علم و منطق برنمی‌آید.
کاربر ۳۴۷۰۷۲۶
اعلیحضرت همایونی شاهنشاهی ارواحنافداه
کاربر ۳۴۷۰۷۲۶

حجم

۲۳۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۲۳۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۱۴۲,۰۰۰
تومان