دانلود و خرید کتاب تهران در بعد از ظهر مصطفی مستور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تهران در بعد از ظهر اثر مصطفی مستور

کتاب تهران در بعد از ظهر

نویسنده:مصطفی مستور
انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۳.۳از ۲۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تهران در بعد از ظهر

«تهران در بعدازظهر» مجموعه ۶ داستان کوتاه از مصطفی مستور است.

هیاهو در شیب بعدازظهر، چند روایت معتبر درباره بهشت، تهران در بعدازظهر، چند روایت معتبر درباره دوزخ، چند روایت معتبر درباره برزخ و چند مسئله ساده. نام داستان‌های این مجموعه‌اند.

«هیاهو در شیب بعداز ظهر» روایت چند جوان است که باهم به پیک‌نیک رفته‌اند و حال و هوایشان چیستی دنیا و مافیهایش را به تمسخر می‌گیرد.

«چند روایت معتبر دربراه بهشت» داستان لطیفی از زبان یک کودک با مشکل ذهنی است که به خواهرش عشق می‌روزد.

«تهران در بعداز ظهر» روایت‌هایی موازی از اتفاقاتی است که بعداز ظهری در شهر تهران می‌افتد.

«چند روایت معتبر از دوزخ» تک‌گویی یک فاحشه با خودش درباره آخرین مشتری او حرف‌هایی است که راجع به بهشت و جهنم زده است.

«چند روایت معتبر دباره برزخ» درباره یک دانشجوی دکتری رشته ادبیات است که در مترو عاشق دختری می‌شود اما در این میان یک هم‌کلاسی هم وارد ماجرا شده و او در این فضای بزرخ‌وار رها می‌شود.

«چند مسئله ساده» نیز درباره چند مسئله و معضل اجتماعی است که مثل مسایل ریاضی مطرح می‌شود و حل نشده می‌ماند و انگار حل کردن آنها به عهده مخاطب گذاشته می‌شود. این بخش طنز تلخی با خود دارد.

بخشی از داستان چند مسئله ساده را می‌خوانید:

«قدسی دیروز در سن ۳۴ سالگی درگذشت. مادرش هنگام زایمان او از دنیا رفته بود. ۷ ساله بود که پدرش را در اثر سانحهٔ رانندگی از دست داد. در ۱۹ سالگی با کارگر کارخانهٔ نوشابه‌سازی ازدواج کرد، اما چهار سال بعد با داشتن دو فرزند یک و سه‌ساله، به دلیل بدرفتاری همسرش در یک فرآیند طولانی دادرسی و بدون دریافت مهریه از او طلاق گرفت. همسرش از نوعی جنون خفیف که او را به کتک زدن وحشیانهٔ زن وا می‌داشت، رنج می‌برد. پس از طلاق، برای تامین هزینهٔ دادرسی و پرداخت حق‌الوکاله، به عقد موقت وکیل خود درآمد. دو ماه بعد از وکیلش باردار شد، اما به توصیهٔ او جنینش را سقط کرد. قدسی سه هفته بعد از سقط‌جنین دچار عفونت شدید رحم شد و پزشک‌ها در عمل جراحی دشواری رَحِمش را برداشتند. دو سال بعد یکی از فرزندانش در اثر مننژیت فوت کرد و قدسی ناگهان به اندازهٔ بیست سال پیر و شکسته شد. تا ۲۹ سالگی دوبار دیگر ازدواج کرد. بار اول به مدت شش ماه با فروشنده‌ای دوره‌گرد و به معنای حقیقی کلمه «وحشی» و بار دوم یک سال بعد با یک راننده‌تاکسی دایم‌الخمر. فرزند دیگرش در اثر پرتاب بطری خالی مشروب راننده تاکسی ــ که از گریهٔ کودک به ستوه آمده بود ــ کشته شد. قدسی پس از مرگ کودک ۷ ساله‌اش دچار افسردگی شدید روحی شد و تا پایان عمر کوتاهش در آسایشگاهی خارج از شهر زندگی کرد.

علت اصلی ناکامی‌های قدسی را چه می‌دانید؟

الف. قدسی زن است.

ب. قدسی احتمالا زن زیبایی نبوده است.»

مستور در طول فعالیت ادبی و هنری خود جوایز متعددی به دست آورده که لوح تقدیر نخستین مسابقه داستان‌نویسی صادق هدایت یکی از آنها است. از آثار این نویسنده می‌توان به «روی ماه خداوند را ببوس»، «عشق و چیزهای دیگر»، « پیاده‌روی در ماه» و «من گنجشک نیستم» اشاره کرد.

معرفی نویسنده
عکس مصطفی مستور
مصطفی مستور
ایرانی

مصطفی مستور، داستان‌نویس، پژوهشگر و مترجم ایرانی است که سال ۱۳۴۳ در شهر اهواز به دنیا آمد. دوران کودکی، فردی پرسشگر و کنجکاو بود و از همان دوران به کتاب‌های فلسفی و پرسش‌های عمیق علاقه نشان می‌داد.

نظرات کاربران

اِیْ اِچْ|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹

متاسفانه اصلا نپسندیدم! روایت‌هایی از تهران، در بعدازظهر! دقیقا مثل اسمش،،، توی ساعات مختلف یک بعدازظهر، گریز میزد به حوادثی که همزمان، در یک گوشه‌ای از تهران در شرف، و یا در حال وقوعه. کل روایت‌ها، حول موضوع یا موضوعاتی پیش می‌رفت که مشکل

- بیشتر
Shadi
۱۳۹۹/۰۷/۱۹

پیوستگی بعضی شخصیت ها تو داستان های مختلف برام جذاب بود و کلا دوست داشتم اونایی که نوشتن نفهمیدیم یا خوب نبود به نظرم باید نسبت به یه داستان کوتاه معمولی عمیق تر بخونن تا بهتر بفهمن. همه ی داستان ها

- بیشتر
کاربر ۱۴۶۷۰۳۳
۱۳۹۹/۰۱/۰۳

اگه دنبال داستانی با ابتدا و انتهای مشخص و عینی هستید، براتون کتاب خوبی نیست. ولی اگه دوس دارید خودتونو با متن درگیر کنید و انتهای داستان براتون مهم نیست و پایان باز یا پایانی که خودتون دوس دارید داشته باشید

- بیشتر
ــسیّدحجّتـــ
۱۳۹۸/۰۲/۰۶

فقط یک قسمت از کتاب برام جذاب نبود که خب قابل چشم‌پوشیه! ممنون از صاحب سرّ امام‌زاده یحیی :) در یک کلام: لذیذ بود!

*𝐻𝑒𝒾𝓇𝒶𝓃
۱۴۰۰/۰۵/۱۰

🌵_خطر اسپویل اول سراغ داستان و محتوا می رم. اگر تا اینجا داستان ها و کتاب های مصطفی مستور رو خونده باشید و اولین اثر مورد مطالعه تون نباشه،متوجه می شید که داستان پردازی مصطفی مستور،جوری هست که نه چیزی رو

- بیشتر
مامان زیبا
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

خوندمش هرکسی از کتابهای مستور خوشش نمیاد، بعضی از کتابهاش ارجح هستن به بقیه اش

ali ahmadzadeh
۱۳۹۸/۰۱/۲۴

مثل همه ی کتابای مستور واقعا خاص بود . واقعا آدم از کتاباش لذت میبره. باید گفت یه کتاب جالب در مورد زندگی روزمره ی ادمای دور و برمونه .ادمایی که هر روز می بینیمشونو باشون سرو کار داریم . مثل بقیه

- بیشتر
yas:)
۱۴۰۲/۰۲/۱۷

گاهی‌ باید غرق شد، تا فهمید!

friend moon :)
۱۴۰۱/۱۲/۲۲

این اولین کتابی بود که از آقای مستور خواندم پس شناختی در مورد قلم ایشون ندارم اما به شخصه نتوانستم با متن کتاب ارتباط بگیرم، به خودم اجازه این را نمی دهم که بگویم این کتاب بد است و نخونید

- بیشتر
m.yoosef
۱۴۰۰/۰۴/۱۴

به نظرم از دیگر کارهای مصطفی مستور ضعیف‌تر است. اما کم‌حجم است و برای کسانی که با قلم مستور و دغدغه‌هایش آشنا هستند ارزش خواندن دارد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۲)
به‌سلامتی خودم. خودِ خودِ خودم. خودِ خیلی خوبم که هیشکی قدرش رو نمی‌دونه مگه خودم.
sosoke
می‌خواهم تا آن‌جا که در توان آدمی مثل من است فراموشت کنم. تو را. چشم‌هایت را. موهایت را که مدام از زیر روسری‌ات می‌ریزند توی صورتت. دست‌هایت را که با آن انگشتری نگین سبز و ساعت فانتزی صفحه‌بزرگ دخترانه دلم را آشوب می‌کنند. خُب، من خسته‌ام. خسته شده‌ام. از عاشقیت و دوست داشتن‌های شدید. من واهمه‌ای ندارم از این‌که هزاربار اعتراف کنم در برابر معصومیت سپید و روشنی مثل زن، درمانده می‌شوم. می‌خواهم برای اولین‌بار چیزی را که دارد توی دلم متولد می‌شود و هنوز جنین کوچکی است (جنین کوچکی است؟) سقط کنم. اتفاق تو نباید می‌افتاد و حالا که افتاده است من باید خودم را عادت بدهم به فراموش کردن آن.
زهرا۵۸
کتاب صد هایکوِ مدرن
ــسیّدحجّتـــ
راستش دلم برای خودم می‌سوزد.
• Khavari •
ناصر گفت: «یکی از اون شعبده‌های قدیمی اینه که به طرف بگی دوستش داری. این روزها شکلش کمی فرق کرده، اما ذاتش همون دو کلمه‌ست؛ دوستت دارم. شرط می‌بندم از صدتا زن فقط یکی پیدا بشه گول این حقه رو نخوره.»
Shadi
و کدام عشق دلیل می‌خواهد؟
Emma
دلایل زیادی وجود داره که ثابت می‌کنه زندگی کردن از خودکشی سخت‌تره.
ــسیّدحجّتـــ
برای مطالعه همه قسمت‌ها لطفا نسخه کامل کتاب را خریداری کنید.
Kak Farhad
A همزمان با B ــ زنش ــ و C ــ معشوقه‌اش ــ رابطه دارد و C از رابطهٔ زناشویی A و B باخبر است. اگر B از ارتباط همسرش با C خبردار شود به احتمال ۷۶ درصد ترجیح می‌دهد به‌رغم آسیب شدید عاطفی، همچنان با A زندگی کند (احتمال ۷۶ درصد براساس بررسی و تحلیل ریاضی یک جامعهٔ آماری با ۱۱۰۰ نمونه به دست آمده است.) اگر جای A با B تغییر کند و مثلا B با مردی به نام D دوست شود، مطلوب است محاسبهٔ احتمال تصمیم A بر ادامهٔ زندگی با B در صورت خبردار شدن او از رابطهٔ همسرش با D. جواب: ۰/۱۳ درصد یا ۱ نفر از هر ۷۶۳ نفر مرد.
Shadi
به قصد بهتر شدن دنیا یکی از نام‌های خداوند را تکرار می‌کند. او نمی‌تواند توضیح دهد منظورش از «بهتر شدن دنیا» دقیقا چیست، اما ایمان دارد که با هربار تکرار نام خداوند، دست‌کم یکی از رنج‌های آدم‌های دنیا کم می‌شود.
مریم بانو

حجم

۸۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۸۹ صفحه

حجم

۸۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۸۹ صفحه

قیمت:
۲۴,۰۰۰
۱۹,۲۰۰
۲۰%
تومان