دانلود و خرید کتاب فلسفه‌ی جان استیوارت میل سوزان لی اندرسن ترجمه خشایار دیهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه‌ی جان استیوارت میل اثر سوزان لی اندرسن

کتاب فلسفه‌ی جان استیوارت میل

معرفی کتاب فلسفه‌ی جان استیوارت میل

فلسفه جان استوارت (استیوارت) میل اولین جلد از مجموعه بزرگان اندیشه نشر نو است که به تفکرات و روش فلسفی جان استوارت میل، فیلسوف، مورخ، اقتصاددان و روانشناس انگلیسی پرداخته است. کتاب ابتدا سرگذشت استوارت میل را بازگو می‌کند و پس از آن آثار این فیلسوف همچون فایده‌گرایی، رساله آزادی و اندیشه‌ها و اعتقادات دیگر او را بررسی می‌کند.

درباره مجموعه بزرگان اندیشه

نام مجموعه بزرگان اندیشه در زبان اصلی Wadsworth Philosophers Series است و سرویراستار آن دنیل کولاک نام دارد. هدف این مجموعه آشناکردن خوانندگان با مهم‌ترین فیلسوفان و مسائل فلسفی از آغاز تا به امروز است و مهم‌تر و فراتر از آن ترغیب خوانندگان به تفکر فلسفی و درگیر شدن با مسائل فلسفی. این مجموعه می‌خواهد شوق خواندن، فکر کردن، و آموختن را برانگیزند و هراسی را که خوانندگان معمولا از «فلسفه» دارند برطرف کند.

کتاب‌های این مجموعه به‌زبانی ساده نوشته شده‌اند و اصطلاحات فنّی دشوار در آنها بسیار اندک و در حد ضروری است. این مجموعه با نگاه «تحلیلی» نوشته شده است و حتی آثار فیلسوفان غیرتحلیلی یا آثار کسانی که به فیلسوف بودن شهره نیستند با نگاه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

خواندن مجموعه بزرگان اندیشه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد، این مجموعه تنها برای پژوهشگران حوزه فلسفه نوشته نشده و مخاطب آن تمامی علاقه مندان به فلسفه هستند.

جملاتی از کتاب فلسفه جان استوارت میل

حرف میل در فایده‌گرایی این بود که اصل فایده اصل غایی اخلاق است و اعمالی درست هستند که می‌توانند بیشترین لذّت (یا شادکامی) خالص را، یا کمترین درد (یا تلخ‌کامی) را، کمّآ و کیفآ، و با به‌حساب آوردن همه افرادی که از آن اعمال تأثیر می‌پذیرند، به‌بار آورند. در رساله آزادی، چنان‌که خواهیم دید، نگرانی میل از «استبداد اکثریت» است. او سخت دلش می‌خواهد حوزه آزادی فردی را گسترش دهد، طوری که به‌نظر می‌آید برای افراد این حق را قائل می‌شود که به شیوه‌هایی عمل کنند که احتمالا بیشترین لذّت خالص را برای همه به‌بار نمی‌آورند. به‌نظر عده زیادی چنین آمده است که گویی دو نویسنده متفاوت فایده‌گرایی و رساله آزادی را نوشته‌اند، و میل در این دو اثر مشهور خودش، خودش را نقض می‌کند. ابتدا ببینیم حرف میل در رساله آزادی دقیقآ چیست و بعد ببینیم آیا آنچه در این کتاب می‌گوید با آنچه در فایده‌گرایی گفته بود سازگار است یا نه.

میل در مقدمه رساله آزادی نخست تصریح می‌کند که: «موضوع این رساله... آزادی مدنی یا آزادی اجتماعی است: ماهیت و حدود قدرتی که جامعه می‌تواند بحق بر فرد اعمال کند.

فهرست کتاب فلسفه جان استوارت میل

پیشگفتار مجموعه

پیشگفتار

۱: زندگی میل و تحوّل و تکامل دیدگاه‌هایش

۲: جرمی بنتام و «حساب لذّت»

۳: فایده‌گرایی

۴: رساله آزادی

۵: ارزیابی نهایی

کتاب‌شناسی

یادداشت‌ها

نظرات کاربران

pR
۱۳۹۹/۰۶/۲۷

من احساس میکنم هر شخصی به کلمه ازادی اشاره میکند . حتما این کتاب که به زبان بسیار ساده نوشته شده رو بخواند. در قرن نوزده نوشته شده و جامعه امروز مادر قرن 21 شدیدا به خواندن این کتاب نیاز

- بیشتر
meysam babaei
۱۴۰۲/۰۹/۰۶

کتاب خوبیه در زمینه ی فلسفه ی اجتماعی سیاسی و اخلاقی .

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
«تاریخ پُر است از مواردی که حقیقت را با آزار و پیگرد خفه کرده‌اند.»
پویا پانا
میل می‌گوید: «آن کس که فقط از دریچه چشم خود چیزی را می‌بیند، اطلاعش از آن چیز بسیار اندک است.»
پویا پانا
هر زن شوهردار در دوره ویکتوریایی، بنابه قانون، برده است. حتّی اگر اکثر زنان، به‌علاوه همه مردان، از این ترتیبات راضی باشند، باز این ترتیبات با «فایده در گسترده‌ترین معنایش، که مبتنی بر منافع همیشگی انسان در مقام موجودی پیشرفت‌خواه است» سازگاری ندارد
پویا پانا
فردگرایی بیان این نظر است که فرد مهم‌ترین واحد وجودی است و جامعه فقط برای این است که افراد از آن منتفع شوند، نه به‌عکس. افراد باید حق داشته باشند هرطور دلشان می‌خواهد زندگی کنند، فقط به‌شرطی که اجازه دهند دیگران هم هرطور دلشان می‌خواهد زندگی کنند. در مقابل، جمع‌گرایی بیان این نظر است که افراد تابع جامعه‌اند. باید از افراد خواسته شود که در جهت منافع جامعه عمل کنند.
پویا پانا
اراده مردم... عملا به‌معنای اراده بیشترین عدّه، یا فعال‌ترین بخش مردم است: یعنی اکثریت، یا آنهایی که موفق می‌شوند خودشان را به‌جای اکثریت جا بزنند؛ بنابراین مردم ممکن است دلشان بخواهد بر بخشی از مردم ستم روا دارند؛ و در برابر چنین امکانی به همان اندازه سوءاستفاده از قدرت باید به‌هوش بود و تدبیری اندیشید... «استبداد اکثریت» امروزه عمومآ جزو آفاتی به‌حساب می‌آید که جامعه باید در برابرش به‌هوش باشد... استبدادی که اکثریت اعمال می‌کند بسی هولناک‌تر از هرنوع ستم سیاسی دیگر است، زیرا، اگرچه در این نوع استبداد مجازات‌های بسیار افراطی به کار گرفته نمی‌شود، امّا در مقابل راه‌های گریز از آن بسیار کمترند، و عمیقآ در جزئیات زندگی نفوذ می‌کند، و خود روح را به بردگی می‌کشاند. میل در رساله آزادی می‌خواهد این حرف را به کرسی بنشاند که «مداخله مشروع افکار عمومی در استقلال فردی حدّی دارد.» و می‌گوید «مسئله و مشکل عملی این است که این حد را کجا قرار دهیم.»
lordartan
تنها کسانی شاد هستند که فکر و ذکرشان چیزی جز خود شادکامی است... بدین‌ترتیب، با دنبال کردن چیزی دیگر، درعین‌حال شاد و شادکام می‌شوند. حالا نظریه من این بود: لذّت‌های زندگی برای آنکه زندگی را مطبوع کنند کافی هستند، به شرط آنکه گذری باشند و نه آنکه هدف اصلی قرار گیرند. وقتی هدف اصلی لذّت بردن و شادی باشد، بلافاصله آن لذّت و شادی به‌نظر کم و ناکافی می‌آید. شادی‌ها و لذّت‌ها تاب تحمّل معاینه دقیق و خرده‌گیرانه را ندارند. همین که از خودت بپرسی شادم یا نه، دیگر نمی‌توانی شاد باشی. یگانه راه چاره این است که به‌جای خود شادکامی چیزی بیرونی نسبت به آن را هدف زندگی قرار دهی. میل این اعتقاد خود را وانگذاشت که «شادکامی یگانه محک همه قواعد رفتاری و هدف غایی زندگی است،» امّا پارادوکس لذّت‌طلبی را کشف کرد، یعنی اینکه یگانه راه رسیدن به شادکامی فکر نکردن به آن است.
lordartan
لذّت‌های زندگی برای آنکه زندگی را مطبوع کنند کافی هستند، به شرط آنکه گذری باشند و نه آنکه هدف اصلی قرار گیرند. وقتی هدف اصلی لذّت بردن و شادی باشد، بلافاصله آن لذّت و شادی به‌نظر کم و ناکافی می‌آید. شادی‌ها و لذّت‌ها تاب تحمّل معاینه دقیق و خرده‌گیرانه را ندارند. همین که از خودت بپرسی شادم یا نه، دیگر نمی‌توانی شاد باشی. یگانه راه چاره این است که به‌جای خود شادکامی چیزی بیرونی نسبت به آن را هدف زندگی قرار دهی.
پویا پانا
«معلمان و متعلمان، هر دو، هرگاه دیگر دشمنی در میدان نبرد نباشد، بر سر پاس خود به خواب می‌روند.»
meysam babaei
«تو شاخص‌ترین انسان عصر خود می‌بودی، حتّی اگر هیچ نمی‌داشتی جز همین بی‌غرضی کامل و عشق پابرجایت به‌عدالت.»
ایوان کارامازوف
«یکسانی علائق و منافع هیأت حاکمه با مردم در کل... یگانه مشخصه حکومت خوب نیست...
مهدی

حجم

۱۳۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۱۳۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۵۴,۰۰۰
تومان