دانلود و خرید کتاب مردم‌شناسی توسعه موسی اعظمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مردم‌شناسی توسعه اثر موسی اعظمی

کتاب مردم‌شناسی توسعه

معرفی کتاب مردم‌شناسی توسعه

مردم‌شناسی توسعه (‌بازاندیشی و آینده نگری در مطالعات توسعه) نوشته موسی اعظمی و همکارانش کتابی درباره دو موضوع در حوزه مردم‌شناسی توسعه، یعنی آینده‌نگری و بازاندیشی است.

 درباره کتاب مردم‌شناسی توسعه

نوشتار حاضر در پی بررسی دو موضوع محوری در مطالعات توسعه است. نخست، بسیاری از رویکردها و پارادایم های متداول توسعه مورد قضاوت نادرست قرار گرفته و از جامعیت نظری برای طراحی استراتژی ها و برنامه های توسعه ای برخوردار نیستند. دوم، در شرایطی که الگوهای اقتصادی توسعه به دلیل تشدید نابرابری بین مناطق شهری و روستایی، فقدان سازوکارهای توزیع عادلانه درآمد و برنامه ریزی توسعه ای بالا به پایین و غیرمشارکتی دچار ناکارآمدی است و نظریه‌های اجتماعی توسعه به اتخاذ جهت گیری‌های محافظه کارانه سیاسی و حمایت از وضع موجود متهم است؛ مردم شناسی توسعه بدلیل برجسته کردن روش‌های برنامه‌ریزی توسعه ای مشارکتی، شالوده شکنی از گفتمان های غالب قدرت در طراحی پروژه های توسعه و برملا نمودن سوگیری های اقتصادی و فرضیات قوم مدارانه آن، چشم اندازی بدیع و چارچوب نظری قابل اتکایی در بازاندیشی برنامه‌های توسعه روستایی است.

ادبیات توسعه مطرح شده از جنگ جهانی دوم به بعد در کشورهای جهان سوم در قالب مفاهیمی چون نوسازی، وابستگی ، نظام جهانی.... در حکم گفتمان‌هایی هستند که همبسته قدرت دولت مردان، سیاست‌گذاران و متولیان توسعه‌اند. این گفتمان‌ها در جهت غلبه بر فقر و نابرابری در جوامع روستایی و شهری این کشورها، لزوما با نیازها و خواسته‌های عاملان انسانی و گروه‌‌های ذینفع همپوشانی ندارند و برای تاثیرگذاری حداکثری و کاستن از دامنه فقر، نابرابری و سایر مشکلات انسانی، نیازمند واکاوی بیشتر در جهت درک پیچیدگی های ابعاد حیات اجتماعی هستند.

 فصل اول و دوم کتاب مردم‌شناسی توسعه با چنین هدفی نگاشته شده تا ضمن بحث و طبقه بندی پارادایم های توسعه، دیدگاهی انتقادی درباره آنها اتخاذ نماید و مسیر بحث درباره قابلیت‌های اتخاذ یک چشم انداز مردم شناسانه در برون رفتن از چالش‌های توسعه را هموار سازد. در حالیکه، فصل سوم، چهارم و پنجم این کتاب در صدد تبیین دیدگاه انتقادی مردم شناسان نسبت به توسعه، به همراه ذکر مطالعات موردی صورت گرفته از سوی آنها در این زمینه است؛ فصول ششم و هفتم درباره روش‌های مختلف مشارکت مردم شناسان در طراحی و اجرای برنامه‌های توسعه و ضوابط اخلاقی و سیاسی همکاری مردم شناسان و متولیان توسعه با گروه‌های هدف است.

 فصل پایانی این کتاب، مردم شناسی توسعه را به مثابه یکی از بدیل‌های مهم توسعه مفهوم پردازی می‌کند و در صدد ارائه نکات بدیل به متولیانی است که بیش از چند دهه از تجربه برنامه‌ریزی توسعه در کشور را پشت سر دارند و نیازمند مسلح شدن به نگره‌های انتقادی در برخورد با پارادایم‌های غالب توسعه از جمله نوسازی و وابستگی هستند.

 خواندن کتاب مردم‌شناسی توسعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران علوم اجتماعی و گرایش مردم‌شناسی مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۴۵ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۴۵ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان