دانلود و خرید کتاب جنایت شجره ملعونه محمدجواد اخوان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنایت شجره ملعونه اثر محمدجواد اخوان

کتاب جنایت شجره ملعونه

معرفی کتاب جنایت شجره ملعونه

در کتاب جنایت شجره‌ی ملعونه نوشته محمدجواد اخوان با گوشه‌ای از ناگفته‌ها و ابهامات درباره فاجعه انسانی منا آشنا می‌شوید. 

در بامداد روز ۲ مهرماه ۱۳۹۴، مطابق عید سعید قربان حادثه‌ای در مناسک حج رخ داد که دل همه مسلمانان را به درد آورد. ماجرا مربوط به آخرین وقوف (در وادی منا) و در مسیر حرکت به سمت جمرات بود. بر اساس گزارش‌های میدانی با ورود تعدادی از حجاج به خیابانی موسوم به ۲۰۴ و ورود حجاجی از مسیر روبرو، معبر موجود دچار ازدحام شده و در اثر فشار جمعیت و نیز فقدان امدادرسانی به جان باختن هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام انجامید. بررسی‌ها نشان می‌دهد این فاجعه، مرگبارترین حادثه در تاریخ حج ابراهیمی است.

 درباره کتاب جنایت شجره‌ی ملعونه

 این کتاب در سال ۱۳۹۵ و یک سال پس از فاجعه منا نوشته شده است. پژوهشگران اندیشکده برهان با تشکیل کارگروه کارشناسی و انجام پژوهش‌های متعدد کوشیده‌اند تا بر زوایای تاریک این واقعه دهشتناک، روشنای حقیقتی بیاندازند. در همین راستا برخی از مهم‌ترین ابهامات این فاجعه که هریک کیفرخواستی سنگین را علیه مسببین این فاجعه به رخ می کشد، بررسی شده که از جمله آن انسداد مسیر توسط پلیس سعودی هدایت مردم به سمت خیابان فاقد امکانات و فاقد ظرفیت لازم، عدم امدادرسانی سریع در حین حادثه، پس از حادثه و جلوگیری از امدادرسانی دیگر کشورها، نگهداری بدن‌های مطهر شهدا در وضعیت نامناسب، عدم اعطای دسترسی کنسولی به پیکرها و مجروحین، سانسور رسانه‌ای، اخفاء اطلاعات و آمار مربوط به فاجعه و امحای مستندات مربوط به فاجعه و دفن غیرقانونی و غیرشرعی اجساد است.

آنچه اکنون در پیشگاه مخاطبان است، خلاصه‌ای از یافته‌های تحقیق و بررسی کارگروه کارشناسی و پژوهشی اندیشکده برهان درباره این واقعه است.

خواندن کتاب جنایت شجره‌ی ملعونه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به علوم سیاسی و اجتماعی و مسائل بین‌المللی را بخواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

 بخشی از کتاب جنایت شجره‌ی ملعونه

از جمله مهم‌ترین سؤال‌هایی که از روزهای نخست مطرح بوده، عمدی بودن یا نبودن سوءمدیریت آل‌سعود در این فاجعه است. به این معنا که هرچند همه تحلیلگران و مسئولان امر در رابطه با سوءمدیریتی که به این فاجعه انجامیده اشتراک نظر دارند، اما برخی با قرائن و دلایلی معتقد به عمدی بودن این واقعه هستند.

در حالی که موافقان غیرعمدی بودن حادثه بیشتر بی‌تجربگی تیم جدید مدیریتی حاکمیت سعودی را مهم‌ترین دلیل بر این ادعای خود می‌دانند، اما در مقابل موافقان عمدی بودن فاجعه، به دلایلی همچون نسبت غیرمعمول شهدای ایرانی به حجاج دیگر کشورها، روند فزاینده تخاصم سیاسی سعودی‌ها در طول شش ماه قبل فاجعه نسبت به جمهوری اسلامی، نزدیکی هرچه بیشتر محور تل‌آویو و ریاض و احتمال نقش سرویس‌های اطلاعاتی، روند مشکوک حادثه‌خیزی حج و عمره و جلوگیری از امدادرسانی کشورهای دیگر اشاره می‌کنند.

علی‌ای‌حال همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد تعمد و یا عدم تعمد درهرصورت، در مسئولیت حقوقی دولت آل‌سعود تأثیری نداشته و حتی در صورت سهو نیز با توجه به عمق فاجعه و بی‌کفایتی رخ‌داده، این دولت مسئول است.



نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲ صفحه

حجم

۲۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان