دانلود و خرید کتاب تولید ماسه در چاه های نفت و گاز داروین ماتانوویچ ترجمه احسان خامه چی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تولید ماسه در چاه های نفت و گاز اثر احسان خامه چی

کتاب تولید ماسه در چاه های نفت و گاز

معرفی کتاب تولید ماسه در چاه های نفت و گاز

کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز، نوشته‌ی داروین ماتانوویچ، مارین چیکش و بویان موسلاواتس است و به یکی از رایج‌ترین مشکلات صنعت نفت، یعنی تولید ماسه و مسائل پیرامون آن می‌پردازد. 

کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز را با ترجمه‌ی دکتر احسان‌ خامه‌چی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) در اختیار دارید.

درباره‌ی کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز

یکی از رایج‌ترین مشکلات صنعت نفت در جهان که اغلب میادین نفت و گاز در سراسر دنیا با آن روبرو هستند، تولید ماسه است. جهت پیشبینی تولید ماسه، مهار آن و تعمیر چاه‌ها و تأسیسات سرچاهی سالانه هزینه‌های  زیادی صرف می‌شود. تعداد زیادی از چاه‌ها کمتر از توان واقعی خود تولید می‌کنند تا ماسه ورودی و به تبع آن مشکل سایش تجهیزات کاهش یابد. این کاهش تولید در اثر طراحی ضعیف و نصب بی‌دقت تجهیزات مهار ماسه نیز بروز می‌کند. علاوه بر کاهش تولید، مشکلات دیگری نظیر مشکل تولید ماسه، زمان و هزینه قابل توجهی جهت تعمیر و یا تعویض تجهیزات و وسایلی که در اثر تولید ماسه آسیب دیده‌اند نیز به صنایع نفت و گاز تحمیل می‌شود.

کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز در چند فصل به ارائه‌ی راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات می‌پردازد: فصل اول کتاب مقدمه‌ای در خصوص تولید ماسه، پیش‌بینی و روش‌های کنترل آن دارد. در فصل‌های بعدی با نمونه‌گیری از سازند و آنالیز مغزه از طریق روشهای غربالگری، انواع مختلف روش‌های کنترل تولید ماسه، روش‌های تحکیم شیمیایی ذرات سست موجود در نزدیکی چاه آشنا می‌شویم. روابط حاکم بر حرکت سیال در محیط متخلخ و مفهوم ضریب پوسته و تأثیر آن بر جریان سیال از مباحث دیگر کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز است

کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز برای تمام مهندسان، تلاشگران و زحمت‌کشان صنعت نفت، کتابی عالی و کاربردی است. 

بخشی از کتاب تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز

ناپایداری دیواره چاه معمولا توسط ترکیبی از فاکتورها ایجاد میشود که این فاکتورها می‌توانند به‌طور گسترده‌ای طبقه‌بندی شوند؛ بدین صورت که منشأ آن قابل کنترل یا غیرقابل کنترل (طبیعی) است. پارامترهای غیرقابل کنترل به دلایل متعددی به وجود می‌آیند که عبارت‌اند از:

شکاف‌های طبیعی یا گسل‌ها؛ تنش‌های تکتونیکی؛ تنش‌های درجای بزرگ؛ سازندهای متحرک؛ سازندهای غیر مستحکم؛ و ریزش لایه‌های شیلی که به‌طور طبیعی یا مصنوعی پرفشار شده‌اند. فاکتورهای قابل کنترل نیز بهصورت ذیل هستند:

 فشار ته چاهی (ناشی از چگالی سیال)؛ انحراف چاه و میزان آزیموت آن، فشار غیریکنواخت سیال سازند؛ برهم‌کنش فیزیکی/ شیمیایی بین سنگ و سیال؛ فرسایش؛ و دما

قبل از توصیف تنوع مدل‌های پیش‌بینی کننده که برای دستیابی به پایداری دیواره چاه فراهم آورده‌اند، تعریف اینکه چه عواملی موجب ریزش دیواره چاه می‌شوند، ضروری است. واضح است که پوسته پوسته شدن یا فرسایش مقدار قابل کنترلی از سنگهای دیواره‌ی چاه، حتماً بر ریزش دیواره چاه دلالت نمی‌کند. توان هیدرولیکی به مقدار کافی برای خروج حفرات ایجادشده از دیواره چاه، فراهم شده است؛ اما نمی‌توان ادعا کرد که بزرگی قطر دیواره چاه، یا در برخی موارد همگرایی آن، توانایی چاه را برای ایفای نقش مهندسی خود که دستیابی به هیدروکربن‌های زیرسطحی است، دچار آسیب می‌کند؛ بنابراین، دیواره‌ی چاه تغییر شکل می‌دهد و پدیده‌ای رخ می‌دهد که ضرورتاً به معنای گسیختگی دیواره چاه نیست 

فهرست 

  • مقدمه
  • نمونه‌گیری از سازند و آنالیز ماسه
  • روش‌های کنترل ماسه
  • تحکیم شیمیایی
  • تکمیل چاه با فرک پک
  • انتخاب سیال عملیات تکمیل
  • مشبک‌کاری جهت کنترل ماسه
  • ابزار ته چاهی و سطحی
  • مراجع
  • واژه‌نامه فارسی به انگلیسی
  • واژه‌نامه انگلیسی به فارسی
  • نمایه 
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۶٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان