دانلود و خرید کتاب صالحان آلبر کامو ترجمه ابوالفضل قاضی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صالحان اثر آلبر کامو

کتاب صالحان

نویسنده:آلبر کامو
انتشارات:نشر مصدق
امتیاز:
۴.۴از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صالحان

کتاب صالحان، نمایشنامه‌ای خواندنی و پر شور از آلبر کامو است. آلبر کامو، ماجرای ترور پسرعموی تزار و گفتگوهای پیرامون این نقشه را دستمایه نمایشنامه‌ای خواندنی قرار داده است که با ترجمه‌ی ابوالفضل قاضی در دست دارید.

درباره‌ی کتاب صالحان

صالحان یا صلحا گروهی از مردم هستند که بنا بر یک افسانه‌ی قدیمی عبری، بار رنج جهان را بردوش می‌کشند، آن‌ها جهان را از پلیدی‌ها حفظ می‌کنندو در این راه حاضرند خودشان را هم فدا کنند. آلبر کامو همین موضوع را دستمایه‌ای قرار داده است تا نمایشنامه‌ای جذاب بنویسد.

ماجرا در در ماه فوریه ۱۹۰۵، در مسکو اتفاق می‌افتد. گروهی از تروریست‌ها که شاخه‌ای از حزب سوسیالیست انقلابی بودند دست به تلاشی سازمان‌یافته برای سوءقصد به جان ولیکی کنیاز سرگئی، عموی تزار، زدند. آن‌ها می‌خواهند در زمانی که او در کالسکه‌اش است، به سویش بمبی پرتاب کنند. اما روزی که برای اجرایی کردن عملیات می‌روند، متوجه می‌شوند که فرزندانش هم همراه با او در کالسکه هستند. کسی که قرار بوده است بمب را پرتاب کند، معتقد است که نباید جان افراد بی‌گناه را بگیرد ولی دیگر اعضای گروه می‌خواهند نقشه‌شان هرچه زودتر عملیاتی شود. همین موضوع باعث درگرفتن مجادله‌ای میان آن‌ها می‌شود.

کتاب صالحان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر از خواندن نمایشنامه لذت می‌برید، خواندن کتاب صالحان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. صالحان برای دیگر دوست‌داران آلبر کامو نیز داستانی جذاب و خواندنی دارد. 

درباره‌ی آلبر کامو

آلبر کامو در ۷ نوامبر ۱۹۱۳ در الجزایر فرانسه در خانواده‌ای فقیر متولد شد. او که فیلسوف و روزنامه‌نگار مشهور و خالق اثر بی‌نظیر بیگانه است، در سال ۱۹۵۷ به خاطر «آثار مهم ادبی که به روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد» جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. او پس از رودیارد کیپلینگ جوان‌ترین برنده‌ی جایزه نوبل است. آلبر کامو در سال ۱۹۴۹ یک اتحادیه بین‌المللی را تأسیس کرد که آندره بروتون نیز یکی از اعضای آن بود. شکل‌گیری این گروه، به گفته خود کامو، بر اساس «محکوم کردن هر دو ایدئولوژی شکل گرفته در آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی» بود. آلبر کامو در طول دوران فعالیتش رمان‌ها و نمایشنامه‌های بسیاری را نوشت طاعون، سقوط، بیگانه، نمایشنامه کالیگولا، نمایشنامه صالحان، افسانه‌ی سیزیف و خطاب به عشق که مجموعه نامه‌های عاشقانه‌ی او و ماریا کاسارس است از آن جمله‌اند. آلبر کامو در ۴ ژانویه ۱۹۶۰ در ۴۶ سالگی در ویل‌بلویل فرانسه به علت یک سانحه‌ی رانندگی چشم از دنیا فروبست.

بخشی از کتاب صالحان

دورا: از آنجا بگو، استپان.

استپان: از کجا؟

دورا: از تبعیدگاه.

استپان: آدم از تبعیدگاه فرار می‌کند!

آننکوف: آره، وقتی فهمیدیم که توانستی خودت را به سوس برسانی، خوشحال شدیم.

استپان: بوریا، سویس هم یک تبعیدگاه دیگر است.

آننکوف: چی گفتی؟ آنها دست‌کم آزادند.

استپان: تا وقتی که حتی یک آدم روی کره خاک استثمار بشود، آزادی هم خودش یک نوع زندان است. من آزاد بودم، ولی یک دقیقه از فکر روسیه و بردگانش غافل نبودم.

سکوت

آننکوف: استپان، خوشحالم که حزب تو را اینجا فرستاده.

استپان: لازم بود، داشتم خفه می‌شدم. آخر باید کاری کرد، نه؟

(به آننکوف نگاه می‌کند) می‌کشیمش، این‌طور نیست؟

آننکوف: اطمینان دارم.

استپان: این جلاد را می‌کشیم. از تو فرماندهی، بوریا، از ما اطاعت.

آننکوف: نمی‌خواهد قول بدهی، استپان. همه با هم برادریم.

استپان: انضباط لازم است. این را در تبعیدگاه فهمیدم. حزب سوسیالیست انقلابی به انضباط احتیاج دارد. وقتی انضباط داشتیم، دوک بزرگ را می‌کشیم و حکومت قلدری را سرنگون می‌کنیم.

نظرات کاربران

Mohammad
۱۴۰۱/۰۳/۰۸

(۳-۳-[۱۱]) توو این نمایشنامه کامو خواسته تا به یک سری مسائل اخلاقی، فلسفی و سیاسی بپردازه و از همه مهمتر اینکه (۱)ماکیاولی میگه قداستِ یک هدف، باعث میشه تا هر وسیله ای رو توجیه کنه و برای رسیدن به اون هدف

- بیشتر
کاربر ۲۴۴۳۵۰۶
۱۴۰۰/۱۱/۰۵

نمایشنامه تماما بر اساس واقعیت نوشته شده و حتی اسم‌ها تغییر نکردن. من از خوندنش بسیار لذت بردم. مسائل اخلاقی و سوال‌های فلسفی‌ای که بین افراد رد و بدل می‌شد، طرز فکر ما رو تو زندگی روزانمون به چالش می‌کشه.

- بیشتر
AS4438
۱۴۰۰/۰۴/۳۱

نمایشنامه عالی، ترجمه خوب.

پوریا
۱۳۹۹/۱۱/۱۲

نمایشنامه که عالیه. ترجمه هم خوب.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۸)
وقتی که دانشجو بودم، رفقایم مرا مسخره می‌کردند، برای اینکه بلد نبودم تودار باشم. هرچه به فکرم می‌رسید، می‌گفتم و بالاخره هم مرا از دانشگاه اخراج کردند. استپان: چرا؟ ووآنف: سر درس تاریخ استاد از من پرسید: چطوری پطر کبیر سن‌پطرزبورک را بنا کرد؟ استپان: چه سؤال خوبی! ووآنف: من جواب دادم با خون و شلاق، و از دانشگاه اخراجم کردند.
Mohammad
در اینجا خون زیادست. خشونت فراوان است. آنهایی که واقعآ عدالت را دوست دارند. حق ندارند عاشق بشوند. آنها مثل من درست شده‌اند، سرشان بلند و چشم‌هاشان ثابت است. در این قلب‌های مغرور عشق چکار دارد؟ عشق آهسته سرها را به زیر می‌اندازد، یانگ! ولی گردن ما افراشته است.
Mohammad
ما می‌کشیم تا دنیایی بسازیم که در آن دیگر هیچکس کسی را نکشد
شادی عبودی
وقتی که حتی یک آدم روی کره خاک استثمار بشود، آزادی هم خودش یک نوع زندان است.
پویا پانا
با مرگ یک انسان خیلی چیزها می‌میرند.
پویا پانا
باید این دنیا را از بن خراب کرد...
پویا پانا
در صورتی که مثل آنها به فکر انقلاب عقیده دارم. مثل آنها می‌خواهم خودم را فدا کنم. من هم می‌توانم کاربر و خاموش و تودار و قاطع باشم. فقط فرقم این است که زندگی به نظرم عالی جلوه می‌کند. زیبایی و خوشبختی را دوست دارم و برای همین است که از استبداد متنفرم. چطوری به آنها حالی کنم؟ انقلاب! بسیار خوب، ولی انقلاب برای زندگی. برای اینکه امتیازی به زندگی بدهد، می‌فهمی؟
alcapon
فقط بمب را به من بده پرتاب کنم، خودت خواهی دید. در میان شعله‌های آتش پیش می‌روم، بدون اینکه پاهایم بلرزد. آسان است، چقدر آسانتر است که آدم از دست تناقض‌های خودش بمیرد تا اینکه با آن زندگی کند. هیچ عاشق شده‌ای؟ شده که عاشق بشوی، بوریا؟ آننکوف: عاشق بودم، ولی آن‌قدر از آن روزها گذشته که دیگر به خاطرنمی‌آورم.
alcapon
هرچه هستم به شما مربوط نیست.
پویا پانا
آنهایی که واقعآ عدالت را دوست دارند. حق ندارند عاشق بشوند. آنها مثل من درست شده‌اند، سرشان بلند و چشم‌هاشان ثابت است. در این قلب‌های مغرور عشق چکار دارد؟ عشق آهسته سرها را به زیر می‌اندازد، یانگ! ولی گردن ما افراشته است.
پویا پانا

حجم

۵۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۷ صفحه

حجم

۵۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۷ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۲۴,۵۰۰
۳۰%
تومان