دانلود و خرید کتاب نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما ترجمه رحمن قهرمانپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظم و زوال سیاسی اثر فرانسیس فوکویاما

کتاب نظم و زوال سیاسی

معرفی کتاب نظم و زوال سیاسی

کتاب نظم و زوال سیاسی نوشته فرانسیس فوکویاما است که رحمن قنبرپور آن را به فارسی ترجمه کرده است. فوکویاما در کتاب حاضر فرض محوری و اصل استاد خود، ساموئل هانتینگتون، را می‌پذیرد که تولید قدرت مقدم بر محدودکردن آن است.

درباره کتاب نظم و زوال سیاسی

نویسنده کتاب توجه ویژه‌ای به الگوی بوروکراسی یا خدمات کشوری پروس/آلمان دارد و آن را نمونه اعلایی از یک بوروکراسی مستقل و کارآمد می‌داند که تاکنون در برابر تلاش سیاستمداران برای تحمیل افراد حزبی وابسته خود مقاومت کرده است. فوکویاما در این راستا داستان جذاب و طولانی اصلاح نظام اداری و به تعبیر دقیق‌تر نظام خدمات کشوری را در کشورهایی چون بریتانیا و آمریکا بازگو می‌کند و نشان می‌دهد چگونه شکل‌گیری یک ائتلاف قدرتمند حامی اصلاح نظام اداری باعث شد قوانین و مقررات خدمات کشوری تغییر کرده و شایسته‌سالار شود و این شایسته‌سالاری در خدمت تقویت قدرت بوروکراتیک دولت و به تعبیری ظهور دولت مدرن قرار گیرد. به باور فوکویاما دولت ویژه‌پرور یا پدرسالار، که در آن حاکم امتیازات و امکانات را بین خانواده و نزدیکان خود تقسیم می‌کند، ادامه گرایش زیست‌شناختی افراد به نوع‌دوستی ژنتیک است. او با اخطار اینکه جهان دوباره به سمت پدرسالاری می‌رود این کتاب را نوشته است. 

خواندن کتاب نظم و زوال سیاسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی و مسائل جامعه‌شناسیپیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب نظم و زوال سیاسی

توسعه سیاسی و سه جزء اصلی آن یعنی دولت، حاکمیت قانون و پاسخگو بودن؛ چرا همه جوامع در معرض زوال‌اند؛ طرح کتاب؛ چرا داشتن یک نظام سیاسی دارای توازن خوب است.

توسعۀسیاسی یعنی تغییر دراز مدتِ نهادهای سیاسی، که متفاوت از تغییر مقامات و سیاست‌هاست. نخست‌وزیران، رؤسای جمهور و قانون‌گذاران می‌آیند و می‌روند، قانون جرح و تعدیل می‌شود، اما قواعد بنیادینی هستند که جوامع را سازماندهی و نظم سیاسی را تعریف می‌کنند.

در جلد نخست این کتاب ادعا کردم هر نظم سیاسی بر سه نهاد استوار است: دولت، حاکمیتِ قانون و سازوکارهای پاسخگو بودن. دولت، نهادی متمرکز و مبتنی بر سلسله مراتب است که در یک محدودهٔ سرزمینی مشخص از انحصار به کارگیری زور مشروع برخوردار است. دولت‌ها افزون بر خصایصی چون پیچیدگی و انطباق‌پذیری، می‌توانند به درجات متفاوت غیرشخصی باشند: دولت‌های اولیه تفاوت چندانی با خانوادهٔ حاکم نداشتند و به دلیل اداره شدن توسط خانواده و دوستان حاکم، ویژه‌پرور یا پدرسالار نامیده می‌شدند. در مقابل دولت‌های مدرن و بسیار توسعه‌یافته میان منافع شخصی حاکم و مصالح عمومی کل جامعه تمایز قائل می‌شوند. آنها درصدد برخورد غیرشخصی‌تر با شهروندان بوده، قوانین را اعمال کرده، کارمند استخدام می‌کنند و بدون طرفداری از یک گروه خاص سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرند.

نظرات کاربران

کاربر ۱۲۴۱۵۱۳
۱۳۹۹/۰۹/۱۵

لطفا قیمت را پایین بیاورید. خرید برای بسیاری ممکن نیست.

کاربر 5102112
۱۴۰۱/۱۰/۲۷

فصل ۱ دوبار تکرار شده است!

کاربر ۳۴۲۵۵۵۵
۱۴۰۰/۱۲/۱۶

عالی است

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۱)
دموکراسی ارتباط نزدیکی با رواج دیدگاه‌های مرتبط با برابری انسان‌ها داشت
کاربر ۲۹۶۳۰۱۶
یونان و ایتالیا هرگز نتوانستند دولت‌های بوروکراتیک با کیفیت به وجود آورند و لذا غرق در حامی‌پروری و فساد گسترده شدند
کاربر ۲۹۶۳۰۱۶
داگلاس نورث، جان والیس و باری وینگاست، عنوان دیگری برای ویژه‌پروری جدید برگزیده‌اند: «نظم مبتنی بر دسترسی محدود» که در آن ائتلافی از نخبگان رانت‌خوار از قدرت سیاسی خود برای جلوگیری از رقابت آزاد در نظام اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کنند
کاربر ۲۹۶۳۰۱۶
به تعبیر چارلز تیلی، جامعه‌شناس، «جنگ دولت را به وجود آورد و دولت جنگ را».
جستجوگر
دموکراسی ارتباط نزدیکی با رواج دیدگاه‌های مرتبط با برابری انسان‌ها داشت
کاربر ۲۹۶۳۰۱۶
تغییر ریشه در تحرک اجتماعی ناشی از صنعتی‌شدن داشت
کاربر ۲۹۶۳۰۱۶
کسانی که در فساد دست دارند الزاماً افراد بی‌اخلاقی نیستند، بلکه دایرهٔ تعهد اخلاقی آنها کوچکتر از حکومتی است که برای آن کار می‌کنند.
جستجوگر
همهٔ جوامع، اعم از دموکراتیک و اقتدارگرا، در طول زمان محکوم به زوالند. موضوع اصلی توانایی آنها برای سازگار شدن و رفع عیوب خویش است.
جستجوگر
درخاورمیانه کنونی نیز وضعیت اینگونه است و مذهب ابزار قدرتمند بسیج به حساب می‌آید. لذا دستور کار و برنامه‌های سیاستمداران بیشتر از آنکه معطوف به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باشد متوجه موضوعاتی نظیر اجرای احکام شریعت و دعوا بر سر موقعیت زنان است.
جستجوگر
حکومت‌ها زمانی بهتر کار می‌کنند که قدرت تبدیل به اقتدار شود، یعنی شهروندان به میل خود و به دلیل باور به مشروع بودن نظام از قوانین و سیاست‌ها تبعیت کنند.
جستجوگر

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۰۶ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۰۶ صفحه

قیمت:
۱۳۵,۰۰۰
۶۷,۵۰۰
۵۰%
تومان