دانلود و خرید کتاب یادداشت‌های عراق ماریو بارگاس یوسا ترجمه فریبا گورگین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب یادداشت‌های عراق

ماریا بارگاس یوسا( -۱۹۳۶)، نویسنده پرویی برنده جایزه نوبل ادبیات است. «یادداشت‌های عراق» شرح سفر دوازده روزه یوسا به همراه دخترش به عراق در سال ۲۰۰۳ است. شرح گفت‌و‌گوی او با چهره‌های سیاسی – مذهبی عراق و انسان‌هایی که با سقوط صدام آزاد شده‌اند: آزادترین مردم دنیا؛ آزادی‌ای که بدون قانون است و به هرج و مرج انجامیده. این کتاب در واقع شرح کشوری است که زیر سلطه حاکمی دیوانه به نازل‌ترین سطح سقوط کرده‌ است. کتاب از چندین مقاله تشکیل شده که یوسا آن‌ها را در روزنامه‌های معتبر منتشر کرده است. این یادداشت‌ها تنها شرح سفر نویسنده‌ای جهانی به کشوری مصیبت‌زده نیست، بلکه شرح سیاست‌مداری نویسنده است که می‌خواهد تاثیر حمله نیروهای ائتلاف را روی عراق و مردم عراق بسنجد. در مجموع یوسا با حمله نیروهای اعتلاف برای سقوط صدام حسین موافق است، هر چند گویا تا قبل از این سفر چندان موافق آن نبوده است. دلایل آن را دیوانگی صدام و شکل نگرفتن جامعه مدنی در کشوری با حاکمی خون‌ریز می‌داند. مردمی هم که با یوسا گفت‌و‌گو کرده‌اند و گه‌گداری جزو مردم عادی هستند، با وجود مشکلات فراوان‌شان پس از سقوط صدام (قطع آب، نبودن امنیت، قطع برق، انفجارها و ترورها و...) زندگی پس از دیکتاتور را بیشتر می‌پسندند تا زندگی در امنیتی پوشالی زیر سلطه حاکمی دیوانه و حزبی قرون وسطایی. کتاب از این منظر خواندنی است که دیدگاه سیاستمدار- نویسنده‌ای مشهور را نسبت به پدیده‌ای که عواقبش هنوز که هنوز است گریبان منطقه را گرفته، بیان می‌کند. همچنین این کتاب حاوی مدارک و اسنادی ارزنده از عملکرد نیروهای ائتلاف در حمله به این کشور است که خواننده می‌تواند از تجربه عراقی‌هایی که به نوعی موفق شده بودند از دیکتاتوری رژیم صدام جان سالم به در ببرند، آگاه شود و قضاوت درست‌تری نسبت به آنچه در عراق اتفاق افتاده داشته باشد. در بخشی از کتاب آمده است: «عراق، آزادترین کشور جهان است ولی از آنجا که آزادی بدون نظم و قانون هرج و مرج است، در ضمن خطرناک‌ترین کشور جهان هم هست. نه گمرکی هست و نه مأمور گمرکی...».
معرفی نویسنده
عکس ماریو  بارگاس یوسا
ماریو بارگاس یوسا

ماریو بارگاس یوسا در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در شهر آرکیپا واقع در جنوب پرو به دنیا آمد. خانواده‌ی یوسا از طبقه‌ی متوسط بود. پدرش ارنستو کارمند یک شرکت هوانوردی و مادرش دورا که از خانواده‌ای سیاست‌پیشه بود، چندی پیش از تولد او از یکدیگر جدا شدند. پدر یوسا پس از جدایی با زنی آلمانی وارد رابطه شد و ماریو پس از طلاق والدینش نزد خانواده‌ی مادری‌اش در آرکیپا رفت تا با آن‌ها زندگی کند. چندی بعد پدربزرگش به کنسول‌گری افتخاری پرو در بولیوی خوانده شد تا بار سفر به کوچابامبا بندد.

نظرات کاربران

Mahdi
۱۳۹۴/۱۱/۲۲

چامسکی درباره جنایات صدام به این نکته اشاره میکنه که صدام جنایات خودش رو زمانی انجام داد که تحت حمایت آمریکا و انگلیس بود. از اینجا میشه به عمق تفکر چامسکی و تفاوت اون با دیدگاه یوسا پی برد.

وحید
۱۳۹۵/۰۱/۲۹

خب کتاب بسیار خوب نوشته شده. و حتی نتیجه گیری ش در مورد لزوم حمله ی امریکادهم کم و بیش قابل تامل ه، اما حقیقت همین است ک گفته شد، امریکا تا زمانی ک ب نفع ش باشد دیکتاتورترین آدم

- بیشتر
وحید
۱۴۰۲/۱۱/۰۲

من کاغذی این کتاب رو خوندم. اطلاعات خوبی میده در مورد حمله‌ی ایالات متحده به عراق و دلایل اون.

ا.کمالی
۱۴۰۱/۰۸/۱۷

به نظرم خیلی کتاب مهمی هست چون روایت و درک یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی جهان از مقطع ابتدایی تجاوز نظامی به عراق رو در خودش داره و از طرفی یوسا در این کتاب‌ امیدها و آرزوهای خودش در مورد عراق رو

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
استاد بسّام، یکی از آن اشخاص باحجب‌وحیایی است که ذخیره‌ی اخلاقی یک کشور هستند؛ کسانی که دیکتاتوری‌ها آنها را ناکام می‌کند و به ویرانی می‌کشاند، ولی می‌توانند با ارزش‌های اخلاقی بکر و صحیح و سالم، در برابر پستی، ترس، فساد و حماقتی که حاکم ظالم ترویج می‌کند و هوای تنفس عمومی را با آن مسموم می‌کند، زنده بمانند.
پریسا
خطرناک است که برای تسهیل روند اقدام نظامی علیه دیکتاتوری‌ها، حق ملت‌های دموکراتیک را بهانه قرار دهیم؛ زیرا در برخی موارد، چنین دیدگاهی می‌تواند فضا را برای تسهیل ماجراجویی‌های استعمارگرایانه، غبارآلود کند. این رفتار، تنها می‌تواند در موارد استثنایی مشروع باشد؛ یعنی زمانی که نظامی دیکتاتوری به علت ماهیت افراطی، تندروی‌های جناحی و کشتارهای خود، هر روزنه‌ای را برای امکان مقاومت صلح‌آمیز ملت خودش بسته باشد یا با ماجراجویی‌های جنگ‌طلبانه ضد همسایگانش و نقض حقوق بشر، به خطری جدّی برای صلح جهانی تبدیل شود.
پریسا
شیراک، رییس‌جمهوری فرانسه، که نشان داد هیچ شناختی از رژیم صدام حسین ندارد، گفته است: «صدام حسین باید سقوط کند، ولی توسط عراقی‌ها.» دیکتاتور عراق، مانند هیتلر و استالین ـ الگوهایش ـ حق حاکمیت را از مردم سلب کرده و با ایجاد وحشتی مبهوت‌کننده، روح عراقی‌ها را استثمار کرده بود؛ تا جایی که هرگونه امکان واقع‌گرایانه‌ی انجام قیامی مؤثر بر ضد رژیم را، که درها را به سوی روند دموکراسی‌سازی مؤثّر بگشاید، از میان برده بود.
پریسا

حجم

۶۷۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

حجم

۶۷۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان