دانلود و خرید کتاب باورهای صوفیانه عبدالحسین فخاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب باورهای صوفیانه اثر عبدالحسین فخاری

کتاب باورهای صوفیانه

انتشارات:انتشارات گوی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب باورهای صوفیانه

کتاب باورهای صوفیانه نوشته عبدالحسین فخاری کتابی در زمینه اصول و باورهای صوفیانه و تصوف است.

 درباره کتاب باورهای صوفیانه

معارف وحیانی چون ریشه در فطرت انسانی دارد، خیلی زود مقبول عقل و وجدان آدمی واقع شده و به باورهای قلبی و ایمان می‌انجامد. در مقابل اندیشه‌های غیر وحیانی، چنین اقبالی را نمی‌یابند مگر آنکه خود را در لباس دین عرضه کنند و به شکل و شمایل معارف ربّانی در آورد و آن‌ها را با توجیهات و تفسیرهای باژگونه، از محتوا، تهی کنند و به عنوان متاعی معنوی و دینی ارائه دهند؛ و بدین روش کسانی را به سوی خود جذب نمایند.

قرن‌هاست صوفیان با نام تصوف و بعضاً عرفان، مطالب خود را با عنوان دین و در قالب داستان و شعر و تفسیر و حکایت در کتاب‌ها و دیوان‌ها مطرح کرده و امروزه در فضای رسانه‌ای، تبلیغ و ترویج کرده و می‌کنند و نوعاً افراد کم اطلاع، آن مطالب را معارفی دینی می‌شمرند و جذب می‌شوند درحالی‌که درست در نقطه مقابل آموزه‌های دینی هستند.

در این کتاب، تلاش شده اصول باورهای صوفیانه به اختصار تشریح و تدبین گردد و بدون ورود به تاریخچه و خاستگاه تصوف و بحث‌های سنگین تطبیقی و کلامی، خواننده جوان با آن باورها آشنا شود.

 خواندن کتاب باورهای صوفیانه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب های حوزه تصوف و عرفان را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

 بخشی از کتاب باورهای صوفیانه

صوفیان مدعی هستند که با طی مقامات سلوک و تحمل ریاضت‌ها، حجاب عوالم غیب را کنار زده به مرتبه فناء فی الله و وصال حق می‌رسند و جمال حق را بدون پرده مشاهده و حقایقی را کشف می‌کنند که هرگز با درس و فکر به آن نخواهند رسید. آن‌ها این کشف و شهودها را از نوع وحی پیامبران می‌شمرند و حتی به عالمان غیرصوفی طعنه می‌زنند که علمشان را از مردگان گرفته‌اند اما ما با کشف و شهود از ملکوت عالم دریافت می‌کنیم! پیدایش صوفیه را به اواخر قرن اول هجری و به شخصی به نام حسن بصری نسبت داده‌اند. تصوف در ابتدا با زهدی خشک و خشن و عبادات سخت و طاقت‌فرسا همراه با عزلت‌گزینی از جامعه و تعطیلی امور روزمره و کسب‌وکار همراه بود. ائمه هدی (ع) از همان آغاز فعالیت ایشان، به دلیل منافات داشتن اعمالشان با روح اسلام به مخالفت و اعتراض به آنان برخاسته و آشکارا این جریان و بزرگان آن را مورد نقد و انکار قرار دادند. تصوف به‌زودی از انحراف‌ها، کژروی‌ها و آداب بدعت‌گونه و غیر دینی لبریز گشت و با نقل مکاشفات عجیب و بعضاً مغایر با آموزه‌های وحی و با پیروی کامل از مرشدها و اقطاب خود، راه خویش را از مسیر اهل‌البیت و فقه قرآنی و روایی جدا کردند.

محسن گفت: چون هرکسی می‌تواند مدعی کشفیاتی بشود، ملاک و معیار برای شناخت کشف و شهود حق از القائات شیطانی و کشف و شهود باطل چیست؟ گفتم: طبیعتاً چون به معیار قرآن، روایات و عقل برای اثبات صدق و حقانیت کشف و شهود خود استناد نمی‌کنند، ناگزیرند به هر مدعی کشفی اعتماد کنند. قیصری می‌گوید: "علوم اولیاء و انسان‌های کامل قابل دسترسی با عقل نیست و از نقل نیز استفاده نمی‌شود، بلکه از خداوند گرفته می‌شود که معدن انوار و منبع اسرار است و استفاده کردن اولیاء از منقولات در مواردی که به‌عنوان بینه استفاده می‌کنند، فقط به‌خاطر شاهد آوردن برای چیزهایی است که آن را می‌دانند"(شرح فصوص/۳۱۸). خواجه عبدالله انصاری در قرن پنجم نیز درباره کشف صوفی می‌گوید: مکاشفه با باطن و قلب عارف سروکار دارد و با وحی تمایز ذاتی ندارد و جز با دریدن حجاب حاصل نمی‌شود و تجلیات الاهی بر جان سالک می‌نشیند (منازل السائرین ۱۲۲-۷۸). اما کشف و شهودی که با عقل و شرع تطابقی نداشته باشد و نتوان آن را به عقل عرضه کرد، باطل است و حجیتی ندارد، چرا که در اسلام، عقل یکی از مهم‌ترین منابع معرفتی در کنار شرع است و نمی‌توان در سنجش کشف و شهود از آن‌ها صرف‌نظر کرد.

احسان پرسید: مدعی کرامات هم هستند؟ گفتم: صوفیان به‌دنبال طرح کشف و شهود، مدعی خرق عادات که آن را کرامات می‌گویند، می‌شوند مانند: اشراف بر باطن افراد، اطلاع از غیب، عبور بر آب و آتش، طی الارض و امثالهم؛ که این جنس کرامات را اعتبار زیادی نباشد زیرا که اهل دین و غیر اهل دین را حاصل می‌شود (زرین‌کوب، ارزش میراث صوفیه ۲۲۱-۲۲۳). این جذبه‌ها و مکاشفات نیز چنانکه بعضی از حُکَماء و روان‌شناسان مثل "دلاکروا" و "پیرژانه" و دیگران تحقیق کرده‌اند، با بعضی احوال غیر عادی همراهند و انواع داروها و نوشابه‌های مُسکر و مُخَدر نیز از خیلی قدیم نزد کاهنان و عارفان وسیله‌ای برای ایجاد مصنوعی این مکاشفات بوده است. 

تحصیل منهای اضطراب
امیرعباس آقابابایی
آموزش نرم‌افزار HSPICE
حسن شادکام انور
پیامبر و عرب قبل از اسلام
علی کردائی
الزامات سیاست در عصر ملت - دولت
احمد زیدآبادی
ملکه یخی (جلد اول)
فرزاد رضایی
همه چیز، همه چیز
نیکولا یون
ارزیابی کارایی سیستم های کامپیوتری
ندا مقیم
اشک میهمان چشم‌های محسن
محمد کاظم اتابک
خرد در زمینه روانشناسی
آرام حمل‌دار
سنتز، خواص مکانیکی و کاربردهای نانولو‌له های کربنی
انوشیروان فرشیدیان فر
تکمله نفحات الانس
رضی‌الدین عبدالغفور لاری
کلینیک مدیریت
حسن ایمانی
فرجام هخامنشیان
فرید فرش‌باف‌ابریشمی
من، خودم و فرانسوآ ب
کلمان گایه
ده راز درباره زندگی که هر زنی باید بداند
باربارا دی‌آنجلیس
قدرت جذب پول
ژوزف مورفی
کهکشان نیستی
محمدهادی اصفهانی
دستورات آیت الله حاج سید علی قاضی در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان
علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی
اخبات
علی صفایی حائری
عطش
هیات تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس
دعای مجیر
مهدی سماواتی
دعای سحر (سید قاسم موسوی قهار)
سید قاسم موسوی قهار
دعای ابوحمزه ثمالی
مهدی سماواتی
استاد
محمدجواد میری
دستورات آیت الله حاج سیدعلی قاضی در ماه های رجب، شعبان و رمضان
آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی
نکته ها از گفته ها؛ دفتر اول
عبدالله فاطمی‌نیا
سرنوشت روح
مایکل نیوتون
دعای سحر
عباس صالحی
گزیده آثار مولانا
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
ملت عشق (خلاصه کتاب)
الیف شافاک
پیامبر
جبران خلیل جبران
عهدنامه مالک اشتر
محمدابراهیم بدایع‌نگار‌تهرانی
ارتباط عاطفی با خداوند
آیت‌الله العظمی مظاهری
رساله سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم
علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی
من آن توام
سیدعبدالحمید ضیایی
فیه ما فیه
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۱۲۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان