دانلود و خرید کتاب تالس ملطی احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تالس ملطی اثر احمد علامه فلسفی

کتاب تالس ملطی

معرفی کتاب تالس ملطی

کتاب تالس ملطی اثری از احمد علامه فلسفی است که درباره زندگی یکی از مهم‌ترین چهره‌های فلسفه و علم، یعنی تالس نوشته شده است. این اثر در انتشارات فراروان شناسی منتشر شده است.

درباره کتاب تالس ملطی

 تالِس یا طالِس یا تالیس؛ فیلسوف مکتب مَلَطی بود که در نیمه دوم سده ششم پیش از میلاد می‌زیست. از او به عنوان آغازگر فلسفه و نخستین چهره علم یاد می‌شود. یونانیان او را در شمار حکمای سبعه آورده‌اند .

تالس، نخستین فیلسوفان به‌شمار می‌آید. نظر تالس مبنی بر اینکه خاستگاه همه چیز آب است، بیش از حدس و گمان نبود، و نه او و نه بسیاری که پس از او آمدند، راهی برای آزمودن نظریاتشان نداشتند؛ با این وجود وی از نخستین کسانی است که کوشیدند تا به جای تفسیر اسطوره شناختی، جهان را به روشی عقلانی توصیف کنند. هم‌چنین او از نخستین کسانی است که مفهوم «وحدت در اختلاف» را درک کرده‌ است.

کوشش او برای شناختن جهان از راه مشاهده و تفکر و واقع بینی، دور انداختن افسانه‌های دینی و تفسیرهای اساطیری، و تلاش جهت فهم جهان بی‌توسل به خدایان و افسانه ها و نیروهای نامحدود آنان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که تالس را از نظر فلسفی در تاریخ اندیشه ممتاز می‌کنند. ارسطو درباره او گفته‌است: «طالس کسی است که در سرآغاز فلسفه است».

تالس (طالس) فیلسوف و هندسه دان و منجم پیشگام یونان به شمار می رود. وی از فیلسوفان مکتب ملطی بود. فیلسوفانِ این مکتب از اهالیِ شهر مَلَط (ملیطه) بودند. افکارِ این فیلسوفان بیشتر طبیعی بود تا مابعدالطبیعی. تالس به مصر سفر کرد و در آنجا هندسه آموخت، و هندسه را به یونان آورد.

احمد علامه فلسفی در کتاب تالس ملطی به زندگی این چهره مشهور پرداخته است و فعالیت‌های علمی او را نیز در این کتاب مورد بررسی قرار داده است. 

کتاب تالس ملطی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب تالس ملطی را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات فلسفی پیشنهاد می‌کنیم. اگر دوست دارید با زندگی این دانشمند مشهور آشنا شوید، این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب تالس ملطی

تالس، دانشمند و ریاضیدان و فیلسوف یونان باستان است که از وی به‌عنوان بنیان‌گذار ریاضیات، هندسه و فلسفه یاد می‌کنند، وی در ستاره‌شناسی، فیزیک و سیاست نیز صاحب‌نظر بوده و بسیاری از قضایای هندسی و ریاضی به وی منتسب است.

تالس فیلسوف مشهور و دانشمند بزرگ یونان باستان در حدود ۶۴۰ پیش از میلاد در منطقه میلتوس در یکی از کلنی های یونانی نشین در آسیای صغیر متولد شد. یونانیان تالس را بنیانگذار علوم ریاضیات و فلسفه یونانی می دانند و به طور کلی پیدایش کلیه رشته‌های علمی را به وی منتسب می‌کنند. البته ازنظر شواهد تاریخی نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد که چه مقدار از این اسناد واقعی بوده و چه میزان از آن‌ها بعدها به تالس نسبت داده‌شده است.

یکی از مهم‌ترین قضیه‌های هندسه که تالس آن را مطرح می‌کند، قضیه تشابه است. تالس هندسه را به علمی مجرد تبدیل کرده و نخستین کسی است که در هندسه موضوع خط فرضی با ضخامت صفر و راستای کامل را جانشین خطوط ضخیم و ناراستی کرد که پیش از وی یا بر روی شن و یا مرم کشیده می‌شدند.

گفته می‌شود مادر تالس اهل فینیقیه بوده البته برخی از مورخان این موضوع را باور ندارند اما آن‌چنان‌که از روایات تاریخی مشخص می‌شود وی در طول زندگی خود به سفرهای فراوانی رفته و قطعاً از مصر و احتمالاً از بابل دیدن کرده است. وی در این سفرها مطالب بسیاری آموخته و علوم ملل مشرق زمین را فراگرفت. به همین سبب می‌توان گفت آنچه را که یونانیان از ابداعات شخص تالس می‌دانند، ممکن است تنها میراث علمی مردمی باشد که پیش از وی در مشرق زمین زیسته و تالس در طول سفرهای خود با آن‌ها آشنا شده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب شهرت این دانشمند یونان باستان شد، پیش‌گویی کسوفی است که دقیقاً در همان سالی که وی آن را پیشگویی کرده بود به وقوع پیوست. این موضوع در تاریخ ایران باستان نیز تأثیرگذار بود زیرا بر اساس روایات تاریخی در آن روزگار دولت‌های ماد و لیدیه با یکدیگر در حال جنگ بودند و این جنگ طولانی به دلیل کسوف موردنظر که تالس آن را پیش‌بینی کرده بود، متوقف شد. به گفته هرودت، در پی این کسوف صلح میان دولت ماد و دولت لیدی منعقدشده و آرامش به هردو کشور بازگشت. تحقیقات ستاره شناسان نشان می‌دهد، کسوفی که در عصر تالس در آسیای صغیر رخ‌داده، همان کسوفی است که در بیست و هشتم ماه مه سال ۵۸۵ قبل از میلاد به وقوع پیوسته است. اگر در نظر بیاوریم که بابلی‌ها حداقل دو قرن قبل از تالس، روش‌هایی برای پیشگویی دقیق کسوف و خسوف در دست داشتند، پیشگویی تالس جنبه معجزه‌آسا و فوق‌العاده خود را از دست می‌دهد. هرچند این موضوع برای یونانیان موضوعی خاص و جدید بوده و بسیار شگفت‌انگیز محسوب می‌شد، اما امروزه میدانیم که تالس این دانش را از مردم بین‌النهرین و بابل آموخته و توانسته است که این کسوف را پیشگویی کند.

نظرات کاربران

متین قاسمی
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

کتاب درباره تالس فیلسوف مشهور ملطی اهل ایونیه است. برای آشنایی کلی با تالس بسیار مناسبه و پیشنهاد میکنم بخونید حداقل توی بی نهایت چون محتوای زیادی هم نداره و زود خونده میشه علاوه بر اون نثر روانی هم داره

- بیشتر
زر
۱۴۰۲/۰۴/۲۵

اگر به دنبال مطلبی بیش از چیزی که در ویکی‌پدیا درمورد تالس نوشته شده هستید، این کتابو پیشنهاد نمی‌کنم چون اطلاعات بیشتری بهتون اضافه نمی‌کنه.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
مکتب ملطی، نام مکتبی فلسفی است که در سده ۶ پیش از میلاد، در ملط رواج داشت. فیلسوفانِ این مکتب از اهالیِ شهر ملط، واقع در ایونیه بودند. از این فیلسوفان می‌توان به تالس، آناکسیماندروس و آناکسیمنس اشاره کرد. افکارِ این فیلسوفان بیشتر طبیعی بود تا مابعدالطبیعی. هر کدام از آنان می‌کوشید تا ماده اصلی‌ای که جهان بر اساسِ آن به وجود آمده‌است، یا به اصطلاح، مادةالمواد را کشف کند.
esrafil aslani
وی بر این باور بود «که تمامی موجودات عالم از جوهر واحدی تشکیل گشته‌اند که در نهایت نیز به آن خواهند پیوست.»
Hossein

حجم

۲۵۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۶ صفحه

حجم

۲۵۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۶ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان