دانلود و خرید کتاب اقتصاد حمل و نقل علی محمودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد حمل و نقل اثر علی محمودی

کتاب اقتصاد حمل و نقل

نویسنده:علی محمودی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اقتصاد حمل و نقل

کتاب اقتصاد حمل و نقل نوشته علی محمودی است. کتاب اقتصاد حمل و نقل یکی از کتاب‌های تخصصی حوزه اقتصاد انتشارات چاپ و نشر بازرگانی است.

درباره کتاب اقتصاد حمل و نقل

همگام با رشد پایدار تولید و تجارت جهانی، همچنین تغییرات بنیانی در بازرگانی ملی كه با تمایل به توسعه صادرات غیرنفتی شكوفا شده، آشنایی با اصول اقتصاد حمل‌ونقل به‌عنوان زیرساخت عمده تجارت و بازرگانی ضرورت می‌یابد.

آنچه به مسائل حمل‌ونقل اهمیت می‌بخشد، نقش جامع و قاطع آن در‌كلیه سطوح زندگی انسانی است. مطالعات انجام شده توسط بانك جهانی بر آن تأیید دارد كه بخش حمل‌ونقل با همواركردن امر مبادله و تجارت، موجبات رشد را هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی فراهم می‌آورد و زمینه‌های امكان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش می‌دهد.

تجربیات كشورهای توسعه‌یافته نشان داده است كه توسعه حمل‌ونقل پیوسته در حد كلان اقتصادی باعث افزایش رشد اقتصادی و افزون‌شدن بازدهی اجتماعی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خصوصی بوده است. در سطح اقتصاد خرد نیز بهبود حمل‌ونقل مستقیماً باعث پایین‌آمدن قیمت داده‌های كشاورزی و صنعتی شده و به كاهش هزینه‌های تولید و توزیع منجر می‌گردد و با توسعه فراگیر بازارها، زمینه‌ برای پیدایش رقابت سالم افزایش می‌یابد و نهایت آنكه تحول بنیانی در زیرساخت‌های حمل‌ونقل به پیشرفت و توسعه بخش‌های كشاورزی و غیركشاروزی مناطق روستایی می‌انجامد. تكامل زیرساخت‌های حمل‌ونقل در مناطق شهری نیز به افزایش کارایی و بازدهی نیروی كار، كاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و بالاخره، كم شدن تراكم منجر می‌گردد. این كتاب، با توجه به ضرورت گسترش و طرح مباحث اقتصاد حمل‌ونقل در حد «خرد و كلان»، به معرفی تكنیك‌های تحلیلی عوامل مؤثر در ایجاد و توزیع فضایی حركت، بیان سیاست‌های اجرایی در عرضه و تقاضا و بالاخره قیمت و سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل به بحث و بررسی پرداخته و نهایت آنكه، تكنیك مطالعات و برنامه‌ریزی توسعه حمل‌ونقل را در بیان ساده‌ای ارائه داده است.

خواندن کتاب اقتصاد حمل و نقل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اقتصاد حمل و نقل

آشنایی انسان با پدیده حمل‌ونقل به زمان‌های باستانی مربوط می‌شود. در واقع حمل‌ونقل ارتباطات هم‌زمان با انسان تولد یافته و با گسترش تمدن و فرهنگ انسانی توسعه و تكامل یافته است. بدین لحاظ است كه در توضیح علل و انگیزه‌های تاریخی حمل‌ونقل می‌توان به عوامل بی‌شماری اشاره كرد: مثلاً پدیده‌های طبیعی مانند تغییرات آب و هوایی عصر یخچال‌ها، خشكسالی‌های متناوب، خرابی‌های ناشی از سیلاب‌ها و طغیان آب‌های سطحی زمین، وقوع زلزله و آتشفشان‌های مخرب، هر یك در حد خود زندگی انسان‌های گذشته را پیوسته تهدید كرده و هر یك در نوع خود سبب انجام نقل و انتقالاتی شده‌اند.

علاوه بر همه این انگیزه‌ها كه دارای پی‌ساز‌های طبیعی است، پاره‌ای پدیده‌های انسانی نیز مانند سفرهای علمی و اكتشافی، برخوردهای نظامی، فعالیت مسیون‌های مذهبی و سفرهای حج، از جمله انگیزه‌های انتقال و جابه‌جایی انسان در گذشته بوده‌اند.

علی‌رغم همه این عوامل، انگیزه‌های اصلی و در عین حال قدیمی حمل‌ونقل مسأله احتیاج و نیاز انسان‌ها بوده است. زیرا توزیع ناهماهنگ منابع تولید و پراكندگی ناموزون سرزمین‌های قابل بهره‌برداری و افزایش مداوم جمعیت در سطح زمین، سه عامل عمده و شناخته شده در جابه‌جایی‌های انسان به شمار می‌‌روند و این سه عامل عمده كه در واقع نشانه‌ای از تفاوت‌های مكانی در سطح زمین می‌باشند، در طول تاریخ مشوق اصلی نقل و انتقالات انسانی بوده و بنیان‌گذار مبادله و تجارت به شمار می‌روند. اسناد جغرافیایی نشان می‌دهد كه تفاوت‌های اقلیمی در غرب آفریقا همیشه سبب ظهور یک‌سری مبادلات كالایی بین ساكنین ناحیه مداری و مناطق خشك استپی بوده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۹۸ صفحه

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۹۸ صفحه

قیمت:
۱۶۹,۰۰۰
تومان