دانلود و خرید کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا محمدرضا حدادپور جهرمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا اثر محمدرضا  حدادپور جهرمی

کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا

معرفی کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا

شرح خطبه امام حسین (ع) در منا نوشته محمّدرضا حدادپور جهرمی روحانی پژوهشگر معاصر است که در نشر معارفق به چاپ رسیده است.

بیش از چهارده قرن است که خورشید عالمتاب سخنان اهل بیت طلوع کرده و جاودان خواهد ماند چرا که حق، ماندنی است و افول نخواهد کرد. طبع الهی فطرت بشری که آهنگ جاودانی دارد و ابراهیم خلیل الرّحمن نیز با عبارت نورانی لا أُحِبُ الْآفِلِین بر آن صحّه نهاده است، ماندگارها و سرمایه‌های مانا را دوست داشته و دارد.

اهمّ آن سرمایه‌ها که بدون آن، زندگی مادّی بشری، یک روند تکراری حیوانی دارد و هیچ شکوفایی و بهره‌برداری حقیقی نخواهد داشت، سخنان گهربار ائمه هدی است؛ چرا که با تعریف جامع و مانعی که خودشان از خودشان فرموده‌اند: «أَئِمَّةِ الْهُدَی وَ مَصَابِیحِ الدُّجَی» هستند و این اوصاف و هزاران اوصاف زیبای دیگر که در خور مقام عزیزشان است، درباره هیچ صاحب اندیشه و صاحب مکتبی نمی‌یابیم.

کلمات قیّم اهل بیت را فقط در دیالوگ‌ها و پاسخ به پرسش‌ها و امثال آن نمی‌توان یافت بلکه علاوه بر طرق مذکور، خطابه‌های غرّای ایشان از منابع اصیل نورانی ماست که متاسفانه از آن‌ها غافلیم.

خطبه‌ها داری شور و حرارت کم نظیری‌اند که بیانگر اوج فصاحت و مقام بلاغت و شدّت اهمّیّت موضوع و اوضاع اجتماع و احوال مخاطبان و سینه تنگ خطیبان و افق افکارشان دارد که در دیگر مناصب سخن، کمتر از مزایای فوق خبری است.

از بین بیانات عرشی خامس آل عبا حضرت اباعبدالله، خطبه مِنا از شور و حرارت و حساسیّت و وزانت و قوّه بیان و شرایط ویژه‌ای برخوردار است، امّا همانگونه که شاهدیم کمتر شیعه‌ای از نام و مفادّ بلند این خطبه آگاه است چه برسد به دیگران و اغیار!

خطبه مِنا را می‌توان آهنگ رسمی طلیعه کربلا و حماسه عاشورا نامید چرا که برای نخستین بار در چنان شرایطی و در یک تریبون رسمی، اپوزیسیون مُحِّق جهان اسلام در همایشی، بزرگان دین و سیاست را دور هم جمع کرده و ضمن اعلام هشدار و بیدار نمودن فطرت‌های خواب‌آلود مسلمین، رنج‌های حقیقی که دامن اسلام و مسلمین گرفته را معرّفی کرده و با شدّت از آن اعمال و عُمّال برائت جستند.

وقتی اپوزیسیون رسماً و در همایش بزرگی اعلام برائت از حاکمیّتی می‌کند حدّاقل از دو حال خارج نیست، یا عرصه را بر خود تنگ دیده و آخرین گلوله‌های خویش را قصد دارد شلیک کند یا نقشه‌ای عمیق برای سرنگونی همیشه خطّ و جریان مخالف خویش دارد و توسّط سخنرانی عمومی در مکّه، ام القرای مسلمین، قصد دارد تمام دنیا را بر سر جریان مخالفش خراب نماید. تکلیف این دو احتمال را تغییر مُهره‌های طرف مقابل و عکس‌العمل بعدی اپوزیسیون روشن می‌کند. این بسیار روشن است که حاکمیّت باید چگونه رفتار نماید امّا ... .

امام حسین، فکر همه جا را کرده بود و همانطور که در کتاب «تکالیف فراکسیون اقلّیّت در نگاه امام حسین» بیان شد، حضرت رو دست نخورد و نه تنها در بن‌بست سیاسی قرار نگرفت، بلکه هیئت حاکمه دمشق را گرفتار کرده و ضربات نهایی را توسط مشت‌های کوبنده حضرت زینب بر آنها آوار نمود. این فرآیند، آغازی می‌خواست که به نظر حقیر، خطبه مِنا، نقطه عطف و آغاز این بزرگترین و هوشمندانه‌ترین براندازی تاریخ محسوب می‌شود، امّا بر اهل تحقیق و اصول علم، نقش امام مجتبی که از پدران حماسه عاشورا است، نه تنها پنهان نیست، بلکه ...، بماند! این خود، محتاج مقامی دیگر است.

درباره کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا

مجموعه حاضر حاصل سخنرانی حدادپور جهرمی در دهه اوّل محرّم الحرام سال ۱۳۹۱ هجری شمسی در مسجد خواجویی جهرم است، که طی ده جلسه به شرح مختصر «خطبه مِنای امام حسین» پرداخته و تلاش کرده‌ است نگاه خود  را از اوضاع فعلی جامعه هم برندارد. به قول این نویسنده اصلاً نمی‌توان چشم را از اوضاع و نیازهای فعلی مسلمین پوشاند و به تفسیر دین و قرآن و قیام عاشورا پرداخت! 

خواندن کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌های مذهبی و اندیشه اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب شرح خطبه امام حسین (ع) در منا

نکات مهمّ بخش‌نامه‌های چهارگانه معاویه

۱- براساس قسمت اوّل بخش‌نامه شماره یک، توهین کردن به معاویه در زمان خودش مساوی با مخالفت با فرامین الهی بود و به همین دلیل مردم به راحتی سیّدالشهدا را خوارج (خارج از دین) معرّفی کردند.

۲- مسلمانان صفت ابوتراب را یک فضیلت برای امیرالمؤمنین می دانند؛ امّا معاویه برای تمسخّر امیرالمؤمنین لفظ ابوتراب را در مورد ایشان استعمال می کرد و در تمام نامه‌های معاویه، اسمی از حضرت امیـر بجز ابوتراب وجود ندارد. معاویه اینقدر این جمله را در منبرهایش تکرار کرده بود که همه مردم تا لفظ ابوتراب را می‌شنیدند، می‌خندیدند. دلیل تمسخّر معاویه این بود که می‌گفت: علی به خاک بسنده کرده است ولی ما به مردم و به رأی مردم بسنده کرده‌ایم، او به فکر خاک است ولی ما به فکر مردمیم!۱۹

۳- در تاریخ دمشق نقل شده است که معاویه هفت بار هفت نفر را مأمور کرد در نماز به او حمله کنند تا نامش جزء یکی از شهدای زنده محراب ثبت شود، بنابراین کلمه شهید بسیار شرافت داشت.

۴- معاویه می‌گوید کسی حقّ ندارد به خلیفه چهارم (حضرت علی) شهید بگوید مگر اینکه معتقد باشد خلیفه سوّم هم شهید شده است؛ سؤال جالبی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا از بین خود سنّی‌ها، کسی خلیفه دوّم را که طی ترور و خلیفه سوّم را که طی درگیری به هلاکت رسیدند، شهید معرّفی کرده است؟! بر اساس تحقیقات ما، حتّی یک سند هم یافت نشده است.

۵- بر اساس قسمت دوّم بخش‌نامه اوّل، وقتی امام حسین شهید شد سیّدالشهدا شعار سیاسی بود و امامان معصوم عمداً به جای نام زیبای ایشان، کلمه سیّدالشهدا را استعمال می‌کردند تا با این بخش‌نامه معاویه، مبنی بر عدم استعمال لفظ شهید برای علی و خاندانش مقابله کرده باشند.

۶- با کمی دقّت در می‌یابیم که در حاکمیّت دینی نیز مردم برای نپرداختن مالیات به هر دری می‌زنند، چه برسد به حاکمیّت نامشروع معاویه!

۷- معاویه با حفظ و حراست از احادیث مربوط به فضائل جعلی خلفای سه‌گانه توسّط فرزندان خردسال، طبق فلسفه روان‌شناسی و سیاسی می‌خواست این تفکّر معاویه‌ای نسل به نسل در سینه‌ها جریان یابد.

۸- در سه مورد از بخش نامه‌های چهارگانه معاویه، فشارهای مالی و معیشتی وجود داشت.

با صدور این ۴ بخش نامه در طول سه سال، همه مردم از قاضی شهر تا افراد بیکار برای دوری از فقر، تضمین آینده شغلی فرزندانشان و... شروع به جعل حدیث کردند و هر حرفی که در شأن خاندان پیامبر نبود به آن ها نسبت دادند. سیّدالشهدا دیگر تحمّل نکردند و به فاصله سه ماه بعد از چهارمین بخش‌نامه، در مِنا سخنرانی کردند و این سخنرانی بوی بیداری می‌دهد و به مردم هشدار می‌دهد که اگر بیدار نشوند باید منتظر فرمانداران، وقایع و شرایط بدتر از وضع کنونی باشند.

زندگی حسینی
محمدرضا زائری
از سقیفه تا شهادت امام حسین (ع)
سیدمسعود طاهری
تجلی بصیرت: مروری بر اقدام انقلابی جریان دانشجویی و مواضع امام خمینی (قدس‌سره) در تسخیر لانه جاسوسی
علی جعفری هُرستانی
نیایش های قرآنی
محسن سلیمانی
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت آدم (ع)، دفتر اول
محمدرضا عابدینی
خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده
روح‌الله نامداری
ما قبل الشهادة؛ دفتر دوم
محمدرضا حدادپور جهرمی
ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع)
جواد سلیمانی
ادب عاشقی
محمدرضا عابدینی
سید جمال الدین اسدآبادی
احمد علامه فلسفی
روضه های ناشناخته کربلا
سیدعلی اصغر علوی
بیماری های مومنان
محمدجواد نظافت یزدی
واپسین روزهای عمر پیامبر خدا (ص) و ماجرای فدک
محمود توکلی
ما قبل الشهادة؛ دفتر اول
محمدرضا حدادپور جهرمی
مؤلفه های بیداری اسلامی در اخلاق اجتماعی
محمدرضا حدادپور جهرمی
سر دلبران؛ در فضائل امیرمومنان (ع)
محمدصدیق منشاوی
شرح دلبری
محمدعلی تولایی
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت یوسف (ع)، جلد سوم
محمدرضا عابدینی

نظرات کاربران

کتاب باز
۱۴۰۰/۰۵/۲۱

این خطبه عالیه توش 6 گروه رو معرفی میکنه که منجر میشن جامعه نبوی زمان پیامبر با سرعت باور نکردنی در سراشیبی تندی بیوفته که بعد از حدود 50 سال با نوه ی پیامبر در کربلا اونجوری برخورد کنن و

- بیشتر
کاربر 6560405
۱۴۰۲/۱۰/۱۹

فوق عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
شبهه ای که در مورد نهی از منکر مطرح می‌کنند این است که: مراجع فرموده‌اند در صورتی که مطمئن هستید نهی از منکر تأثیر نمی‌گذارد پس دیگر به گردن شما نیست. پاسخ: با بررسی فتوای علما تا قرن ششم در این زمینه، در می‌یابیم که فتوای مراجع و علما ناقص نقل شده است؛ از دیدگاه مراجع حتی اگر نهی از منکر، برای چند لحظه در ذوق فرد گنهکار بخورد و شخص را ناراحت یا وادار به عکس‌العمل کند، همین قدر تأثیر کافی است که بدانیم نهی از منکر ما تأثیرگذار بوده است.
saeed
شبهه ای که در مورد نهی از منکر مطرح می‌کنند این است که: مراجع فرموده‌اند در صورتی که مطمئن هستید نهی از منکر تأثیر نمی‌گذارد پس دیگر به گردن شما نیست. پاسخ: با بررسی فتوای علما تا قرن ششم در این زمینه، در می‌یابیم که فتوای مراجع و علما ناقص نقل شده است؛ از دیدگاه مراجع حتی اگر نهی از منکر، برای چند لحظه در ذوق فرد گنهکار بخورد و شخص را ناراحت یا وادار به عکس‌العمل کند، همین قدر تأثیر کافی است که بدانیم نهی از منکر ما تأثیرگذار بوده است.
Fatemeh Tavangarian
آیا می‌دانید که رسول خدا سوره برائت را به دست علی به مکّه فرستاد و فرمود: نباید پیام مرا ابلاغ کند جز خود من یا کسی که از من است؟ گفتند: خدایا! تو را گواه می‌گیریم که درست است.»
Fatemeh Tavangarian
هر شیفته‌ای ضرورتاً شیعه محسوب نمی‌شود. همانگونه که در ایام محرّم در کشور ما مجالس زیادی از سوی یهودی‌ها، مسیحی‌ها و سنّی‌ها به نام سیّدالشهدا برگزار می‌گردد؛ این افراد محبّت سیّدالشهدا را در دل دارند و شیفته ایشان هستند اما شیعه محسوب نمی‌شوند. ما باید در همین شب‌های محرّم تکلیف خودمان را روشن کنیم که شیعه هستیم یا شیفته؟
saeed

حجم

۲۴۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۲۴۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۳۹,۶۰۰
تومان