دانلود و خرید کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا

کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا نوشتهٔ احمد علامه فلسفی در انتشارات فراروان‌شناسی به چاپ رسیده است. کشور جمهوری عربی صحرا با مرکزیت «العیون»، در شمال غربی آفریقا و در ساحل شرقی اقیانوس اطلس، بین مراکش، الجزایر و موریتانی واقع شده است. این کشور شامل دو منطقه متمایز از یکدیگر است: منطقه «ساقیة الحمراء» با ۸۲ هزار کیلومتر مربع در شمال و منطقه «ریودو اورو» با 184 هزار کیلومتر مربع در جنوب قرار دارد. صحرا، کشوری به‌نسبت مسطّح است که ارتفاعات پراکنده‌ای هم دارد. این کشور ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که بخشی از آنها در الجزایر و موریتانی آواره‌اند. پیش از ورود اعراب، ساکنان صحرا اغلب سیاهان بودند. ساختار جامعه صحرا، قبیله‌ای؛ دین رسمی‌شان اسلام، و زبان رسمی آن، عربی است.

درباره کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا

اسپانیا استثمارگر، صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق نمود و این روند ادامه داشت .

در سال ۱۸۸۵ کشورهای استعمارگر اروپایی در کنفرانسی در برلین که بعدها به " کنفرانس برلین" شهرت یافت، گرد هم جمع شدند در مورد قاره آفریقا تصیمیم گیری کنند. فرانسه، ایتالیا، انگلستان، پرتغال و اسپانیا از جمله این کشور های استثمارگر بودند که هریک بر بخشی از قاره آفریقا حاکم شدند. در این میان اسپانیا به دلیل حفاظت از مستعمرات خود در جزایر قناری خواهان حاکمیت بر مراکش و صحرای جنوبی ( صحرای باختری‌) شد.

در سال ۱۹۰۰ م. استعمارگران اسپانیا این کشور را اشغال کردند.

مردم این سرزمین با مقاومتی مسلّحانه در برابر استعمار اسپانیای استثمارگر ایستادند و در سال ۱۹۵۶ م. موفق شدند مهاجمان را از بخش اعظم صحرا بیرون برانند؛ به گونه‌ای که حضور متجاوزان ، تنها به چند ناحیه ساحلی محدود شد.

به دنبال آن، دو کشور فرانسه و اسپانیا برای غارت مستمره خود با هم متحد شدند و مردم صحرا را قلع و قمع کردند و دولت مراکش ، دست نشانده استعمارگران نیز با اربابان خود همدستی و تبانی ‌کرده است ؛ ازاین‌رو جبهه پولیساریو (جبهه‌ای برای آزادی الحمراء و ریودو اورو) برای مقابله با دشمن به وجود آمد .

در سال ۱۹۷۳ جبهه پولیساریو تشکیل و این گروه نبرد با دولت استثمارگر اسپانیا را آغاز کرد. انقلاب ۲۰ مه آغاز درگیری‌های مسلحانه جبهه پولیساریو علیه اسپانیا آغاز شد .

سرانجام در سال ۱۹۷۵ م. این جبهه به استعمار اسپانیای استثمارگر در این کشور پایان داد؛ اما براساس کنفرانس مادرید، این ناحیه بین مراکش و موریتانی تقسیم شد که این امر مخالفت جدّی مردم را به دنبال داشت و جبهه پولیساریو که از نیروهای مردم رنج‌دیده صحرا تشکیل شده بود، موفق به تشکیل جمهوری عربی صحرا شد.

روز اتحاد ملی بزرگداشت کنفرانس در عین بن تیلی-در ۱۲ اکتبر ۱۹۷۵صورت گرفت .

کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به افرادی که مایل هستند درباره جمهوری دمکراتیک عربی صحرا اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جمهوری دمکراتیک عربی صحرا

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست در خصوص وضعیت صحرا رای صادر نماید. این دادگاه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تایید کرد ، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آن‌ها را رد نمود.

حاکمیت اسپانیا همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۷۵ با تلاش استقلال خواهان صحرایی اسپانیا مجبور به ترک صحرای باختری شد.

کشور جمهوری دموکراتیک عربی صحرای باختری در سال ۱۹۷۵ با خروج استعمار اسپانیا از این منطقه، اعلام استقلال کرد. در آن بر هه از زمان، فعالیت های " جبهه آزادیبخش پولیساریو صحرای باختری" نقش اصلی در استقلال مناطق صحرایی از استعمار اسپانیا و سلطه مراکش را ایفا کرد. جبهه آزادیبخش پولیساریو با گرایش های سوسیالیستی و حمایت الجزایر توانست بر یک قرن استعمار در این منطقه خاتمه دهد.

پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال 1975 میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای جبهه پولیساریو روبه رو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین در گرفت.

پس از مبارزات مردم و پایان یافتن دوران استعماری کشورها، در سال 1975م، اسپانیا آن را به دو کشور مغرب و موریتانی واگذار نمود. پس از خروج اسپانیا، جبهه پولیساریو، با تشکیل جمهوری دموکراتیک عربی اعلام استقلال نمود و حاکمیت مغرب و موریتانی را نپذیرفت.

روز ملی و استقلال کشور "صحرا" و تأسیس جمهوری در این کشور سال ۱۹۷۶ محسوب می شود .

در سال ۱۹۷۹م موریتانی از ادعای خود بر صحرا منصرف شد و آن را رها نمود اما کشور مغرب هنوز ادعای حاکمیت بر آن منطقه و یک‌پارچگی کشور دارد. بسیاری از کشورها حکومت صحرا را به رسمیت شناختند. زبان رسمی مردم صحرا، عربی و حسانیه است و ۹۹% جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

اعضای پولیساریو عمدتاً از بومیان کوچ‌نشین ساکن صحرای غربی معروف به صحراوی‌ها هستند. چریک‌های پولیساریو در دهه ۱۹۸۰ پانزده هزار نیروی موتوریزه و به خوبی مسلح‌شده در اختیار داشتند و حملاتی را علیه پاسگاه‌ها و استحکامات دفاعی مراکش در صحرای غربی ترتیب می‌دادند. مراکش هم در پاسخ به این حملات یک خاکریز دفاعی به طول حدود دو هزار کیلومتر را بنا کرد که احداث آن در سال ۱۹۸۷ به پایان رسید.

این کشور در سال ۱۹۸۱ م. به عضویت سازمان وحدت آفریقا درآمد. با وجود منابع معدنی فسفات،‌ اورانیوم، نفت و گاز، وضع اقتصادی در این کشور کوچک مطلوب نیست.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۹۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۶۶ صفحه

حجم

۲۹۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۶۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان