دانلود و خرید کتاب شهریار نیکولو ماکیاولی ترجمه محمود محمود
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شهریار اثر نیکولو ماکیاولی

کتاب شهریار

معرفی کتاب شهریار

کتاب شهریار نوشته نیکولو ماکیاولی است. این کتاب با ترجمه محمود محمود منتشر شده است. این کتاب خلاصه‌ای از زندگی ماکیاولی در اختیار خواننده قرار می‌دهد و ترجمه‌ای روان از کتاب مشهور شهریار است. 

درباره کتاب شهریار 

نیکولو ماکیاولی در فرهنگ سیاسی به‌عنوان چهره‌ای نکوهش شده، ستاینده قدرت و طرفدار رذایل اخلاقی حاکمان شناخته شده است، شهرت او به عنوان یک نظریه‌پرداز سیاسی از زمان انتشار کتاب شگفت او «شهریار» جهانگیر شده و در ایران نیز آثار او خوانندگانی بسیار داشته است. شهرت اصلی ماکیاولی به‌عنوان مبلغ و مدافع سیاست قدرت، تا به امروز در جهان سیاست و تاریخ پابرجا مانده است، آثار سیاسی او از طرف برخی منتقدان با عنوان توجیه‌گر منافع دارندگان قدرت و توجیه استفاده از هر وسیله برای رسیدن به هدف شناسانده شده است، اما علیرغم این‌گونه برداشت‌ها هنوز اندیشه‌های او روزآمد و تازه است و با گذشت نزدیک پنج قرن از دوران او، اندیشه‌های سیاسی او مورد توجه کسانی است که با سیاست درگیرند یا خود را نظریه‌پرداز سیاسی می‌دانند. شاید در میان اصطلاحات سیاسی، واژه‌ای بدنام‌تر از «ماکیاولیسم» دیده نشود، فراگیری این اصطلاح پس از آن‌که فرانسویان آن را برساختند و اطلاق آن به هر آن‌چه معنای فریبکاری، عدم پای‌بندی به اصول اخلاقی در زندگی سیاسی و نیرنگ‌بازی می‌دهد باعث شد تا این واژه مطلقیت فرصت‌طلبی و بهره‌جویی یک‌سویه از قدرت را در طی چند سده در اختیار خود بگیرد. بنیاد چنین اندیشه‌ای همان رهنمودهایی است که ماکیاولی در «شهریار» به جویندگان قدرت می‌دهد. این کتاب رویکرد او به قدرت را کاملا نشان می‌دهد.

اهمیت کتاب شهریار در این است که ماکیاولی اگرچه واضع یا نظریه‌پرداز ملت‌باوری (ناسیونالیسم) نیست، ولی او شبحی از این اندیشه را دید و از آن اگرچه مبهم سخن گفت، اما آن‌چه را به روشنی باز گشود، کاربرد واقع‌گرایانه قدرت از یک مرکز بود، یعنی شیوه‌ای که یکپارچگی ملی با آن قابل دستیابی است. به واقع ماکیاولی دستور نامه‌ای سیاسی نه تنها برای روزگار خود، که برای همه روزگاران بعد از خود نگاشت. کتاب او را می‌توان دستورنامه قدرت دانست.

خواندن کتاب شهریار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب شهریار

«مکتوب مصنف کتاب»

شهریارا رسم بر این جاری است کسانی که می‌خواهند مورد عنایت

و الطاف شاهانه قرار گیرند می‌کوشند بهترین اشیاء نفیس را که نزد آن‌ها بس گران‌قیمت و ارزشمند است برای تقدیم و هدیه از پیشگاه شاهانه بگذرانند، مانند جنگ‌افزارهای عالی و بی‌مانند، اسبان ممتاز، لباس‌های زردوز فاخر اعلی، جواهرات نادر و گرانبها و امثال آن‌ها.

آرزوی نزدیکی و رسیدن به آستان مبارک شاهانه برای ابراز کوچکی و بندگی، این حقیر را وادار نمود که در میان دارایی خود هدیه‌ای جستجو کنم که لایق پیشگاه شهریاری باشد، پس از اندیشه بسیار، نفیس‌تر و گرانبهاتر از یک مجموعه که بهترین نشان‌دهنده اعمال مردمان بزرگ باشد نیافتم.

این دفتر نتیجه تجربیات عمری طولانی است که به کنکاش در امور و اعمال معاصرین و مطالعه گسترده تاریخ گذشتگان پرداخته است و خلاصه آن باریک‌بینی‌ها را با دقت تمام در این کتاب جمع کرده اینک آن را به پیشگاه مقدس شهریاری تقدیم می‌دارد. 

اگرچه این هدیه را در خور آستان با عظمت اعلیحضرت شهریاری نمی‌دانم، لیکن جسارت نموده به خود امید می‌دهم که در پیشگاه ذات مقدّس شاهانه از راه بنده‌نوازی مورد پذیرش شهریار واقع گردد زیرا بهتر از این تحفه نمی‌توانم سراغ داشته باشم.

تصور می‌کنم هدیه مناسب‌تری مانند کتابِ حاضر که به‌وسیله آن در اندک مدّتی با صرف کمترین زمان به نکات برجسته جهانداری بتوان احاطه یافت و آگاهی پیدا نمود بدین آسانی میسر نشود که منِ بنده آن‌ها را در مدت سالیان دراز و به بهایی گران و در برابر رنج‌ها و خطرهای بی‌شمار به‌دست آورده در این کتاب جمع نموده‌ام.

در پیراستن این کتاب تلاش نکرده و آن را با ارقام تواریخ ادوار در نیامیخته‌ام و کوشیده‌ام از عبارات دشوار و پیچیده خالی باشد و مانند دیگر نویسندگان نتوانسته‌ام آن را به گونه‌ای بیارایم که به خودی خود جالب توجه و دقت باشد، بنابراین نیت اصلی و آرزوی قلبی من این است که یا جلب توجّه نکند و با بی‌اعتنایی طرد شود، یا این‌که حقیقت در خور آن و اهمیت مطالبش مورد توجّه و عنایت ویژه گردد. امیدوارم این کار هرگز یک نوع جسارت و گستاخی تصوّر نشود که مانند من کسی که خود را پَست و بس حقیر می‌شمارم دستور یا اندرز و یا روش‌هایی در طرز شهریاری و حکمرانی شاهان بلندپایه به‌درآورده عرضه بدارم.

معرفی نویسنده
عکس نیکولو ماکیاولی
نیکولو ماکیاولی

نیکولو ماکیاولی فیلسوف‌ سیاسی، دیپلمات، نمایش‌نامه‌نویس، مولف، شاعر و مورخ ایتالیایی است. ماکیاولی را بعضا پدر فلسفه و علوم سیاسی مدرن می‌خوانند. او در دوره‌ی رنسانس زیست و علاوه‌بر اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی، حضوری فعال در امور اجرایی و بازی‌های سیاسی داشت. برخی اندیشه‌های او را سبب مشروعیت‌بخشی به اقتدارگرایی و ستمگری حاکمان مستبد دانسته و او را «معلم شر» خوانده‌اند.

نظرات کاربران

Hanieh Mohamadi
۱۴۰۱/۰۷/۱۶

کتاب جالبی بود به آشنایی با تفکر رهبران حکومت ها کمک میکنه ترجمه خوب بود ولی اگر مترجم تو قسمت یادداشت ها و توضیحات علاوه بر اسامی به انگیسی یه توضیح کوتاهی درباره هر شخص میداد خیلی عالی میشد تا نیاز

- بیشتر
my_1378_irani
۱۴۰۰/۰۸/۲۲

عاللللللیییییی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۶)
به همین دلیل بسیاری بر این عقیده‌اند که یک شهریار عاقل هنگام فرصت و وقت مناسب باید ماهرانه و عاقلانه در برخی بخش‌های معین برای خود دشمنی ایجاد کند، بدین منظور که پس از جنگ و شکست دشمن شهرت و اقتدار او عالمگیر شود.
رضا شریفی
شناختن توده مردم به جای شهریاران باید بود و برای داشتن یک اندیشه روشن از اوضاع و احوال شهریاران ناچار باید در میان توده مردم قرار گرفت.
my_1378_irani
بهترین دژها برای یک شهریار در کشور خود این است که مورد نفرت ملّت خود نباشد.
Javeed
ما به حقیقت مسلمی پی می‌بریم که جز در موارد بسیار شاذ و نادر همیشه مصداق دارد و آن این‌که هر کس سبب قدرت و عظمت و بزرگی دیگری شود، کار خود را ساخته و باید آن را تمام شده بداند، بنابراین مناسبات و ارتباط با چنین آدمی یا باید از روی حیله و تزویر باشد یا از طریق زور و قدرت و دست‌یازی به هر یک از این دو روش نیز حسّ اعتمادی را در آن شخص که صاحبِ مقامِ ارجمندی شده است بیدار می‌نماید.
ERF7AN
یک حکومت قوی و با نفوذ هرگز اجازه نمی‌دهد در قلمروش این نوع دو دستگی‌ها و مخالفت‌ها پیدا شود، تنها موقع صلح این نوع سیاست‌ها مفید واقع می‌شود که با آن رعایا را ساکت کرده و بدون زحمت اداره کنند، ولی هنگام جنگ معایب و زیان‌های آن زود آشکار می‌شود.
رضا شریفی
عامه مردم فریفته ظاهرند و به نتیجه می‌نگرند و اهالی دنیا نیز از توده‌های مردم درست شده است، تنها عده قلیلی خُرده می‌گیرند در صورتی‌که بیشترین ساکت و آرام و بی‌کلام می‌مانند.
Javeed
مردم مرگ پدر را زودتر از مال پدر به فراموشی می‌سپارند،
Javeed
بشر ناسپاس، رنگ به رنگ و بی‌وفا است، برای خودداری از خطر بسیار چیره‌دست و برای کسب سود خود آزمند است و مادامی که از شما بهره می‌برد و شما به او سودی می‌رسانید نسبت به شما وفادار است.
Javeed
هر کس سبب قدرت و عظمت و بزرگی دیگری شود، کار خود را ساخته و باید آن را تمام شده بداند،
Javeed
نارسایی‌های امور کشور باید در ابتدای بروز آن کشف و از آن جلوگیری شود زیرا که با دست یک شهریار عاقل در ابتدای بروز به سهولت اصلاح‌پذیر است ولی چون دقت و توجه نشد و فتنه بزرگ گردید و به نظر هر کس رسید، آن وقت دیگر درمانی برای آن میسّر نیست
Javeed

حجم

۱۶۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۶۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان