دانلود و خرید کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات) فریده مهرنیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات) اثر فریده مهرنیا

کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات)

معرفی کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات)

کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات) نوشته فریده مهرنیا است. کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات) به بخش‌های کمتر پرداخته شده تاریخ می‌پردازد.

درباره کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات)

سلطان مراد میرزا حسام‌السلطنه (۱۲۲۳-۱۳۰۰ ه.ق)، پسر سیزدهم عباس میرزا نایب‌السلطنه و عموی ناصرالدین‌شاه، از شاهزادگان معروف قاجار است که خدمات شایانی در جهت استحکام حاکمیت ناصرالدین‌شاه انجام داد.

از اوایل قرن نوزدهم میلادی کشور ما به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی در منطقهٔ خاورمیانه، به صورتی بارز در گرداب سیاست‌بازی‌های کشورهای استعمارگر قرار گرفت. بروز شورش‌های متعدد در مناطق مختلف می‌رفت تا به استقلال و امنیت ایران ضربه‌ای مهلک وارد سازد و بخش‌هایی از آن را منتزع گرداند.

در این دوره فتنه‌هایی در خطهٔ بختیاری‌ها، خراسان، هرات و فارس بروز نمود که تقریباً همهٔ آن‌ها توسط سلطان مراد میرزا حسام‌السلطنه به آرامش گرایید. اهمیت و ارزش اقدامات او چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد و به‌جرئت می‌توان گفت که اگر استراتژی سیاسی- نظامی و رشادت‌های وی نبود آن مناطق به‌راحتی از ایران جدا شده و به دست استعمارگران روس و انگلیس می‌افتاد. این کتاب به زندگی این مرد بزرگ می‌پردازد. 

 در این کتاب سعی بر آن است که بدون پیش‌داوری و تعصب به بررسی زندگی این شخصیت پرداخته و نتیجه‌گیری معقولی از آن به دست آید. کتاب حاضر شامل پنج فصل و نتیجه‌گیری استو در آن به اقدامات نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سلطان مراد میرزا حسام‌السلطنه – به‌طور جداگانه- پرداخته که حاوی اطلاعات ارزشمندی در زمینهٔ زندگانی او است. نکات مثبت و منفی آن‌ها مورد بررسی تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. همچنین از خلال مطالب کتاب بخشی از حقایق سیاسی- اجتماعی عصر نیز استنباط می‌گردد. 

خواندن کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب زندگی نامه سلطان مراد میرزا حسام السلطنه (فاتح هرات)

هنگامی‌که آغامحمدخان سلسلهٔ قاجاریه را بنیاد نهاد چون از خود فرزندی نداشت برادرزادهٔ خود، بابا خان (فتحعلی شاه) را به ولیعهدی خود برگزید. گرچه بابا خان فرزندان بسیاری داشت اما از بین تمام پسران، کسی لایق‌تر از عباس میرزا برای ولیعهدی وی نبود. آغامحمدخان در زمان حیات خود پسر دوم فتحعلی شاه یعنی عباس میرزا را به لقب «نایب‌السلطنه» ملقب نمود. مادر عباس میرزا از خاندان قاجار و دخترعموی فتحعلی شاه بود. وی آسیه خانم دختر فتحعلی خان دولّوی قاجار بود که در سال ۱۲۲۰ ه.ق (۱۸۵۰ م) درگذشت و جسد او را به عتبات عالیات حمل نمودند. خواهر عباس میرزا، گوهر ملک خانم و برادرش محمدعلی شاه ظل‌السطان نام داشتند. تولد عباس میرزا در ۴ ذی‌حجه ۱۲۰۳ ه.ق و وفاتش هم در دهم جمادی‌الثانی ۱۲۴۹ ه.ق ثبت شده است. مقبرهٔ عباس میرزا در مشهد مقدس در دارالحافظ مقابل حرم مطهر است و شعری بلند بر دیوارهٔ مقبرهٔ وی نقر شده که بخشی از آن چنین است:

...چون شه خلدآشیان عباس شاه نامدار

آنکه از اعدای دین دائم کشیدی انتقام

حق خطاب ارجعی فرمود او لبیک گفت

و آن سعادتمند در این خاک پاک آمد منام

بهترین فرزند دانشمند او سلطان مراد

کَش بُوَد ملک خراسان را بدست اندر زمام

چون غبار فتنه دیرینه را بنشاند داد

ملک و ملت را به تیغ تیز خود نیز انتظام...

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

قیمت:
۲۷,۰۰۰
۱۳,۵۰۰
۵۰%
تومان