دانلود کتاب صوتی ذهن گیاهان با صدای مریم لطفی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی ذهن گیاهان اثر لورا راگلز

دانلود و خرید کتاب صوتی ذهن گیاهان

معرفی کتاب صوتی ذهن گیاهان

کتاب صوتی ذهن گیاهان یک سخنرانی تد از لورا راگلز است که با ترجمه بهتاب ملکی و صدای مریم لطفی می‌شنوید. او در این اثر نگاه به گیاهان و رفتارهای پیچیده‌ای انداخته است که از خود نشان می‌دهند و با بررسی آن‌ها در تلاش است تا ویژگی‌های خاص آنان را توضیح دهد.

تِد (به انگلیسی: TED، مخفف Technology, Entertainment, Design) یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود.

کتاب صوتی ذهن گیاهان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

شنیدن کتاب صوتی ذهن گیاهان را به تمام علاقه‌مندان به زیست شناسی گیاهی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب صوتی ذهن گیاهان

در نگاه اول گل ختمیِ کُرنیش چیزی بیشتر از یک علف هرز نیست. گل‌های صورتی و برگ‌های گسترده و صافی دارد که نور خورشید را در طول روز دنبال می‌کند. با این حال همین کار را نیز در شب هم انجام می‌دهد و این کار، این گیاهِ فروتن را به نقطه‌ای نورانی در علم بدل کرده است. ساعت‌ها پیش از طلوع، دست‌به‌کار می‌شود و برگ‌هایش را به سمتی می‌چرخاند که در انتظار نور خورشید باشد. گل ختمی به نظر از روزهای گذشته به یاد دارد که خورشید کی و از کجا طلوع خواهد کرد و به گونه‌ای عمل می‌کند که مطمئن شود هر روز می‌تواند انرژی نوریِ زیادی را به دست آورد. وقتی دانشمندان تلاش می‌کنند گل‌های ختمی را گیج کنند و جایگاهِ منبع نوری را عوض کنند، گیاه به‌سادگی جهت‌یابیِ جدید را یاد می‌گیرد.

اینکه می‌گوییم گل ختمی می‌تواند جهتِ طلوع خورشید را یاد بگیرد به چه معنی‌ است؟ ایده‌ی رفتار هوشمندانه‌ی گیاهان و یادگیری و یا صورت‌سازیِ خاطرات، تا این اواخر مفهومی حاشیه‌ای بوده است. تصور می‌شد که خاطرات به طور اساسی شناختی‌اند و برخی از تئوریسین‌ها بر آنند که این گیاهان، نشانی کافی و لازم از این حقیقت هستند که یک ارگانیسم قادر است به بدوی‌ترین شکل تفکر کند. به طور قطع لازمه‌ی حافظه مغز است و گیاهان حتی از ابتدایی‌ترین سیستم عصبیِ حشرات و کرم‌ها نیز برخوردار نیستند.

با این حال، طی دهه‌های گذشته این دیدگاه به‌شدت مورد چالش قرار گرفته است. گلِ ختمی ناهنجار نیست. گیاهان تنها ماشین‌های ارگانیک و منفعلی نیستند. اکنون می‌دانیم که آنها قادرند اطلاعاتِ بسیاری از متغیرهای محیطی را احساس و ادغام کنند و از این اطلاعات برای ایجادِ رفتاری سازگار و انعطاف‌پذیر استفاده کنند.

برای مثال گیاهان قادرند تشخیص دهند که آیا گیاهی که در مجاورتشان است از تباری مرتبط است یا خیر و مطابق با آن، راهبردهای تغذیه‌ای خود را تنظیم کند. پالیدای بی‌صبر، مشهور به حنای رنگ‌پریده، یکی از متعدد گونه‌هایی است که تمایل دارد منابع بیشتری را در اختیار برگ‌های در حالِ رشد قرار دهد تا در اختیار ریشه‌هایش که با گیاهانی از تبار دیگر در یک جا قرار گرفته. این تاکتیکی‌ است که برای رقابت برای نورِ خورشید به آن مجهز شده، لازمه‌ای که در صورت رشد یافتن در کنار خواهران و برادرانش کاهش یافته است. گیاهان همچنین در پاسخ به شکارچیانی خاص، به طور پیچیده‌ای از خود دفاع می‌کنند. شاهیِ گوش‌موشی، همچنین مشهور به شاهیِ تاله، قادر است ارتعاشاتی را که کرم ابریشم با حرکاتش بر روی آن ایجاد می‌کند را حس کرده و نوعی روغن و یا موادی شیمیایی برای دفع این حشرات آزاد کند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۳۰ دقیقه

حجم

۳۴٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳۰ دقیقه

حجم

۳۴٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۵,۰۰۰
۱۰,۵۰۰
۳۰%
تومان