دانلود کتاب صوتی آسیا در برابر غرب با صدای بردیا یوسفی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی آسیا در برابر غرب اثر داریوش شایگان

دانلود و خرید کتاب صوتی آسیا در برابر غرب

معرفی کتاب صوتی آسیا در برابر غرب

کتاب صوتی آسیا در برابر غرب نوشتهٔ داریوش شایگان است. گویندگی این کتاب صوتی را بردیا یوسفی انجام داده و واوخوان آن را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی نتایج تقدیر تاریخی بروز غرب‌زدگیِ جمعی در آسیا.

درباره کتاب صوتی آسیا در برابر غرب

کتاب صوتی آسیا در برابر غرب دربارهٔ نیهیلیسم فردریش نیچه و نتایج تقدیر تاریخی بروز غرب‌زدگیِ جمعی در آسیا است. در این کتاب مطرح شده است که انکار فرهنگ و تاریخ سبب شد که روس‌ها با مسائل نهایی درگیر شوند و افراط کنند. مارکسیسم و سوسیالیسم نقطهٔ پیوند نیهیلیسم روس و نیهیلیسم غربی است؛ یعنی ملغمه‌ای از آنارشیسم باکونین که سرآغاز آفرینندگی نو را در تخریب می‌دانست و آنارشیسم مذهبی لئو تولستوی و برنامهٔ انقلابی لنین که مخلوطی از باکونین و پطر کبیر بود. داریوش شایگان طی دو بخش، مقایسه‌ای اساسی میان تمدن آسیا در برابر کشورهای غربی صورت می‌دهد. در بخش نخست این کتاب نیهیلیسم و اثراتی که بر سرنوشت تاریخی تمدن‌های آسیا داشته، بررسی شده است. برای این کار ابتدا مفهوم نیهیلیسم توصیف شده و انواع آلمانی و روسی آن به‌ترتیب با بررسی آثار نیچه و داستایفسکی مطرح می‌شود. در فصل یک از بخش نخست کتاب «آسیا در برابر غرب»، نویسنده به تشریح تقدیر تاریخی می‌پردازد و در فصل دوم، نشانه‌های پدیدارشدن غرب‌زدگی جمعی در آسیا را واکاوی می‌کند. او در فصل سوم، دورهٔ فترت و غول فرانکشتاین را وصف کرده و فصل چهارم، تفکر بی‌محمل سردرگم و تفکر در کنار زبان را زیر ذره‌بین برده است. «هنر بی‌جایگاه»، عنوان فصل پنجم کتاب صوتی آسیا در برابر غرب به قلم داریوش شایگان است و فصل‌های ششم و هفتم به‌ترتیب به رفتارهای ناهنجار و مفهوم رند وارونه می‌پردازد. بخش دوم این کتاب صوتی که موقعیت تمدن‌های آسیایی را در مقابل سیر تحول اندیشهٔ غربی به تصویر کشیده، ابتدا به این مسئله می‌پردازد که چرا تمدن‌های آسیاییْ دیگر در ارتباط با یکدیگر نیستند و سپس چهار کانون اساسی فرهنگ آسیایی از جمله ایران، هند، چین و ژاپن را بررسی دقیق می‌کند. از دیگر مباحث کتاب صوتی «آسیا در برابر غرب» می‌توان به آیین رهایی و اندیشهٔ فلسفی، عبور از مرگ و رویارویی با آن، زیبایی حق و نبوغ آدمی، حریم، حیا، مرز و فاصله و تاریک‌اندشی نو اشاره کرد.

شنیدن کتاب صوتی آسیا در برابر غرب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران مطالعه درمورد نتایج تقدیر تاریخی بروز غرب‌زدگیِ جمعی در آسیا پیشنهاد می‌کنیم.

درباره داریوش شایگان

داریوش شایگان یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان در تاریخ معاصر ایران بوده است. او در سال ۱۳۱۳ به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۷ از آن رفت. از این متفکر ایرانی، پژوهش‌های درخوری در حوزهٔ مذاهب شرقی به جا مانده است؛ همچنین از او مقالات و جستارهای درخشانی درمورد مسائل گوناگون فرهنگی و فلسفی در دست است که مطالعه‌ٔ آن‌ها تأمل‌برانگیز و سودمند توصیف شده است. شایگان نویسنده‌ای دوزبانه (فارسی و فرانسوی) بود. علائق او بیشتر سه حوزهٔ ادبیات، فلسفه و مذهب را در بر می‌گرفت. از میان کتاب‌های داریوش شایگان می‌توان به «آسیا در برابر غرب»، «افسون‌زدگی جدید»، «فانوس جادویی زمان» و «جنون هوشیاری» اشاره کرد.

بخشی از کتاب صوتی آسیا در برابر غرب

«آنچه تفکر تکنیکی می‌خوانیم، نقطه‌ی برخورد چهار حرکت نزولی در سیر تفکر غربی است که به اجمال عبارتند از: ۱. نزول از بینش شهودی به تفکر تکنیکی ۲. نزول از صور جوهری به مفهوم مکانیکی ۳. نزول از جوهر روحانی به سوائق نفسانی ۴. نزول از غایت‌اندیشی و معاد به تاریخ‌پرستی

این چهار حرکت، حکم چهار نیروی نابودکننده‌ای را دارند که در مسیر خود همه‌ی نظام‌های ارزشی را که آرمان‌های مابعدالطبیعه‌ی غرب بر آن‌ها بنا شده بود نفی می‌کند. این قدرت نفی، که هگل آن را نیروی هیولایی نفی می‌نامد، چنین جلوه می‌کند: ۱. از بینش شهودی به تفکر تکنیکی؛ در واقع نفی کلیه‌ی قوه‌های مربوط به علم بی‌واسطه و شهودی است که در معنویت مشرق‌زمین به کشف و علم حضوری معروف بوده است. این سیر نزولی رابطه‌ی میان انسان و وجود را مبدل به نسبت‌های کمی و ریاضی می‌کند و شناسایی را به پراکسیس اجتماعی و اقتصادی کاهش می‌دهد. از این رو می‌توان آن را جریان تکنیکی کردن تفکر نامید. ۲. از صور جوهری به مفهوم مکانیکی؛ سلب کلیه‌ی کیفیات مرموز و صفات جادویی از طبیعت است که آن را همچون موجودی زنده، مستقل و خودرو می‌نمایانده است. این سیر نزولی، طبیعت را به بعد هندسی و عینیت اشیا بدل می‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۱۱ ساعت و ۴۶ دقیقه

حجم

۶۴۷٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۱ ساعت و ۴۶ دقیقه

حجم

۶۴۷٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۴,۰۰۰
۵۸,۸۰۰
۳۰%
تومان