دانلود و خرید کتاب بافت گلیم زهرا جزایری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بافت گلیم اثر زهرا جزایری

کتاب بافت گلیم

نویسنده:زهرا جزایری
ویراستار:عفت زحمتکش
انتشارات:انتشارات سروش
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بافت گلیم

کتاب «بافت گلیم» نوشتۀ زهرا جزایری و ویراستۀ عفت زحمتکش است و انتشارات سروش آن را منتشر کرده است. کتاب بافت گلیم تکنیک‌های مختلف بین‌المللی بافت گلیم را در بر می‌گیرد.

درباره کتاب بافت گلیم

گلیم‌بافی هنری دستباف و جهانی است. علاقه‌مندان به هنر گلیم‌بافی با آموختن تکنیک‌ها به یک متخصص بافت گلیم می‌شوند و با کسب تجربه متوجه می‌شوند که اندازه‌های متفاوت کادر، ریسیدگی متنوع نخ‌ها، تنوع رنگ و انتخاب به‌موقع آن‌ها و همین‌طور ضخامت نخ‌ها تأثیر زیادی بر نمای کار خواهد داشت.

کتاب بافت گلیم دید خوانندگان را دربارۀ بافت گلیم گسترده می‌کند و مجموعه‌ای از تکنیک‌های بین‌المللی بافت گلیم را در برمی‌گیرد. اطلاعات،‌ارتباط و هماهنگی با انواع تکنیک‌ها، ارزش کار را به مخاطبان نشان می‌دهد و دیدشان را نسبت به شناخت گلیم وسعت می‌دهد. مطالعۀ چنین کتابی به همراه بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها به خلاقیت هنرمندان این حوزه کمک بسیاری می‌کند. زهرا جزایری تعدادی از طرح‌ها را بافته و به‌عنوان نمونۀ بافت در کنار طرح و جدول آن ارائه داده است.

خواندن کتاب بافت گلیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به هنر گلیم‌بافی و دانشجویان رشتۀ صنایع دستی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بافت گلیم

«در بافت‌های گلیمی، به طور معمول، دو مادۀ اصلی پشم و پنبه کاربرد دارند. پشم به‌عنوان پود (خامه) مصرف می‌شود. انواع پشم گوسفند، معمولی‌ترین انواع پشم است چون پشم شتر، موی بز، موی گاو و موی اسب نیز موجود است. مادۀ دیگر پنبه است که ریسیده شده و با ضخامت‌های متفاوت و پیچش‌های لازم تابیده و طبق همین معیار شماره‌گذاری می‌شود.

جنس تارهای چله‌کشی بافت از پنبه است. اما در بعضی از نقاط سردسیر، به‌عنوان تار، از پشم نیز استفاده می‌کنند؛ یعنی پشم هم در چله‌کشی و هم در بافت به کار می‌رود. تارها و پودها با ضخامت‌ها و رنگ‌های متفاوتی در بازار تولید و آماده می‌شوند و در اکثر مناطق در دسترس‌اند؛ بنابراین، دیگر نیاز نیست که ریسیدن و رنگرزی را خود بافنده انجام دهد. بیشتر دستباف‌های گلیمی ایران، از نظر نقش، فوق‌العاده زیبا و جذاب‌اند، ولی تکنیک بافت چندان گسترده‌ای ندارند. امّا نمای گلیم همان قدر که به نقش مربوط است با بافت نیز ارتباط دارد. با استفاده از تکنیک‌های بافت، می‌توان نماهای فوق‌العادۀ دیگری نیز عرضه کرد.

در بافت‌های تزیینی و آبستره برای استفاده از تارها و پودها هیچ محدودیتی وجود ندارد. بدین ترتیب، دست بافنده باز است و می‌تواند در کار خود خلاقیت‌های ذهنی و هنری‌اش را به کار گیرد و از هر نوع الیافی نیز استفاده کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۹٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۷۹٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۱۷,۵۰۰
۵۰%
تومان