دانلود و خرید کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول) حسن صادقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول) اثر حسن صادقی

کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول)

معرفی کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول)

کتاب الکترونیکی جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول) نوشتۀ حسن صادقی است و انتشارات میراث ماندگار آن را منتشر کرده است. در کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول)، نامه ۳۱ امیرالمومنین بررسی شده است.

درباره کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول)

نهج‌البلاغه به معنای راه شیوایی یا راه فصاحت گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه منسوب به علی بن ابی‌طالب است که توسط سید رضی در قرن چهارم ه‍. ق بر اساس ذوق ادبیِ شخصی‌اش از نامه‌ها و خطبه‌های علی بن ابی‌طالب فراهم آورده است. از جمله شاخصه‌های این کتاب، ترجمه‌های متعدد آن است. این کتاب در سه بخش شامل خطبه‌ها و نامه‌ها و برخی از سخنان کوتاه امیرالمؤمنین است که در موقعیت‌های گوناگون بیان فرموده یا برای افراد مختلف نوشته است. کلام امیرالمؤمنین دو خصوصیت ویژه دارد: اول، زیبایی و فصاحت و انسجام که آن را فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق قرار داده است. دوم، تأثیر و نفوذ شگفت‌انگیز آن. نهج‌البلاغه کتابی نیست که تنها از حیث لفظ، اوج قله‌های فصاحت را فتح کرده باشد؛ بلکه محتوا و مضمون این کتاب شریف نیز تالی و دنباله‌رو قرآن است. سید رضی در مقدمه نهج‌البلاغه می‌نویسد: «امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در موضوعات و ابواب مختلف کلماتی دارد و هرگاه انسان در یک موضوع کلمات آن حضرت را مطالعه می‌کند، شک نمی‌کند که این سخنان از کسی است که تمام عمر خویش را در همان رشته سپری کرده است؛ وقتی در باب زهد داد سخن می‌دهد، گویی هیچ بهره‌ای جز زهد و عبادت ندارد و گویی تمام عمر خویش را در گوشه خانه‌ای یا در پای‌کوهی گذرانده که هیچ‌کس را جز خود ملاقات نکرده است».

کتاب جرعه‌ای از زلال نهج‌البلاغه (جلد اول)، شرح نامۀ سی و یکم از نهج‌البلاغه است که در آن امام علی (ع) وصایایی اخلاقی به امام حسن (ع) نموده و دنیا و انسان را در آن نامه و وصیت توصیف کرده است. نگارنده ضمن بیان فلسفه نوشتن این نامه به فرازهای مهم آن مانند حیات قلب انسانی هب اصلاح امور آخرت، تفقه در دین، عبرت گرفتن از تاریخ بشر و اقوام و ملل گذشته، عبودیت، تعلیم و تعلم و زمینه‌های آموزش دین و خدامحوری اشاره کرده و فقرات مختلف نامه را شرح کرده است. از دیدگاه نگارنده نوشتن این تنها وصایای یک پدر به یک پسر نیست؛ بلکه پندهای حکیمانه‌ای است به گستره زندگی بشر که برای همگان قابل‌استفاده است. وی فراز مهم نامه را در جایی از نامه‌ای می‌داند که در آن امام علی (ع) انسان را موجودی جاودانه توصیف کرده که همواره باقی است و دنیا را موجودی نابودشدنی توصیف نموده که انسان برای ماندن در آن خلق نشده؛ بلکه تعلق به زندگی اخروی داشته و باید برای آن تلاش کند.

خواندن کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به نهج‌البلاغه مناسب است.

بخشی از کتاب جرعه ای از زلال نهج البلاغه (جلد اول)

«پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش می کنم که پیوسته در فرمان او باشی، و دلت را با یاد خدا زنده کنی، و به ریسمان او چنگ زنی، چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گیری. دلت را با اندرز نیکو زنده کن، هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بمیران، جان را با یقین نیرومند کن، و با نور حکمت روشنائی بخش، و با یاد مرگ آرام کن، به نابودی از او اعتراف گیر، و با بررسی تحولات ناگوار دنیا به او آگاهی بخش، و از دگرگونی روزگار، و زشتی های گردش شب و روز او را بترسان، تاریخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه که بر سر پیشینیان آمده است به یادش آور.

در دیار و آثار ویران رفتگان گردش کن، و بیندیش که آنها چه کردند از کجا کوچ کرده، و در کجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به دیار غربت سفر کردند، گویا زمانی نمی گذرد که تو هم یکی از آنانی پس جایگاه آینده را آباد کن، آخرت را به دنیا مفروش.

و آنچه نمی دانی مگو، و آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور، و در جادّه ای که از گمراهی آن می ترسی قدم مگذار، زیرا خودداری به هنگام سرگردانی و گمراهی، بهتر از سقوط در تباهی هاست....»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۱۹ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۱۹ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان