دانلود و خرید کتاب تبلور علم در قرآن سیدشمس‌الدین اطهاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تبلور علم در قرآن اثر سیدشمس‌الدین اطهاری

کتاب تبلور علم در قرآن

معرفی کتاب تبلور علم در قرآن

کتاب ارزشمند تبلور علم در قرآن نوشته سید شمس الدین اطهاری، مهدی تقوی ملایی و دنیا نیک آئین است.

درباره کتاب تبلور علم در قرآن 

قرآن کریم کتابی است برای روشن‌کردن مسیر زندگی و هدایت انسان‌ها؛ این معجزهٔ الهی چگونگی رسیدن انسان‌ها به سعادت دنیوی و اخروی را بیان می‌کند. هدف اصلی از نزول قرآن بیان مسائل علمی نمی‌باشد. لیکن توجه ویژهٔ قرآن کریم به موضوعاتی مانند علم، جستجوی علمی و اهل علم نشان‌دهندهٔ اهمیت بالای علوم از دیگاه این کتاب آسمانی و گواهی بر حقانیت بیشتر آن است.

بررسی مباحث علمی قرآن کریم، جایگاه علم و دانش از منظر خداوند یکتا را بیان خواهد کرد. در قرآن کریم علم به عنوان نور و روشنایی معرفی شده است (سورهٔ فاطر آیات ۱۹ تا ۲۱) و با نگاهی ژرف به آیات می‌توان دریافت که از دیدگاه قرآن علم و دانش سرچشمهٔ پیشرفت‌های روحی و معنوی و حتی مادی هستند.

از آنجایی که توجه به بستر هر موضوع به شناخت و درک بهتر آن کمک خواهد کرد، چنانچه این بستر جایگاهی چون قرآن کریم داشته باشد، پشتوانه‌ای بسیار قوی خواهد داشت. جستجو در آیات قرآن نشان می‌دهد، برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف و دوری از فساد می‌بایست با جهل مبارزه کرد و راه زدودن جهل، کسب علم و دانش است که در نهایت منجر به کشف حقایق عالم هستی و تولید علم خواهد شد.

مفسران و صاحب‌نظران در مورد اعجاز علمی قرآن بیش از ۳۰۰ آیه را مورد استناد قرار داده و آنها را با علوم تجربی منطبق ساخته‌اند. از نمونه‌های مشهور و مهم اعجاز علمی قرآن می‌توان به حرکت خورشید، نیروی جاذبه، لقاح ابرها، زوجیت اشیا، ترتیب مراحل خلقت انسان و ممنوع بودن شرابخواری اشاره کرد.

در کتاب تبلور علم در قرآن تلاش شده است تا با بررسی آیات و احادیث پیرامون علم و موضوعات مرتبط با آن در قرآن کریم، قطره‌ای به دریای معرفت این معجزهٔ الهی افزوده شود.

 خواندن کتاب تبلور علم در قرآن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه وژوهشگران و علاقه‌مندان به علوم قرآنی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب تبلور علم در قرآن

پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می‌کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید، علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه‌ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می‌آموزد. علم، انسان را توانا می‌کند که آینده را همان گونه که می‌خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می‌گیرد و طبیعت را آن چنان که انسان بخواهد و فرمان دهد می‌سازد.

پیامبر اکرم (ص) پیروانش را به فراگیری علم و دانش تشویق می‌کرد. کودکان اصحابش را وادار کرد که سواد بیاموزند، برخی از یارانش را فرمان داد زبان سریانی بیاموزند. این تأکید و تشویق‌ها در باره علم سبب شد که مسلمانان با همت و سرعت بی نظیری به جست و جوی علم در همهٔ جهان پرداختند، آثار علمی را هر کجا یافتند به دست آوردند و ترجمه کردند و خود به تحقیق پرداخته و از این راه علاوه بر این که حلقهٔ ارتباطی شدند میان تمدن های قدیم یونانی و رومی و ایرانی و مصری و هندی و غیره، و تمدن جدید اروپایی، خود یکی از شکوهمندترین تمدن‌ها و فرهنگ های تاریخ بشریت را آفریدند که به نام تمدن و فرهنگ اسلامی شناخته شده و می‌شود.

امروزه اهمیت علم و دانش بر بشریت مخفی نیست، همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخار آمیز می‌شمرند. لکن بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم بها داده و انسان‌ها را به تعلیم و تعلّم فراخوانده است. ده‌ها آیه در قرآن کریم و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان اهل بیت عصمت (علیهم السلام) در بیان اهمیت علم، جایگاه، تعریف، اقسام، شرایط و مسائل علم و آموزش و نیز مذمت جهل و آثار آن آمده است. با نگاهی گذرا به این مجموعه گرانسنگ و مقایسه آن با دیگر مکاتب، می‌توان دریافت که هیچ مکتبی این همه توصیف و تأکید، آن هم با این مضامین بلند و نورانی در باره علم ندارند.



نظرات کاربران

Banoo Azimizada
۱۴۰۲/۰۸/۰۶

چطور میشه یک کتاب را کاملا مطالعه کنیم و یا پی دی افش را دانلود کنیم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

حجم

۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان