دانلود و خرید کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم) جعفر سبحانی تبریزی
کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم) اثر جعفر سبحانی تبریزی

کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم)

معرفی کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم)

کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم) نوشته جعفر سبحانی تبریزی و محمد محمدرضایی است. 

ارزیابی، بازنگری و اصلاحِ هرکدام از اجزاء نظام آموزشی زمینه لازم را برای بهبود و حرکت تکاملی آن نظام فراهم می‌آورد. متن درسی نیز که یکی از اجزاء مهم هر نظام آموزشی است مشمول همین قانون کلی است. به همین دلیل کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم) با ویرایش جدید برای دانشجویان منتشر شده است.

خواندن کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام دانشجویان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم)

خودشناسی

از مسائل مهم انسان و شاید مهم‌ترین آنها، شناخت خود انسان است. آدمی قبل از آنکه به شناخت جهان پیرامون خود و نیک و بد آن بپردازد، باید خود را بشناسد و گنجینه‌های فطرت و نهاد خود را کشف نماید و آنها را به کمال برساند و امیال نفسانی و شهوانی خود را تعدیل کند. در این صورت است که به بزرگ‌ترین سعادت نائل می‌شود. اما اگر غفلت بورزد و استعدادهای خود را نیابد و شکوفا نسازد و فقط نیازهای مادی و امیال نفسانی و حیوانی خود را برآورد، گرفتار خسران می‌گردد و از مرتبه انسانیت به حیوانیت تنزّل می‌کند.

دعوت به شناخت انسان از توصیه‌های مهم پیامبران الهی، عالمان اخلاق، عارفان و فیلسوفان است و انسان خود نیز اهمیت آن را احساس می‌کند. البته، آدمی از جهات مختلف، موضوع شناخت و علوم گوناگون است. روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، اخلاق، پزشکی، اندام‌شناسی، زیست‌شناسی و بیوشیمی و ... هرکدام، از نظرگاه خاصی انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهند؛ اما منظور از شناخت انسان در این مبحث، آن است که او دارای استعدادها و نیروهایی برای فهم خود و جهان و تکامل انسانی است. اگر انسان با تأمل و تفکر، امکانات و استعدادهایی که برای رشد و تکامل در او نهاده شده است، بشناسد، بهتر می‌تواند سرمایه‌های وجودی خود را به کمال برساند.

قرآن و روایات اسلامی، انسان را به خودشناسی دعوت می‌کنند.

قرآن می‌فرماید:

- انسان باید بنگرد که از چه آفریده شده است؛۱

- آیا انسان به یاد نمی‌آورد که ما او را آفریدیم و حال آنکه چیزی نبوده است؛۲

- ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به خود بپردازید ... .۳

امیرالمؤمنین علی می‌فرماید:

کسی که به خودشناسی دست یابد، به بزرگ‌ترین سعادت و کامیابی رسیده است.۴

بنا به نقل تاریخی بر سر در معبد دلفی، در یکی از شهرهای یونان باستان، برای کشف رموز خلقت و پیچیدگی‌های وجود انسان، نوشته بودند که «خود را بشناس!» در تاریخ فلسفه، خودشناسی، از نظریات اساسی سقراط حکیم بوده است.۵ ایمانوئل کانت، از فیلسوفان بزرگ مغرب‌زمین، می‌گوید: «انسان قبل از هر چیز باید به ارزیابی و شناخت دقیق توانایی شناخت خود بپردازد.»۶

بنابراین، در اهمیت خودشناسی، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست؛ اما برای روشنی هرچه بیشتر رجحان و ضرورت خودشناسی، می‌توان به دلایل ذیل اشاره کرد:

۱. مقدمه کمال انسانی

اگر آدمی قبل از هر چیز خود را بشناسد، بهتر می‌تواند از سرمایه‌های وجودی خود بهره ببرد و آنها را شکوفا سازد؛ زیرا نقطه آغاز همان شناخت سرمایه‌های وجودی است. او می‌تواند از خود بپرسد: آیا حد وجودی انسان در حد سایر حیوانات است یا قدرت تعالی و رشد و پرواز کردن دارد؟ اگر قدرت تعالی و پرواز به عالم ملکوت را دارد تا چه حد می‌تواند پرواز کند؟ اگر انسانی که قدرت تعالی و پرواز دارد، از آن استفاده نکند و از سرمایه وجودی خود بهره نبرد، آیا شایسته مذمّت نیست؟ آیا انسان غیر از این بدن مادی، حقیقت دیگری به‌نام روح دارد؟ اگر انسان دارای روح است، نیازهای آن چیست و چگونه باید برآورده شود و چگونه باید تکامل پیدا کند؟ پاسخ به این پرسش‌ها مقدمه تکامل انسانی است.

۲. پیش‌درآمد جهان‌شناسی

آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی
اح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ش‍ری‍ف‍ی‌
اندیشه اسلامی 2 (ویراست دوم)
جعفر سبحانی تبریزی
دانش خانواده و جمعیت (ویراست سوم)
جمعی از نویسندگان
اندیشه اسلامی ۲
جمعی از نویسندگان
درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران
محمدرحیم عیوضی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
محمدمصطفی اسعدی
اندیشه اسلامی ۱
ابوالحسن غفاری
تفسیر موضوعی قرآن کریم
جمعی از نویسندگان
اندیشه اسلامی ۱
جعفر سبحانی
انقلاب اسلامی
امیر سیاهپوش
تفسیر موضوعی قرآن کریم
محمدعلی رضایی اصفهانی
معارف اسلامی ۲ (ویراست دوم)
علیرضا امینی
دانش خانواده و جمعیت (ویراست جدید)
جمعی از نویسندگان
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
زهرا جان‌احمدی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
محمد نصیری
درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران
محمدرحیم عیوضی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
سیدسعید روحانی
معارف اسلامی ۱ (ویراست دوم)
محمد سعیدی‌مهر
اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم
مهدی علیزاده
زمینه ها، عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران (رهیافت فرهنگی)
مصطفی ملکوتیان

نظرات کاربران

++Mojtaba++
۱۴۰۰/۰۱/۱۷

لطفاً در طاقچه بی‌ نهایت قرار دهید.

lavin880
۱۴۰۰/۰۴/۲۴

این کتابو برای دانشگاه خریداری کردم قابلیت سرچش خیلی بدردبخوره نمره خوبی گرفتم تنهابا سرچ کردن D;

sound
۱۴۰۰/۰۳/۱۱

لطفاً یکی بگه چجور باید سرچ بزنم داخل این کتاب

کاربر ۳۲۳۴۸۷۸
۱۴۰۰/۰۳/۰۷

اصلا خوب نیست پولتون رو حیف نکنید اولا کلا۱۸۰صفحه داره بعدشم اصلا با اصلی زمین تا آسمون فرق داره و عین اصلی نیست

zahra
۱۴۰۰/۰۲/۱۳

لطفا در طاقچه قرار بدید

کاربر ۳۲۳۱۵۰۱
۱۴۰۰/۰۳/۰۷

عالییی

osameh.sh
۱۴۰۰/۱۱/۱۹

کتاب دانشگاهی هستش

کاربر ۶۳۹۸۰۹۲
۱۴۰۲/۰۳/۱۲

متن این کتاب خیلی سنگینه و با یه بار خوندن متوجه نمیشی. من اینو مجبور بودم برای دانشگاه بگیرم ولی اگه برای مطالعه عمومی میخواین، اصلا توصیه نمیکنم

کاربر 5273826
۱۴۰۱/۰۸/۰۷

من برای دانشگاه گرفته بودم ولی اصلا به دردم نخورد و اینکه کتاب اصلی 225 صفحه است ولی این 161 صفحه

امیر باب المراد
۱۴۰۱/۰۳/۲۷

بسیار عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
منکران معاد و انگیزه انکار قرآن بیان می‌دارد که منکران معاد زندگی را منحصر به این دنیا می‌دانند و بر این ادّعای خود، هیچ دلیلی ندارند؛ بلکه از سر جهل چنین می‌پندارند، قرآن می‌فرماید: آنها گفتند: غیر از زندگانی دنیوی ما [دنیای دیگری] نیست؛ می‌میریم و زنده می‌شویم و ما را جز طبیعت هلاک نمی‌کند. آنان به این سخن که می‌گویند علمی ندارند؛ بلکه تنها حدس می‌زنند [و گمانی بی‌پایه دارند]. البته برخی می‌دانند که با اعتقاد به معاد، دیگر نمی‌توانند به امیال نفسانی و شهوانی خود جامه عمل بپوشانند و ازاین‌رو معاد را انکار می‌کنند. آنان می‌خواهند راه برای گناهکاری باز باشد و در فساد و خوشگذرانی هرچه بیشتر غوطه‌ور شوند
حميد مجیدی
عدالت جزایی خدا اقتضا می‌کند که افرادی که به آنها تکلیفی ابلاغ نشده است، مجازات نشوند. قرآن دراین‌باره می‌فرماید: ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می‌کنیم، پس به هیچ‌کس ستمی نمی‌شود.
حميد مجیدی
مسائل مهم انسان و شاید مهم‌ترین آنها، شناخت خود انسان است. آدمی قبل از آنکه به شناخت جهان پیرامون خود و نیک و بد آن بپردازد، باید خود را بشناسد و گنجینه‌های فطرت و نهاد خود را کشف نماید و آنها را به کمال برساند و امیال نفسانی و شهوانی خود را تعدیل کند. در این صورت است که به بزرگ‌ترین سعادت نائل می‌شود. اما اگر غفلت بورزد و استعدادهای خود را نیابد و شکوفا نسازد و فقط نیازهای مادی و امیال نفسانی و حیوانی خود را برآورد، گرفتار خسران می‌گردد و از مرتبه انسانیت به حیوانیت تنزّل می‌کند. دعوت به شناخت انسان از توصی
کاربر ۶۸۴۷۹۸۶
براساس این تحلیل، روح یا بُعد غیر مادی انسان، با مُردن و متلاشی شدن جسم از بین نمی‌رود؛ بلکه حیاتی جاودانه را در عالم آخرت پیش می‌گیرد.
Zeynab Shahdoost
براساس این تحلیل، انسان، با مُردن و متلاشی شدن جسمش نابود می‌گردد.
Zeynab Shahdoost
در باب حقیقت انسان دو دیدگاه وجود دارد: مادی و الهی.
Zeynab Shahdoost
بسیاری از انسان‌ها چون به معاد ایمان ندارند و از حقیقت مرگ بی‌خبرند یا از کیفر گناهان خویش بیم دارند و... از مرگ می‌هراسند. گروهی مرگ را پایان زندگی می‌دانند که از گذر آن همه هستی آنها نابود می‌شود. بنابراین، از نیستی هراس دارند؛ ولی کسانی که به معاد یقین دارند و مرگ را مرحله جدیدی از زندگی می‌دانند، از آن هراس به دل راه نمی‌دهند. البته گونه‌ای نگرانی از مرگ را می‌توان در همه مشاهده کرد؛ زیرا گُسستن از عزیزان خود مانند همسر، پدر، مادر، فرزندان و دوستان، بدون رنج نخواهد بود. این نوع نگرانی، امری طبیعی است و در همه افراد بشر در لحظه مرگ وجود دارد
حميد مجیدی
خداوند، انسان را برای هدفی آفریده است و این هدف، چیزی جز تکامل معنوی و روحی او نیست و چون انسان به‌تنهایی نمی‌تواند به این هدف نائل گردد، حکمت خدا اقتضا می‌کند که پیامبرانی مبعوث شوند تا انسان در پرتو تربیت و تعلیم آنان به کمال واقعی خویش برسد. قرآن ارسال رسولان را با صفت حکمت الهی مرتبط دانسته، می‌فرماید: پیامبرانی که بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده بودند، تا بعد از این پیامبران، حجتی برای مردم بر خدا باقی نماند [و بر همه اتمام حجت شود] و خداوند توانا و حکیم است. همچنین حکمت خدا اقتضا می‌کند که مرگ پایان زندگی انسان نباشد؛ زیرا انسان، ظرفیت جاودانه زیستن را دارد. قرآن دراین‌باره می‌فرماید: آیا گمان کرده‌اید که شما را بیهوده آفریده‌ایم و اینکه شما به‌سوی ما باز نمی‌گردید؟
حميد مجیدی

حجم

۱۸۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۱۸۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان