بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سودای نفس | طاقچه
کتاب سودای نفس اثر محمدعلی انصاری

بریده‌هایی از کتاب سودای نفس

۴٫۰
(۳)
اگر انسان درقبال خواهش‌ها و کشش‌های نفس امّاره، دست‌بسته و تسلیم نباشد، پاره و لایه‌ای دیگر از نفس جوانه می‌زند که نامش لوّامه است. به‌عبارت‌بهتر، وقتی انسان درقبال برخی از خواسته‌های نفسانی مقاومت می‌کند، نوعی روحیهٔ انتقاد به گذشته در نفسش ایجاد می‌شود و چراهایی برای او به‌وجود می‌آید که درنتیجهٔ آن، شروع به انتقاد از دیروز و دیروزهای زندگی خویش می‌کند.
khorshid_sh
خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: «کنْتُ کنْزاً مَخْفِیاً فَاحْبَبْتُ أنْ اُعْرَفَ فَخَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکی اُعرَفَ». من گنج پنهانی بودم و دوست داشتم که شناخته شوم، پس مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم
khorshid_sh
کسانی که بخل می‌ورزند و آنچه را خدا از فضل خویش به آنان داده، انفاق نمی‌کنند، گمان نکنند این کار به سود آن‌ها است؛ بلکه برای آن‌ها شر است.
khorshid_sh
شرّ حسود از چنان اهمیتی برخوردار است که باید قبل از مواجهه با او، از خداوند استمداد جست و خود را به پناه او سپرد.
khorshid_sh
هر زمان که انسان علم را با همه مطلوب‌بودن وشکوهمندی‌اش رها ساخته و عاری از آن شود و جان خود را به زیور علم آراسته نکند و طعم خوش و شیرین آن را نچشد، مبتلا به ضدّ آن یعنی جهل می‌شود. اینجاست که تمامی مقامات و مراتب باشکوه انسان فرو ریخته و کاخ تجلّی و جمال انسانی به یک‌باره بر سنگ‌فرش جهل کوبیده می‌شود و آدمی نزولی بس مهیب و دهشتناک را آغاز می‌کند. این درد جانکاه جهل است که آدمی را از جایگاه و رتبهٔ حقیقی خویش دور می‌سازد.
انسیه پارسازاده
برخی افراد به‌گونه‌ای هستند که رفتار و گفتارشان به انسان امید و انگیزهٔ حرکت می‌بخشد و همراهی و هم‌نشینی با آن‌ها انسان را با حقیقت و فضیلت وجود خویش و توانمندی‌ها و سرمایه‌های فطری‌اش آشنا می‌سازد. درمقابل نیز افرادی قرار دارند که جز سخن ملال‌انگیز و ناامیدکننده نمی‌گویند و اعمال و رفتارشان ثمره‌ای جز افزودن حجاب‌های غفلت برای انسان ندارد. بنابراین یکی از مؤثرترین راه‌های دوری از غفلت آن است که انسان در انتخاب دوست، همراه و هم‌نشین خود اندیشه کند تا جان خویش را از این خطر مهلک برهاند.
khorshid_sh
آن زمان که حس نوع دوستی و میل به اُنس و محبت و همدلی با دیگران در وجود انسان می‌خشکد و تمایلی به همدردی و همدلی در او باقی نمی‌ماند، بخل به میدان می‌آید.
khorshid_sh
خداوند هرگاه بخواهد قلب انسان را از این‌سو به آن‌سو و از یک حالت به حالت دیگر برمی‌گرداند؛ چراکه تنها او بر قلب آدمیان تسلط و احاطهٔ کامل دارد. درحقیقت، تمام هستی به مشیت و ارادهٔ باری‌تعالی و در ید قدرت اوست؛
khorshid_sh
بدین ترتیب عقل و وحی، محک و عیار بسیار خوبی برای امیال و هواهای نفسانی انسان هستند و برطبق آیات شریفهٔ قرآن و متون دینی ما، به کشش‌ها و امیالی که در وجود انسان در مسیر و مجرای خویش قرار نگیرند و تحت حاکمیت عقل و وحی نباشند، اصطلاحاً «هوای نفس» می‌گویند.
انسیه پارسازاده

حجم

۸۲۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۹۴ صفحه

حجم

۸۲۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۹۴ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد