دانلود و خرید کتاب سودای نفس محمدعلی انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سودای نفس

کتاب سودای نفس؛ شناخت آسیب‌های نفس در پرتو قرآن کریم نوشتهٔ محمدعلی انصاری است و انتشارات بیان هدایت نور آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب سودای نفس

موضوع کتاب سودای نفس بررسی آسیب‌های نفس انسان در پرتو آیات نورانی وحی است. با توجه به اینکه گام‌نهادن در مسیر کمال نفس و شکوفایی حقیقت وجودی انسان جز با شناخت موانع درونی نفس و چاره‌اندیشی آن‌ها میسر نمی‌شود، این دفتر گشوده شد تا به این مهم پرداخته شود.

پنج آسیب این مجموعه قبلاً در دفتر مختصری با نام بت نفس منتشر شد؛ اما اکنون برای تسهیل و افادهٔ فزون‌تر، تمامی مباحث نُه‌گانهٔ آسیب نَفس (جهل، تکبر، حسد، بخل، حرص و طمع، خودستایی، غفلت، تزیین و تسویل، قساوت قلب) در یک دفتر مستقل با عنوان سودای نفس گرد آمده است که به دوستداران سلوک در وادی معرفهٔ النفس تقدیم می‌شود.

این مجموعه می‌تواند در مسیر شناخت و استکمال نفس مؤثر افتد و درنهایت، قدمی در تحصیل رضای حضرت دوست و تقرّب به درگاهش باشد.

خواندن کتاب سودای نفس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران دین اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب سودای نفس

«راغب در مفردات می‌نویسد: «فَالْکبْرُ اَلحالَۀُ الَّتی یتَخَصَّصُ بِها الإنْسانُ مِنْ إعْجابِهِ بِنَفْسِهِ، وَ ذلِک أَنْ یرَی الإنْسانُ نَفْسَهُ أکبَرَ مِنْ غَیرِهِ». کبر حالتی خاص در وجود آدمیان است که خاستگاه آن همان اِعجاب است؛ یعنی انسان دید متوازن و متعادل خود را از دست می‌دهد و در خود فقط حُسن و نیکویی می‌بیند و درنتیجه به دیگران با دیدی حقارت‌آمیز می‌نگرد. اینجاست که با چشم‌فروبستن بر نقایص خویش پدیدهٔ شومی به نام کبر متولد می‌شود. به‌بیان‌دیگر کبر نخستین نشانهٔ ازدست‌دادن دید واقع‌گرایانه و جامع‌الاطراف به وجود خویش است.

اما هنگامی‌که این احساس درونی، تظاهر بیرونی پیدا می‌کند و این تمایل از درون به بیرون سر می‌کشد، مفهوم دیگری متولد می‌شود که نام آن «تکبر» است. به‌عبارت‌دیگر، آنچه در جان و نفس آدمی است کبر است و ابراز و احساس بیرونی آن تکبر نام دارد. «استکبار» نیز تلاش انسان برای نشان‌دادن چیزی است که در او وجود ندارد.

آنچه دربارهٔ این موضوع در آیات شریفهٔ قرآن وجود دارد، در قالب همین سه واژهٔ کبر، تکبر و استکبار است.»

نظرات کاربران

کاربر 8540079
۱۴۰۳/۰۱/۱۵

کتاب عالی و بی نظیر.. زیرا از تمام ابعاد به نفس انسان نظر شده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
اگر انسان درقبال خواهش‌ها و کشش‌های نفس امّاره، دست‌بسته و تسلیم نباشد، پاره و لایه‌ای دیگر از نفس جوانه می‌زند که نامش لوّامه است. به‌عبارت‌بهتر، وقتی انسان درقبال برخی از خواسته‌های نفسانی مقاومت می‌کند، نوعی روحیهٔ انتقاد به گذشته در نفسش ایجاد می‌شود و چراهایی برای او به‌وجود می‌آید که درنتیجهٔ آن، شروع به انتقاد از دیروز و دیروزهای زندگی خویش می‌کند.
khorshid_sh
خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: «کنْتُ کنْزاً مَخْفِیاً فَاحْبَبْتُ أنْ اُعْرَفَ فَخَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکی اُعرَفَ». من گنج پنهانی بودم و دوست داشتم که شناخته شوم، پس مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم
khorshid_sh
کسانی که بخل می‌ورزند و آنچه را خدا از فضل خویش به آنان داده، انفاق نمی‌کنند، گمان نکنند این کار به سود آن‌ها است؛ بلکه برای آن‌ها شر است.
khorshid_sh
شرّ حسود از چنان اهمیتی برخوردار است که باید قبل از مواجهه با او، از خداوند استمداد جست و خود را به پناه او سپرد.
khorshid_sh
هر زمان که انسان علم را با همه مطلوب‌بودن وشکوهمندی‌اش رها ساخته و عاری از آن شود و جان خود را به زیور علم آراسته نکند و طعم خوش و شیرین آن را نچشد، مبتلا به ضدّ آن یعنی جهل می‌شود. اینجاست که تمامی مقامات و مراتب باشکوه انسان فرو ریخته و کاخ تجلّی و جمال انسانی به یک‌باره بر سنگ‌فرش جهل کوبیده می‌شود و آدمی نزولی بس مهیب و دهشتناک را آغاز می‌کند. این درد جانکاه جهل است که آدمی را از جایگاه و رتبهٔ حقیقی خویش دور می‌سازد.
انسیه پارسازاده
برخی افراد به‌گونه‌ای هستند که رفتار و گفتارشان به انسان امید و انگیزهٔ حرکت می‌بخشد و همراهی و هم‌نشینی با آن‌ها انسان را با حقیقت و فضیلت وجود خویش و توانمندی‌ها و سرمایه‌های فطری‌اش آشنا می‌سازد. درمقابل نیز افرادی قرار دارند که جز سخن ملال‌انگیز و ناامیدکننده نمی‌گویند و اعمال و رفتارشان ثمره‌ای جز افزودن حجاب‌های غفلت برای انسان ندارد. بنابراین یکی از مؤثرترین راه‌های دوری از غفلت آن است که انسان در انتخاب دوست، همراه و هم‌نشین خود اندیشه کند تا جان خویش را از این خطر مهلک برهاند.
khorshid_sh
آن زمان که حس نوع دوستی و میل به اُنس و محبت و همدلی با دیگران در وجود انسان می‌خشکد و تمایلی به همدردی و همدلی در او باقی نمی‌ماند، بخل به میدان می‌آید.
khorshid_sh
خداوند هرگاه بخواهد قلب انسان را از این‌سو به آن‌سو و از یک حالت به حالت دیگر برمی‌گرداند؛ چراکه تنها او بر قلب آدمیان تسلط و احاطهٔ کامل دارد. درحقیقت، تمام هستی به مشیت و ارادهٔ باری‌تعالی و در ید قدرت اوست؛
khorshid_sh
بدین ترتیب عقل و وحی، محک و عیار بسیار خوبی برای امیال و هواهای نفسانی انسان هستند و برطبق آیات شریفهٔ قرآن و متون دینی ما، به کشش‌ها و امیالی که در وجود انسان در مسیر و مجرای خویش قرار نگیرند و تحت حاکمیت عقل و وحی نباشند، اصطلاحاً «هوای نفس» می‌گویند.
انسیه پارسازاده

حجم

۸۲۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۹۴ صفحه

حجم

۸۲۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۹۴ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان