بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سینمای اگزیستانسیالیستی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب سینمای اگزیستانسیالیستی اثر نصراله مرادیانی

بریده‌هایی از کتاب سینمای اگزیستانسیالیستی

۴٫۰
(۹)
فیلم یک مقالۀ بی‌روح دانشگاهی نیست، بلکه یک فرم هنری سرزنده و پرتحرک است.
شهرام صفاری زاده
اگزیستانسیالیسم مکتبی در عالم اندیشه است که می‌کوشد سر از این در بیاورد که ما چگونه می‌توانیم زندگی پرمعنایی برای خود بسازیم.
پویا پانا
مهم‌ترین رکن آزادبودن این است که با سنت‌هایمان رک‌و‌راست رو‌در‌رو شویم، چشم در چشم سنت‌هایمان بدوزیم و نقدشان کنیم، و از این طریق از عقلانیت به‌عنوان منبعی برای غلبه بر چیزی بهره جوییم که دیگر به‌لحاظ شخصی یا فرهنگی زایا نیست. «روح آزاد آن کسی است که برخلاف آنچه از او انتظار می‌رود می‌اندیشد، برخلاف شالودۀ خاستگاه، محیط، طبقۀ اجتماعی و شغلش یا برخلاف شالوده‌های مسلط عصر خود.
پویا پانا
روزگاری آرزوهایی در سرم داشتم ولی شاید دارم همه چیز را از دست می‌دهم. همه چیز را فراموش کرده‌ام.
پویا پانا
مثلاً پول می‌تواند خدای من باشد اگر برایم دلبستگی‌ای باشد که باقی دلبستگی‌ها در زیر آن بگنجند. اما پول، کشور، شهرت و از این دست همه «بُت» هستند، یعنی، اگرچه ما شاید فکر کنیم چنین دغدغه‌هایی برایمان غایی هستند، در‌واقع آن چیزی نیستند که باید مآلاً دغدغۀ ما ــــ خود بنیان وجود ــــ باشند.
پویا پانا
این چه خدایی است که جلوی این چیزها را نمی‌گیرد؟ این چه خدایی است که اجازه می‌دهد کارین و خانواده‌اش از ویرانی و عذاب این بیماری روانی رنج بکشند؟
پویا پانا
کمبودْ یکی از عناصر بنیادین جهان است که محدودیت‌هایی را بر اختیار ما تحمیل می‌کند.
پویا پانا
برگ‌ها و بادی که تکانشان می‌دهد، حس رهایی‌ای را القا می‌کند، هم رهایی از مصائب جهان تکنولوژیک‌اقتصادی هم رهایی از مصائب و فراز‌و‌نشیب‌های زندگی شخصی خودش.
پویا پانا
در سطح شخصی، آزادی بنیانِ اگزیستانسیالیسم است،
پویا پانا
بنا به توضیح سارتر، «زندگی تا وقتی زیسته نشده باشد هیچ است، اما این در اختیار شماست که به آن معنا بدهید، و ارزشْ چیزی نیست مگر معنایی که شما انتخاب می‌کنید.»
پویا پانا

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۱۲۳,۲۰۰
۸۶,۲۴۰
۳۰%
تومان