بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب منتخب مکالمات | صفحه ۲۴ | طاقچه
کتاب منتخب مکالمات اثر کنفوسیوس .

بریده‌هایی از کتاب منتخب مکالمات

نویسنده:کنفوسیوس .
انتشارات:نشر ثالث
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۸از ۳۴ رأی
۳٫۸
(۳۴)
استاد گفت: «کسی که اراده آسمان را نمی‌شناسد، آزاده نيست. کسی که آداب و رسوم آزادگی را نمی‌شناسد، نمی‌تواند پايه محکمی برای زندگی داشته باشد و کسی که معنی سخن‌ها را نمی‌فهمد، مردمان ديگر را نمی‌تواند به خوبی بشناسد.» (20، 3)
Masgood
استاد گفت: «در ميان آزادگان رقابت راه ندارد، مگر در تيراندازی، ليکن ايشان در اين کار نيز همديگر را محترم می‌شمارند و هنگامی که به ميدان تيراندازی يا پس از ورزش به محل رفع تشنگی می‌روند، جای خود را به يکديگر تقديم می‌کنند. حتی در موقع همچشمی و رقابت نيز نجابت خود را از دست نمی‌دهند.»
Masgood
مريدان و پيروان خود را همواره به نواختن آلات موسيقی و ياد گرفتن و خواندن آوازها و سرودها تشويق و ترغيب می‌نمود.
Masgood
در نظر کنفوسيوس آدميزاد بر حسب طبيعت نيک‌منش است، ليکن هوی و هوس‌های نفسانی و سرمشق‌های بد، فطرت و دل پاک او را آلوده و بدمنش می‌سازد. از اين‌رو تعليم اخلاق نيک، نخستين وظيفه حکومت‌هاست. شهريار يا خاقان، نخستين مربی و معلم نوع بشر در روی زمين است.
Masgood
او زنده کردن عظمت فکری و معنوی چين را به وسيله نشر داستان‌های عهد باستان، «روش نيک» برای آينده درخشان ملک و ملت می‌ناميد.
Masgood
مقصد بلند کنفوسيوس اين بود که کاخ زندگی ملت، خود را بر روی يک بنيان محکم عقلی آن چنان استوار سازد که هر يک از افراد ملت به وسايل زندگی خود به آسانی دسترسی يابد و کامياب شود و وظيفه خدمت به جامعه را با کمال شرافت به جا بياورد.
Masgood
اسم‌ها با مسمی، و افکار و عقايد با اعمال، و تصورها با شکل‌ها، و صورت‌ها يعنی علامت‌ها و رمزها با اصل‌ها و حقيقت‌ها بايد مطابقت کامل داشته باشند و اين مطابقت و موافقت بايد درهرحال و زمان مانند آفتاب و در همه جا نمايان و درخشان گردد. اگر اين حال در يک مملکت و در ميان يک ملت جامه عمل نپوشد در آن مملکت و ملت هرج و مرج سياسی و پريشانی در زندگی افراد و جامعه فرمانروا می‌شود و درخت نيک‌بختی و آسايش را از ريشه برمی‌کند و ملت و دولت را دچار بدبختی و انقراض ابدی می‌سازد.
Masgood
يقين اعتقاد کامل داشت به اين‌که نيک‌بختی و ترقی و رونق تمدن ملت چين و بلکه همه ملت‌های روی زمين بسته به صلاح نفس و پاکی طينت و دل و فضيلت اخلاقی پادشاهان و حکمرانان است. از اين‌رو در همه جا و با هر يک از رجال سياسی در گفتار و کردار خود کمال محبت و لطف و خوش‌رويی و متانت را، چنان که شايسته حکمت و دانايی بود، به جا می‌آورد.
Masgood

حجم

۱۳۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۱۳۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
۹۲,۰۰۰
۲۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۲۳
۲۴
صفحه بعد