دانلود و خرید کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی آلبرت لینک ترجمه فرزانه نوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی اثر آلبرت لینک

کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی

معرفی کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی

کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی نوشته آلبرت لینک و دونالد سیگل و مایک رایت با ترجمه فرزانه نوری و سهراب دل‌انگیزان منتشر شده است. این کتاب یکی از آثار کاربردی و پژوهشی انتشارات نورعلم است.

درباره کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی 

آنچه که تحت عنوان دانشگاه‌های نسل سوم در مقالات و کتب از آن یاد می‌شود اصطلاحی است برای دانشگاه‌های کارآفرین که علاوه بر آموزش، تولید و انتشار علم؛ به تجاری‌سازی دستاوردهای علمی خود نیز پرداخته و اساتید دانشگاه، محققان و دانشجویان به صورت مستقیم درگیر فرآیند انتقال تکنولوژی بوده و با افشای دستاوردهای تحقیقاتی خود، اختراعات و ایده‌های قابل تجاری‌سازی؛ اعطای مجوز بهره‌برداری از ایده‌ها و نتایج تحقیقات‌شان یا از طریق ایجاد شرکت‌های زایشی؛ تکنولوژی تولید شده در دانشگاه را به صنعت و بازار می‌رسانند. اتفاقی که می‌تواند شکاف تکنولوژی در صنایع را کاهش داده، تبعات مثبت اشتغال‌زایی داشته و محققان را به انجام تحقیقات دانشگاهی دلگرم نماید.

 به سبب نیاز کشور به دسترسی به راهکارهای توسعه کارآفرینی دانشگاهی، کتاب حاضر که ترجمه‌ای از کتابچه راهنمای شیکاگو؛ انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی است جهت استفاده سیاست‌گذاران حوزه انتقال تکنولوژی و مدیران دانشگاهی، اساتید دانشگاه‌ها و دانش‌جویان علاقمند ارائه می‌شود. کتاب در قالب نه فصل آماده شده و مثال‌های متعددی از انتقال تکنولوژی دانشگاهی در فصول مختلف کتاب ارائه گردیده است. علاوه بر آن فصل آخر به مطالعه موردی کلیه مطالب عنوان شده در کتاب، در یک دانشگاه معین اختصاص یافته است. امید است این کتاب در پیشبرد کارآفرینی دانشگاهی در کشور نقش موثری ایفا نماید.

خواندن کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه کارآفرینی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب انتقال تکنولوژی و کارآفرینی دانشگاهی

در دهه‌های اخیر، تقریباً تمام دانشگاه‌های تحقیقاتی در ایالات متحده و اروپا برای تجاری‌سازی دارایی‌های فکری خود، دفاتر انتقال تکنولوژی (از این پس، TTO خوانده می‌شوند) ایجاد کرده‌اند. در ایالات متحده، انجمن مدیران تکنولوژی دانشگاهی گزارش می‌دهد که تعداد سالانه حق اختراعات اعطا شده به دانشگاه‌های ایالات متحده از کمتر از ۳۰۰ در سال ۱۹۸۰  به ۵۱۴۵ عدد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است. در حالی که صدور مجوز فعالیت از تکنولوژی‌های جدید از سال ۱۹۹۱ تقریبا شش برابر شده است. درآمد صدور مجوز توسط دانشگاه‌های ایالات متحده از حدود ۱۶۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۱ به ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲  افزایش یافته است. شرکت‌های تازه تاسیس دانشگاهی فقط در سال ۲۰۰۵ به تعداد ۷۰۵ واحد راه‌اندازی شده‌اند. در حالی که از سال ۱۹۸۰ تعداد ۶۸۳۴ شرکت جدید مبتنی بر دارایی‌های فکری متعلق به دانشگاه ایجاد شده است.

الگوی مشاهده شده در ایالات متحده بخشی از یک پدیده بین‌المللی است. افزایش قابل‌توجهی در صدور مجوز، ثبت اختراع و استارتاپ‌های تازه تاسیس دانشگاهی در اروپا، استرالیا، کانادا و مناطق دیگر مشهود است. تکنولوژی‌هایی که از طریق TTO تجاری شده‌اند شامل تکنیک معروف "تولید ژن" بویر کوهن است که صنعت بیوتکنولوژی را راه‌اندازی کرده است. آزمایش‌های تشخیصی سرطان پستان و پوکی استخوان، موتورهای جستجوی اینترنتی (لیکوس)، ترکیب‌کننده‌های موسیقی، طراحی به کمک رایانه و تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست.

TTO به عنوان واسطه‌ای بین عرضه‌کنندگان نوآوری‌ها (محققان دانشگاهی) و کسانی که (به عنوان مثال بنگاه‌ها، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر) به طور بالقوه می‌توانند به تجاری‌سازی این نوآوری‌ها کمک کنند؛ می‌باشد. دفاتر انتقال تکنولوژی انتقال دانش دارایی‌های فکری حاصل از تحقیقات دانشگاهی را از طریق صدور مجوز به شرکت‌های موجود یا استارتاپ‌ها به وسیله حق اختراعات یا اشکال دیگر تسهیل می‌کنند. فعالیت‌های دفاتر انتقال تکنولوژی دارای پیامدهای اقتصادی و سیاسی مهمی است. از جنبه مثبت، موافقت‌نامه‌های صدور مجوز و استارتاپ‌های مبتنی بر تحقیقات دانشگاهی (شرکت‌های زایشی) می‌توانند منجر به درآمد اضافی برای دانشگاه، فرصت‌های شغلی برای محققان دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سرریز اقتصادی و تکنولوژیکی محلی از طریق تقویت و افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و ایجاد شغل شود. از جنبه منفی، ممکن است هزینه‌های TTO بیش از درآمد تولید شده باشد و ممکن است اثرات مضر دیگری مانند انحراف بالقوه و دوری از فعالیت تحقیقاتی با بازده بلندمدت داشته باشد.

این نگاه رو به افزایش است که تجاری‌سازی تکنولوژی می‌تواند از چندین طریق رخ دهد. به طور سنتی تأکید بر صدور مجوز فعالیت و ثبت اختراع بوده است. اخیراً توجه بیشتری به ایجاد شرکت‌های زایشی توسط محققان دانشگاهی شده است. چندین محقق عوامل و نتایج مشارکت اساتید در تجاری‌سازی تکنولوژی را ارزیابی کرده‌اند عواملی مانند گرایش دانشگاهیان به ثبت اختراع، افشای اختراعات، همکاری با محققان صنعتی و تشکیل استارتاپ‌های مستقر در دانشگاه.

این پیشرفت‌ها باعث ایجاد سوالات مهم مرتبط با سیاست‌گذاری می‌شود:

۱- نقش TTO در تجاری‌سازی دارایی‌های فکری دانشگاه چیست؟

۲- دفاتر انتقال تکنولوژی در تولید درآمد از انواع مختلف دارایی‌های فکری دانشگاهی چقدر موفق هستند؟

۳- چه چالش‌های اساسی در ایجاد توانایی دفاتر انتقال تکنولوژی برای ایجاد درآمد از دارایی‌های فکری دانشگاه وجود دارد؟

۴- برای مقابله با این چالش‌ها چه سیاست‌هایی باید تدوین شود؟

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۴۱ صفحه

حجم

۶٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۴۱ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
تومان