دانلود و خرید کتاب متقین سیدمهدی شجاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب متقین اثر سیدمهدی شجاعی

کتاب متقین

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب متقین

کتاب متقین نوشتۀ سید مهدی شجاعی برداشتی است از خطبۀ همام (متقین) در نهج‌البلاغه که با ادبیاتی فخیم و قلمی توانا نوشته شده است و لذا ازاین‌جهت جنبۀ تذکری قوی دارد. البته به مناسبت، در هر بخش با استناد به آیات قرآن و روایات و ذکر داستان‌هایی از سیرۀ ائمه اطهار و بزرگان علم و تقوا، شرح مختصری از فرازهای این خطبه ارائه می‌کند. بااین‌وجود قوت ادبی آن نقطه ثقل این کتاب است.

درباره کتاب متقین

کتاب متقین گذشته‌ از آنکه راه‌ورسم چگونه زندگی‌کردن را به ما نشان می‌دهد، جلوه‌ای از شخصیت امام (علیه‌السلام) را نیز برای ما آشکار می‌کند. شرح خطبۀ متقین امام علی (علیه‌السلام) نیازمند مقدمات و ابزار و امکاناتی است که یکی از آنها معرفت است، دیگری تقوی است، و ... است و کتاب متقین تنها بخشی یا چکیده‌ای از این خطبه است.

شهادت علی (علیه‌السلام) اگرچه مظلومانه است و فرق شکافتۀ او اگرچه جگرسوز، اما اساس مظلومیت علی، نه در شهادت علی است و اوج مظلومیت او، نه در فرق شکافتۀ او.

مظلومیت علی نه بر پایه سکوت علی استوار است و نه بر مبنای صبر علی که صبر و سکوت تنها دو شاخه‌اند از راز درخت ستبر و تنومند مظلومیت علی.

مظلومیت علی تنها در خانه‌نشینی و غصب خلافت علی نیست که غصب خلافت جلوه‌ای از تجلیات ظاهری مظلومیت علی است.

خواندن کتاب متقین را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

کتاب متقین برای کسانی مناسب است که به شناختن شخصیت بی‌نظیر امام علی و سخنان ایشان علاقه دارند.

درباره سید مهدی شجاعی

سید مهدی شجاعی نویسنده و روزنامه‌نگار در سال 1339 در تهران متولد شد، وقتی جوان بود تحصیلاتش را در رشته‌‌های ادبیات نمایشی و حقوق هم‌زمان شروع کرد و به دلیل علاقه‌اش به نوشتن تحصیلاتش را ناتمام گذاشت. او در روزنامه‌‌های مختلف و مطبوعات مثل صفحات هنری و فرهنگی روزنامۀ جمهوری اسلامی، ماهنامۀ صحیفه و مجلۀ رشد جوانان فعالیتش را دنبال کرد و مدتی هم سرپرست انتشارات برگ را برعهده داشت، پس از نقد‌های اجتماعی او که در مجله منتشر کرد، مجبور به متوقف کردن فعالیت این ماهنامه شد و بعد از تعطیلی این نشریه انتشارات نیستان را تأسیس کرد.

او علاوه بر فعالیت در نشریه‌های متفاوت چند فیلم‌نامه هم نیز نوشته است و با کارگردانانی چون مجید مجیدی، بهزاد پور همکاری داشته و فیلم‌نامه‌هایی از جمله: پدر، چشم خفاش، دیروز بارانی و ... نیز از فعالیت‌های سینمایی او است. او به‌عنوان داور در جشنوارۀ فیلم فجر، جشنوارۀ تئاتر فجر، جشنوارۀ بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنوارۀ مطبوعات هم حضور داشته است. او در کتاب‌های کودک و نوجوان نیز پرکار بوده، از جمله پهلوان و فیل، قصة پلنگ سفید و ...

بخش‌هایی از کتاب متقین

مولایمان که عمری است در حسرت سؤال بندگانِ در خواب‌رفته می‌سوزد و خورشید قلبش در التهاب گشودن روزنی رو به ظلمت دنیاییان لحظه می‌شمرد و چشمۀ علمش به دنبال منفذ و بهانه‌ای برای جاری شدن می‌گردد و فریاد جگرسوز «سَلونی» اش آتش عطش نیازهای انبیاء سلف و اولیاء خلف را دامن می‌زند، از پاسخ بدین سؤال شانه خالی می‌کند و پس از تأملی کوتاه همام را به تقوا و نیکوکاری دعوت می‌نماید و به این آیه از قرآن استناد می‌فرماید که: «خداوند با تقواپیشگان و نیکوکاران است» و طبیعی است که کویر تشنگی همام با این یک جرعه سیراب نمی‌شود. او پاسخی به وسعت نیازهای خویش طلب می‌کند.

ولی علی؛ جان عالمی به فدایش، باید عمق ظرفیت سائل را بشناسد که می‌شناسد، بل بشناساند و روزنی درخور طاقت چشمان سائل از نور بگشاید.

و همام، علی را (سلام الله علیه) سوگند می‌دهد که در بیابان برهوت ابهام، نه تنها تشنه رهایش نکند که سیرابش گرداند.

پس علی زبان به مدح خداوند و ثنای او می‌گشاید و بر مقتدا و ولی و رهبر خویش پیامبر اکرم درودهای فراوان می‌فرستد؛ که اگر عمر با برکت پیامبر تا آخرین دم حیات مقدس علی امتداد میافت هرگز علی زبان به سخن نمی‌گشود و خطبه نمی‌خواند به احترام معلم؛ همچنان که امام حسن (روحی فداه)‌ هرگز در زمان پدر بر فراز منبر ننشست و امام حسین (سلام الله علیه)‌ در زمان امامت برادر سخن نگفت و بزرگ فرزندان این بزرگواران همگی بر این ادب تأسی کردند تا قائم منتظر و هر کدام در زمان امامت شکوهمند خویش هیچ کلام بیاد پیامبر بر زبان جاری نکردند تا بدین‌سان خود اولین پاسدار مقام ولایت و امامت باشند.

معرفی نویسنده
عکس سیدمهدی شجاعی
سیدمهدی شجاعی
ایرانی

سید مهدی شجاعی نویسنده، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و فیلمنامه‌نویس فعال و مشهور ایرانی است. او در دوران نویسندگی خود بیشتر به داستان‌نویسی پرداخت و داستان‌های کوتاه و بلند زیادی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و همچنین ادبیات مذهبی نوشت. شجاعی در دوران کار حرفه‌ای خود به عنوان فیلمنامه‌نویس نیز فعالیت داشته و تاکنون از فیلمنامه‌های او در تلویزیون و سینما، چندین فیلم ساخته شده است. سیدمهدی شجاعی به دلیل نوشتن کتاب‌های برجسته‌ در زمینه‌های معنوی و اجتماعی نیز شهرت دارد.

نظرات کاربران

hiba
۱۴۰۱/۰۵/۲۱

کتاب همان‌طور که ازجلدش معلوم است درباره‌ی یکی از خطبه‌های معروف امام‌علی (ع) درشرح خصوصیات متقین می‌باشد. خصوصیات ذکرشده فصل بندی شده وهرفصل به توضیح یک خصلت از متقین پرداخته ودرکنار آن توضیحاتی مضاف برخطبه هم خود نویسنده داده است

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۵)
بیشترین مظلومیت و بالاترین عذاب یک گوهر، ناشناخته و مهجور ماندن آن است.
Reza Yousefpor
راز مظلومیت خورشید را یا در ابرهای سیاه متراکم جستجو باید کرد یا در نابینایی آدمیان.
Reza Yousefpor
ای داوود! همچنان که نزدیک‌ترین بندگان به درگاه خداوند متواضع‌ترین آنانند، دورترین مردم به خداوند کبر فروشانند.
کاربر ۲۶۱۳۲۲۳
نگاه، تیر زهرآلوده‌ای است از تیرهای شیطان. هر که از معرض این تیر به سوی خدا بگریزد، خداوند ایمانی به او عطا می‌کند که شیرینی آن را با دلش می‌چشد.
امیر حسین
بیشترین مظلومیت و بالاترین عذاب یک گوهر، ناشناخته و مهجور ماندن آن است.
امیر حسین
خداوند جل و علی در شرح احوال اهل دنیا به پیامبر می‌فرماید: وَ ِانَّ اَهْلَ الدُّنْیا لایَشْکُرُونَ عِنْدَ الرَّخاءِ وَ لایَصْبِرُونَ عِنْدَ الْبَلاءِ. اهل دنیا آنانند که در خوشی و آسایش سپاس نمی‌گزارند و در بلا و سختی صبر نمی‌کنند.
hiba
پیامبر حامل وحی و منزل قرآن می‌فرماید: ...فَاِذا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ... پس آن‌گاه که فتنه‌ها چونان شب سیاه شما را فراگرفت، به قرآن پناه بیاورید، قرآن را دریابید و از او کمک بجویید.
hiba
موجود حادث و فانی و نیازمند، برای تکبر به چه چیز تشبث می‌تواند کرد؟ زمانی بر دهر گذشته است که اینان هیچ نبوده‌اند و زمانی از روزگار خواهد آمد که در خاک انتظار خواهند خفت و در این میانه هم که بوده‌اند مالک هیچ چیز نبوده‌اند.
Reza Yousefpor
مَنْ اَرادَ السَّلامَهَ فَعَلَیْهِ بِالْقَصْدِ هر که سلامت می‌جوید باید که راه میانه بپوید.
Reza Yousefpor
بیشترین مظلومیت و بالاترین عذاب یک گوهر، ناشناخته و مهجور ماندن آن است. راز مظلومیت خورشید را یا در ابرهای سیاه متراکم جستجو باید کرد یا در نابینایی آدمیان.
عشق کتاب

حجم

۲۰۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۸۹ صفحه

حجم

۲۰۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۸۹ صفحه

قیمت:
۱۰۵,۰۰۰
۵۲,۵۰۰
۵۰%
تومان