دانلود رایگان کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول) مجتبی ولی بیگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول) اثر مجتبی ولی بیگی

کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول)

معرفی کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول)

کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول) نوشتهٔ مجتبی ولی بیگی و منوچهر البرزی است و نشر مهرسمان آن را منتشر کرده است. این کتاب حکمت‌هایی از سری سوامی شیواناندا ساراسواتی و در دو جلد است.

درباره کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول)

سوامی شیواناندا، دیدگاه ژرفی به یوگا داشت و بیان می‌کرد: «یوگا یک مذهب نیست بلکه هدفش تمرین حقیقت‌های پایه‌ای است که در همه مذاهب وجود دارد. خدا در همه وجود دارد. یوگا اتحاد با پروردگار، اتحاد با همه است. یوگا علمی جهانی و برای همه است. یوگا یک فرقه یا مسلک نیست بلکه مسیر رسیدن به خداست. زیستن در خدا، ارتباط صمیمانه با خدا، یوگا است. شما می‌توانید اقدام مؤثری را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهید و در هر قدم زندگی‌تان به موفقیت نائل آیید.»

توضیحاتش در مورد مسیرهای اصلی یوگا بسیار صریح و مناسب بود. او بیان می‌کرد: «دیدن یک نفس در همه، یوگای خرد و فرزانگی است»؛ عشق‌ ورزیدن به این خود ساکن در همه یوگای عشق و ایثار است؛ خدمت به این خود ساکن در همه یوگای خدمت است. یوگای خدمت برای انسانی با خلق‌وخوی فعال و حاضر به خدمت مناسب است؛ یوگای عشق برای انسانی با خلق‌وخوی ایثارگرانه و فداکارانه مناسب است؛ یوگای خسروانی که بیشتر بر مدیتیشن تاکید دارد برای فردی با خلق‌وخوی عرفانی و یوگای خرد و فرزانگی برای انسانی با خلق‌وخوی عقلانی و منطقی مناسب است. 

یوگای خرد و فرزانگی کنکاشی در نگاه به فلسفه خلقت و هدف زندگی و راز و رمز رهایی است. جنانا یوگا، مسیر حکمت و خردورزی است، یوگایی است که در آن از طریق تأمل و بینش صحیح، رهجو در مسیر اتحاد با یگانه متعال گام برمی‌دارد و یکی از چهار مسیر کلاسیک برای موکشا یعنی رهایی و نجات است. سه مسیر دیگر باکتی یوگا (یوگای عشق)، کارما یوگا (یوگای خدمت) و راجا یوگا (یوگای خسروانی) هستند. جنانا یوگا، تمرین معنوی در جهت کسب دانش الهی از طریق سؤالاتی چون «من کیستم» و «من در میان دیگران چه هستم» است.

شانکارا چاریا فیلسوف ادویتا ودانته اهمیت ویژه‌ای به دانش متعال یا جنانا یوگا بخشید. فلسفهٔ آدویتا ودانته، فلسفه وحدت وجودی است که با رد دوئیت و دوگانگی، منادی یگانگی وجود و هستی است. این مکتب به این ایده اشاره دارد که خود واقعی فرد، همان والاترین واقعیت متافیزیکی است و تفاوتی بین روح فردی یا آتمن با روح اعظم یا برهمن وجود ندارد و رهجو، رهایی معنوی را با کسب چنین شناخت شهودی یعنی شناخت حقیقی یگانگی روح فردی با روح متعال می‌جوید. به عبارتی رهجو به دنبال کنارزدن حجاب جهلی است که سبب شده خود را جدا بپندارد و دیدن و رسیدن به این یگانگی هدف این مسیر است.

این کتاب که با هدف آشنایی با اصول جنانا یوگا براساس تعالیم سری سوامی شیواناندا ساراسواتی در دو جلد گردآوری شده است، مبتنی بر فلسفهٔ آدویتا ودانته (وحدت وجود) پایه‌ریزی شده است. در جلد اول، نخست مبانی و مفاهیم فلسفی پایهٔ یوگای خرد و فرزانگی در بیست حکمت بیان می‌شود. جهت تأمل و تعمق بیشتر هر حکمت از سخنانی کوتاه، کلام‌های موجز و مجموعه‌ای سخنان پیاپی مرتبط با هم به‌صورت مختصر و مفید تشکیل شده است. در جلد دوم تلاش شده است تا به همین سبک و شیوه، پندها و روش‌های به‌کارگرفته‌شده در یوگای خرد و فرزانگی (جنانایوگا) تشریح شود. چگونه یک رهجوی جنانا یوگا در مسیر دانش و حکمت الهی گام برمی‌دارد. از چه تکنیک‌های بهره می‌جوید و چه اصول اساسی را در زندگی مدنظر قرار می‌دهد. ازآنجاکه سبک سوامی شیواناندا، یوگای ترکیبی است که در آن یک یوگا پایه و اساس فرض می‌شود و از دیگر یوگاها شامل باکتی یوگا و کارما یوگا و راجا یوگا جهت رشدی همه‌جانبه بهره گرفته می‌شود، بسیاری اوقات تعیین مرز دقیق جدایی این سه نوع یوگا امکان‌پذیر نیست، زیرا در یک کل واحد در کنار هم جمع‌اند و هدف یوگا که اتحاد و یگانگی با آگاهی الهی است، مهم‌ترین مسئله است.

خواندن کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به طرفداران و دوستداران یوگا پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد اول)

من تنها یک پیام و مطلبی عام دارم: «خدمت کن، عشق بورز، ببخش، پاک شو، مدیتیش کن و حقیقت را بشناس، خوب باش و عمل خوب انجام بده.»

عمیقا بر این کلمات تأمل کن که راز توازن، آرامش، سرور، موفقیت و برکت را آشکار می‌کند. به یاد داشته باش که نمک زندگی به خدمت فارغ از خود؛ نان زندگی به عشق جهانی؛ آب زندگی به پاکی و خلوص است. بنابراین خدمت کن، عشق بورز و پاک باش. رایحه زندگی، مدیتیشن است. هدف زندگی انسانی، شناخت خود است. بنابراین، سخاوتمند باش و خود را وقف این هدف کن. مدیتیشن کن و خود را بشناس.




نظرات کاربران

Amir
۱۴۰۱/۰۵/۰۹

یعنی باورم نمیشه کتابی به این خوبی رو رایگان کرده باشن،چقدر خوب داره توضیح میده.نظرمو راجع به یوگا عوض کرد.تا الان فکر میکردم یوگا یعنی همین عمل ریلکس کردن خودت،،،چشماتو ببندی و سعی کنی تمرکز داشته باشی ولی اصلا اینطوری

- بیشتر
کاربر 4775358
۱۴۰۲/۱۰/۱۷

اصولا برا همه اقشار مناسب نیست گزافه گویی هم زیاد داره

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
رایگان