دانلود و خرید کتاب نه به پلاستیک بیشتر مارتین دوری ترجمه ریحانه عسگری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نه به پلاستیک بیشتر اثر مارتین دوری

کتاب نه به پلاستیک بیشتر

نویسنده:مارتین دوری
انتشارات:نشر خزه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نه به پلاستیک بیشتر

کتاب نه به پلاستیک بیشتر نوشتهٔ مارتین دوری و ترجمهٔ ریحانه عسگری است و نشر خزه آن را منتشر کرده است. این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه می‌توان تغییر ایجاد کرد. این کتاب دربارهٔ پلاستیک و مشکلات گسترده‌ای است که به خاطر آلودگی‌های پلاستیکی با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. پلاستیک به محیط زیست آسیب می‌زند و ما می‌توانیم جلوی این ضایعه را بگیریم. درست همین حالا.

درباره کتاب نه به پلاستیک بیشتر

حفظ محیط‌زیست یکی از مسئولیت‌های انسان است و مدت‌ها طول کشیده تا او به این حقیقت پی ببرد که محیط زیست و ادامهٔ حیات او با هم در ارتباط تنگاتنگ هستند و هرگونه سهل‌انگاری به آن آسیب رسانده و چرخهٔ زندگی خود و سایر موجودات را مختل می‌کند.

بشر برای تأمین نیاز و رفاه خود به دنبال اختراع ماده‌ای بود که ارزان به دست آید، به‌راحتی شکل داده شود، مقاوم و انعطاف‌پذیر باشد، پوسیده نشود و استفادهٔ راحت‌تری نسبت به بقیهٔ چیزها مانند فلز، چوب، پارچه و کاغذ داشته باشد. تمام این مشخصات باعث شد تا ماده‌ای به نام پلاستیک تولید و به مرور زمان به شکل وسایل رنگی و جذاب وارد زندگی ما شود.

هم‌زمان با افزایش تنوع پلاستیک صنایع تولید پلاستیک هم گسترده شد؛ اما از زمانی‌که پلاستیک یکبار مصرف به بازار آمد، زباله‌سازی و مصرف‌گرایی تقویت شد و افزایش یافت. حالا اگر انسان به دورتادور خود در خشکی و آب‌ها توجه کند، با حجم زباله‌های پلاستیکی مواجه می‌شود که خارج از کنترل او پیرامونش را در برگرفته و حیات خودش و سایر موجودات را تهدید می‌کند. کجای کار بشر اشتباه بود؟

با کمی تأمل دربارهٔ سؤالی که مطرح شد، قطعاً به پاسخ مناسب دست خواهید یافت، اما آیا می‌توان این خسارت را جبران کرد؟ باید بگوییم بله. هنوز فرصت داریم تا به یکدیگر دست یاری دهیم و با هم این مشکل را رفع کنیم. می‌دانیم که هرقدر یک فرد توانا و خلاق باشد، اما به‌تنهایی از عهدهٔ رفع چنین مشکلات گسترده و کلانی برنمی‌آید. بنابراین همه باید با هم متحد شویم و تا رسیدن به هدف دست از تلاش برنداریم.

در کتاب نه به پلاستیک بیشتر ایده‌ها و راه‌حل‌های ساده و بی‌نظیری پیشنهاد شده که علاوه بر کمک در پاک‌سازی دنیا از آلودگی پلاستیک، از نظر اقتصادی هم بسیار مفید و مقرون‌به‌صرفه هستند.

وقتی صحبت از تأثیر پلاستیک بر کرهٔ زمین به میان می‌آید، نام مارتین دوری، بنیانگذار جنبش ضدپلاستیک و هشتگ پاک‌سازی دودقیقه‌ای ساحل به عنوان متخصص این عرصه مطرح می‌شود.

مارتین دوری در کتاب نه به پلاستیک بیشتر شما را راهنمایی می‌کند تا پی ببرید برای کمک به حل مشکلاتی که پلاستیک به وجود می‌آورد، چه‌کاری از دستتان برمی‌آید. از امروز شروع کنید و دو دقیقه برای انجام راه‌حل‌های پیشنهادشده وقت بگذارید.

خواندن کتاب نه به پلاستیک بیشتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را با فرزندان خود بخوانید و آن را در اختیار دوستانتان بگذارید. همه‌جا مطالب آن را بازگو کنید. با راه‌حل‌های هوشمندانه، جالب و سادهٔ این کتاب، دست‌به‌دست هم، می‌توانیم تغییری اساسی ایجاد کنیم. این کتاب برای داوطلبان پاک‌سازی دودقیقه‌ای ساحل است و همچنین برای هر فرد، در هرجایی از این دنیا که همیشه برای برداشتن زباله‌ای مسیرش را تغییر داده است؛ همهٔ حماسه‌آفرینان.

درباره مارتین دوری

مارتین دوری، نویسنده و عاشقِ ساحل و موج‌سواری است. او در سال ۲۰۰۹ با همراهی تب پِری شبکهٔ پاک‌سازی ساحل را تأسیس کرد و بعد از طوفان‌های اقیانوس اطلس در سال ۲۰۱۳ که سواحل بریتانیا مملو از زباله‌های پلاستیکی شده بود، اقدام به انتشار هشتگ #پاکسازی_دودقیقه‌ای_ساحل در فضای اجتماعی کرد. این هشتگِ ساده و کارآمد مردم را تشویق می‌کرد تا وقتی به ساحل می‌روند، دو دقیقه وقت بگذارند و زباله‌های ساحل را جمع کنند، در کیسه بریزند، روی آن‌ها برچسب بزنند و در سطل زباله بیندازند. از آن به بعد در سراسر دنیا از این هشتگ چندین هزار بار استفاده شد.

کتاب «پلاستیک ممنوع» یا «نه به پلاستیک بیشتر» با راه‌حل‌های دودقیقه‌ای که برای هر فرد ارائه می‌دهد، درواقع ادامه‌دهندهٔ همان راه و ایدهٔ پاک‌سازی، اما فراتر از سواحل است.

مارتین همچنین نویسندهٔ مجموعه‌های پرفروش «کتاب آشپزی ویژهٔ سفر با ماشین»، «از سیر تا پیاز دانستنی‌های سفر با ماشین» و «اتراق در ساحل با ماشین سفری» است. او در برنامهٔ از شبکهٔ تلویزیونی بی‌بی‌سی  با عنوان «یک مرد و ماشین سفرش» به مردم معرفی شد.

مارتین در شهرک بُود، در کورن‌وال زندگی می‌کند.

بخشی از کتاب نه به پلاستیک بیشتر

«در سال ۲۰۰۹ برای زندگی به یک دهکدهٔ کوچک نزدیک ساحل آرامی در شمال کرانهٔ دوون رفتم. یک روز گذرم به منطقه‌ای ساحلی افتاد که در آنجا پاهایم تا زانو در بطری‌های پلاستیکی فرو می‌رفت. با خودم عهد بستم برای حل این مشکل هر کاری انجام بدهم تا آنجا کاملاً تمیز شود.

تصمیم گرفتم دست‌به‌کار شوم. با دوست و همکارم تب پِری، شبکهٔ پاکسازی ساحل را تشکیل دادیم. این شبکه درواقع سازمانی بود که ارتباط بین بنیانگذاران پاکسازی ساحل و داوطلبان را هماهنگ می‌کرد.

در سال ۲۰۱۳ که طوفان‌های شدید اقیانوس اطلس، پلاستیک‌ها را از دل اقیانوس بیرون آورد و به ساحل ریخت، ذهنم را حسابی درگیر کرد. می‌دانستم هرگز به‌تنهایی قادر به جمع‌آوری تمام آنها نیستم، بنابراین برای کمک دست‌به‌دامن رسانه‌های اجتماعی شدم و اولین مطلب را با هشتگ پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل منتشر کردم. قصد داشتم به مردم ایده و انگیزه بدهم تا آنها هم برای دو دقیقه از ساحل زباله جمع کنند، طوری‌که رفته‌رفته عادت کنند و جزئی از وظیفهٔ زندگی‌شان شود. حساب کردم اگر به غیر از خودم فقط یک نفر دیگر را ترغیب کنم تا این کار را انجام دهد، نتیجهٔ تلاشم دوبرابر خواهد شد؛ و همین یک برگ برنده بود.

از آن سال تا کنون، این ایده به ثمر نشسته و شکوفا شده و هزاران نفر به آن پاسخ مثبت داده‌اند. هرهفته حدود ۱۴۵ هزار نفر با هشتگ پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل از صفحهٔ اینستاگرام ما دیدن می‌کنند. آمار بیانگر این است که روزانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر دربارهٔ پیام و مطالب صفحهٔ ما اظهار نظر می‌کنند.

در هفته‌ای که جان جان فلورانس (قهرمان جهانی لیگ جهانی موج‌سواری) در اینستاگرام خود مطلبی را دربارهٔ ما منتشر کرد، بیش از ۳۵۰ هزار نفر از صفحهٔ ما دیدن کردند.

در زمان چاپ کتاب، حدود ۶۴۷۰۰ مطلب به‌اشتراک‌گذاشته در اینستاگرام، از همهٔ قاره‌ها، از جمله جنوبگان از این هشتگ استفاده کرده بودند و هر روز حدود ۱۰۰ هشتگ به آن افزوده می‌شد.

افزون بر متن‌های ارسالی در توئیتر و فیس‌بوک، متن‌هایی هم وجود داشتند که به اشتباه و با غلط‌املایی هشتگ‌گذاری شده بودند (تعداد آنها بی‌شمار است!) و همین‌طور مردمی که طبق هشتگ پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل وظیفهٔ خود را انجام می‌دادند، ولی مطلبی از فعالیت خود در رسانه‌های اجتماعی منتشر نمی‌کردند. ما برآورد کرده‌ایم زباله‌ای که هر فرد در یک‌دوره پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل جمع‌آوری می‌کند حدود دو کیلوگرم وزن دارد و این بدان معناست که وزن زبالهٔ برداشت‌شده تاکنون، حداقل بالغ‌بر ۱۳۰ تن یا حتی بیشتر از آن می‌شود.

زمان تقریبی به‌دست‌آمده از هشتگ‌های منتشرشدهٔ پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل در اینستاگرام: اگر با توجه به هشتگ‌های منتشرشده از کاربران اینستاگرام، زمانی را که برای جمع‌آوری زباله صرف شده با هم جمع کنیم، در زمان چاپ کتاب بیش از ۱۲ هفته برای پاکسازی ساحل وقت صرف شده است.

بعد از روی آنتن رفتن برترین برنامهٔ مستند طبیعتِ بی‌بی‌سی با عنوان «سیارهٔ آبی دو» در سال ۲۰۱۷ با به نمایش گذاشتن میزان وحشت‌افزای مشکل آلودگی پلاستیک در اقیانوس‌ها، وب‌سایت برنامه روش‌هایی را پیشنهاد کرده بود تا مردم بتوانند در مباحث مربوط به محافظت از اقیانوس‌ها مشارکت داشته باشند. هشتگ پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل در صدر فهرست قرار داشت.

در سال ۲۰۱۵ با کمک شرکت «سورف‌دام» و طرح مراقبت از ساحل «بریتانیا را تمیز نگاه دار»، ما هشت دورهٔ آزمایشی اولیه به نام «ایستگاه‌های پاکسازی ساحل» در کورن‌وال برگذار کردیم. آن ایستگاه‌ها با تابلوهای A مشخص شده بودند تا داوطلبان کیسه‌ها و زباله‌های جمع‌شده را آنجا بگذارند و کار برای ساحل‌روندگانی که اقدام به پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل می‌کنند، راحت باشد. بعد از گذشت یک سال، می‌توانستیم حجم زبالهٔ جمع‌شدهٔ آنجا را از ساحل کروکلتز در بُود ببینیم و آمارْ نشان‌دهندهٔ این بود که در طول مدت اجرای این طرح ۶۱درصد زباله کمتر ریخته شده بود.

اکنون ایستگاه‌های ما در بریتانیا و ایرلند به رقم ۳۵۰ رسیده و برای همه ثابت شده که این ایستگاه‌ها واقعاً معروف و از نظر گردشگری مفید هستند؛ زیرا به سواحل کمک می‌کنند تا شرایط لازم برای اخذ جایزهٔ «پرچم آبی» را کسب کنند.

حالا نتیجهٔ یکی از فعالیت‌های دودقیقه‌ای را به شما می‌گویم. ما با انجام همین کارهای ساده توانستیم جایزهٔ «پرچم آبی» را از آن ساحل خود کنیم.

این موفقیت با صرف وقت‌های دودقیقه‌ای به دست آمده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۱۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۲۳,۰۰۰
تومان