دانلود و خرید کتاب صبح شام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صبح شام اثر محمدمحسن مصحفی

کتاب صبح شام

معرفی کتاب صبح شام

کتاب صبح شام حاصل گردآوری‌های محمدمحسن مصحفی، علی اصغر محمدی و سعید فخرزاده است. انتشارات سوره مهر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی اولین روایت ایرانی از بحران سوریه از خاطرات دکتر «حسین امیرعبداللهیان» است.

درباره کتاب صبح شام

کتاب صبح شام مجموعه‌ای از خاطرات «حسین امیرعبداللهیان» از جنگ تروریستی سوریه را روایت کرده است. ابتکار تدوین این خاطرات به توصیهٔ حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد. سردار سلیمانی یک سال قبل از درگذشت خود و در دیداری به حسین امیرعبداللهیان تأکید کرد که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقهٔ غرب آسیا، بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کند.

کتاب حاضر در ۳ بخش نوشته شده است. بخش اول «انتخاب به معاونت وزارت امورخارجه»، بخش دوم «یادداشت‌هایی از تلاش‌های دیپلماتیک و سفرهای مرتبط با تحولات منطقه» و بخش سوم «بحران سوریه و نقش بزرگ سردار سلیمانی در تأمین امنیت منطقه و ایران» نام گرفته‌اند.

در انتهای کتاب نیز برخی اسناد و تصاویر مربوطه گنجانده شده‌اند.

خواندن کتاب صبح شام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های خاطرات پیرامون مسائل سیاسی و بین‌المللی پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب صبح شام

«با آنکه اختلاف سطح سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس با من زیاد بود، اما ارتباط ما ادامه پیدا کرد و گاهی سردار درباره بعضی کارها شخصاً زنگ می‌زد. از ویژگی‌های سردار سلیمانی این بود که با وجود سلسله مراتب و امکان ارجاع کارها به دیگران، یک سری کارهای مهم را خودشان دنبال می‌کردند. شاید ظاهر بعضی کارها ساده و کوچک بود، مثلاً گاهی به مجوز پرواز برای کشوری نیاز می‌شد. گرفتن و دادن مجوز پرواز در وزارت امور خارجه روالی دارد که معمولا ۲۴ ساعت قبل باید هماهنگی‌های لازم انجام شود. آن زمان بخش حقوقی وزارت خارجه یک کارشناس پرواز داشت که این کارها را انجام می‌داد. رفرنسی صادر خواهد شد که مجوز پرواز نامیده می‌شود. شاید پیگیری مجوز پرواز توسط سردار سلیمانی کار سطح پایینی بود ولی ایشان آن‌قدر برای انجام مأموریت دقت داشت که همه چیز را شخصا چک می‌کرد. اگر به این نتیجه می‌رسید که مجوز پرواز آماده نشده اصلاً مقید نبود که مثلاً به وزیر امور خارجه زنگ بزند و گلایه بکند که سیستم شما مجوز پرواز را صادر نکرده است، مستقیم با من تماس می‌گرفت و می‌گفت فلانی مجوز پرواز ما را ندادند، یک ساعت دیگر این پرواز باید انجام بشود. یعنی تا این سطح در پیگیری‌ها جدی بود.

این‌گونه ارتباطات به جایی رسید که یکی دو بار سردار سلیمانی برای پیگیری بعضی موضوعات، بعد از جلسه دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بدون هماهنگی قبلی برای دیدن من به وزارت خارجه آمد و یگان حفاظت فیزیکی وزارت خارجه اطلاع داد سردار سلیمانی آمده و می‌خواهد شما را ببیند. علی‌القاعده آقای سلیمانی اگر به وزارت خارجه می‌آمد باید وزیر خارجه را می‌دید. بعد از دیدار به ایشان می‌گفتم سردار، ممکن است وزیر امور خارجه، دلخور بشود که شما به اتاق کار من آمده‌اید، خوب است ایشان را هم ببینید. از آنجا که انسان متواضعی بود، می‌گفت اشکال ندارد، حتما می‌روم ایشان را هم می‌بینم. می‌رفت اتاق وزیر احوالپرسی می‌کرد و یک چای هم با ایشان می‌نوشید و ایشان را مطلع می‌کرد.»

نظرات کاربران

حسن
۱۴۰۳/۰۲/۳۱

فردی که خاطراتش در این کتاب نوشته شده دیگر در بین ما نیست😔😔 شهادتت مبارک آقای دکتر حسین امیرعبدالهیان💔💔💔💔💔🇮🇷🇮🇷🇮🇷

brilliant
۱۴۰۳/۰۳/۰۱

شهادتت مبارک آقای امیرعبدللهیان🥺💔 شما لایق زمین نبودید..

کاربر 8583739
۱۴۰۳/۰۳/۰۱

مردی که باشکوهترین دوران سیاست خارجی را در تمام دوران نظام جمهوری اسلامی رقم زد. یاد و نام این مرد تراز اسلام گرامی🌹

mohammad sharifi
۱۴۰۱/۱۱/۲۴

لطفا بذارین توی بی نهایت

کاربر 1430526
۱۴۰۳/۰۳/۰۱

شهادتت مبارک آقای امیرعبداللهیان چه زود از بین مون رفتی.

moonlight
۱۴۰۱/۰۶/۱۱

واقعاً جالب و خواندنی بود!

کتیبه
۱۴۰۳/۰۳/۰۲

شهادتت مبارک جناب امیر عبدالهیان اسطوره اقتدار و اخلاق

کاربر 7060998
۱۴۰۳/۰۳/۰۲

شهادتتون مبارک آقای امیر عبداللهیان مجاهد🖤🖤🖤

Elahe
۱۴۰۳/۰۳/۰۲

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا🍃💔

jalal.1981
۱۴۰۲/۰۲/۰۲

با سلام خدمت زحمت کشان مجموعه طاقچه یه سوال دارم.چرا قیمت نسخه الکترونیک کتاب باید نصف یا از نصف بیشتر نسخه چاپی باشد.خواهش می کنم به علاقمندان کتاب هم فکر کنید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
مجموعه پیش‌رو، خاطرات اینجانب از «جنگ تروریستی» سوریه را روایت می‌کند. ابتکار تدوین این خاطرات به توصیه قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم، سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد. سردار سلیمانی یکسال قبل از شهادت و آسمانی شدن و به خدا پیوستن، در دیداری به بنده تأکید کردند که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقه غرب آسیا، بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر نمایم.
الف. میم
مطلوب آمریکایی‌ها این بود که اگر قرار است حکومت اسلامی در این کشورها شکل بگیرد و خانم‌ها حجاب داشته باشند، نماز جماعت خوانده شود و مساجد رونق بگیرند، حداکثر نمونه‌ای از مدل حکومت ترکیه ایجاد شود که در کنار حفظ ظواهر اسلامی، کاباره‌ها هم فعالند. در عین حال که رابطه با اسرائیل برقرار و سفارت آن دایر است، حمایت از فلسطین و قدس هم وجود دارد. خانم آقای رئیس جمهور و خانم آقای نخست وزیر محجبه هستند و نماز و روزه و شعائر اسلامی هم در جامعه رعایت می‌شود. از نظر آمریکایی‌ها این مدل، خطر کمتری برای آنان ایجاد می‌کرد. در تحولات منطقه، خط قرمز آمریکا و برخی بازیگران؛ تکرار مدل سیاسی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی بود.
الف. میم
از نیمه دوم سال ۱۳۹۱ شاهد شرایط بسیار سخت در دمشق و محاصرهٔ این شهر توسط گروه‌های تروریستی و مسلح بودیم. حلقهٔ محاصره آن‌قدر تنگ شده بود که حتی حرم حضرت زینب (س) هم از حملات برخی جریانات تروریستی مستقر در چند صد متری حرم در امان نماند. وقتی شرایط به این مرحله رسید، درخواست حکومت سوریه برای تقویت مستشاران نظامی ایران به صحنه، دریافت شد. از آن طرف با توجه به حساسیت جمهوری اسلامی برای دفاع از اماکن متبرکه و حرم‌های حضرت زینب (س) و حضرت رقیه، (س) رسیدگی ویژه به این مسئله نیز در دستور کار مشترک تهران و دمشق قرار گرفت.
الف. میم
باید هزینهٔ تغییر رژیم‌های متحد آمریکا را برای مردم منطقه بالا می‌بردند، و به آن‌ها می‌فهماندند که هرگونه تغییر در رژیم‌های سیاسی کشورشان هزینه زیادی دارد و برابر با ناامنی طولانی است. بر این اساس تحریکاتی انجام دادند تا انقلاب‌ها به خشونت لجام گسیخته منجر شود. طوری که وقتی مردم مصر محاسبه می‌کنند، پیش خود بگویند در زمان حسنی مبارک (متحد آمریکا و اسرائیل) اگر هیچ نداشتیم، دست کم امنیت داشتیم.
الف. میم
اما مایلم تأکید کنم که همچنان آمریکا بر سیاست تجزیه کشورهای اسلامی تمرکز دارد. در مرحله اول تجزیه عراق و سوریه، سپس تجزیه مصر، افغانستان، پاکستان و در نهایت تجزیه ترکیه، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران. لذا جمهوری اسلامی ایران سیاست تجزیه کشورهای منطقه و جهان و از جمله کشورهای اسلامی را مردود و آن را توطئه‌ای آمریکایی ـ صهیونیستی می‌داند که با پول برخی کشورهای نفت‌خیز منطقه درصدد اجرای آن هستند
الف. میم
می‌گفتند باید «سر مار را بزنیم». بعد از بررسی، به جمع‌بندی رسیدند که این کار ریسک بزرگی دارد، زیرا ایران به لحاظ دفاعی و دیگر شرایط، در وضعیت متزلزلی نیست که بشود به آن حمله کرد و بدون هزینه از مهلکه خارج شد. آمریکا می‌دانست که تحمل تبعات این اقدام را ندارد. اگر چنین کاری ممکن بود، و آمریکا قادر به حمله علیه ایران و تحمل تبعات آن بود، این کار را می‌کرد و همراه شرکایش می‌توانستند به کسانی که نگاهشان در منطقه به ایران است، این پیام را بدهند که ما با ایران اسلامی در بالاترین سطح برخورد کردیم؛ اما این کار شدنی نبود.
الف. میم
پوتین با تعجب از بندر پرسیده بود: یعنی شما می‌خواهید با روش نظامی بشار اسد را سرنگون کنید؟ بندر خیلی صریح گفته بود بله! سوریه راه‌حل سیاسی ندارد و ما باید با روش نظامی او را سرنگون می‌کنیم. پوتین در پاسخ می‌گوید شما می‌دانید اگر مسلحین و تروریست‌ها بر دمشق حاکم بشوند، پس از آن به سراغ شما در ریاض خواهند آمد؟ بندر جواب می‌دهد: «بله، این را می‌دانیم؛ اما برای آن مرحله هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بعد از اینکه بشار سرنگون شد همهٔ تروریست‌ها را در داخل دمشق بمباران خواهیم کرد!»
الف. میم
آمریکایی‌ها قول داده بودند پشتیبانی هوایی کنند ولی در میانهٔ عملیات به اصطلاح بازی درآوردند. وقتی نیروهای عراقی می‌خواستند موصل را دور بزنند که زودتر شهر را آزاد کنند، آمریکایی‌ها اجازه ندادند، می‌گفتند عجله نکنید ما از طریق حملات هوایی کار را تمام می‌کنیم؛ اما یا این کار را نمی‌کردند یا گزینشی می‌زدند. آن‌ها قبل از هر چیز به فکر نجات رهبران داعش از موصل و به تعویق انداختن عملیات مبارزه با تروریسم بودند.
الف. میم

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۹۶,۰۰۰
تومان