دانلود و خرید کتاب آزادی و فرهنگ مصطفی رحیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آزادی و فرهنگ اثر مصطفی رحیمی

کتاب آزادی و فرهنگ

معرفی کتاب آزادی و فرهنگ

کتاب آزادی و فرهنگ نوشتهٔ مصطفی رحیمی است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب آزادی و فرهنگ

نوزده مقاله‌ٔ این دفتر در چهار مقوله‌ٔ کلی طبقه‌بندی شده‌اند: فرهنگ و آزادی، فلسفه و مسائل اجتماعی، مسائل مربوط به سوسیالیسم و مسئله‌ٔ روشنفکران. 

در بخش نخست درباره‌ٔ سیاست فرهنگی، نقش فرهنگ و رواداری در رشد دموکراسی، نقش مطبوعات، مفهوم نوآوری ادبی و اجتماعی، و روند آزادی‌خواهی در کشورهای آفریقایی سخن گفته می‌شود. در بخش دوم بحث‌هایی درباره‌ٔ مرلوپونتی، مارکس، و منتسکیو به میان می‌آید. بخش سوم به تحولات بلوک سوسیالیسم پرداخته، روند تحولات را در کوبا و چین و شوروی دنبال می‌کند. بخش چهارم شامل دو مصاحبه است درباره‌ٔ روشنفکران و روابط آنان با مردم و قدرت‌ها و ایدئولوژی‌ها و مسئله‌ٔ بحران هویت در آنان.

خواندن کتاب آزادی و فرهنگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران رشته‌های فلسفه، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آزادی و فرهنگ

«دولت‌ها، به هر صورت که باشند در زمینه‌های مختلف سیاست‌هایی در پیش می‌گیرند که معرف ذات و خصلت آن‌هاست. در زمینه فرهنگ نیز، چون دیگر بخش‌های زندگی اجتماعی، سیاستی اتخاذ می‌گردد که آن را سیاست فرهنگی می‌نامند.

از آن‌جا که قدرت ذاتاً میل به تمرکز و نظارت دارد و از آن‌جا که کشور ما فاقد سنت‌های عملی دموکراتیک است و نیز گرایش‌های خودکامه در ایران زمینه‌های ژرف دارد، و با توجه به این‌که فرهنگ فقط در پرتو آزادی می‌شکفد، ضروری است که اندیشه راهنمای سیاست فرهنگی ایران مبتنی بر آزادی و تنوع در آفرینش باشد، و اجراء این سیاست براساس دموکراسی فرهنگی تنظیم گردد.

بر این اساس باید از چند کار جداً پرهیز شود:

۱- تعیین سیاست فرهنگی بر اساس یک یا چند ایدئولوژی خاص و بی‌توجهی یا کم‌توجهی به سایر منابع فرهنگی.

۲- این که خود دولت، بنام فرهنگ و اشاعه فرهنگ، جانشین آفرینندگان هنری و مصادر فرهنگی شود.

۳. دولتی کردن همه یا بعضی از رشته‌های فرهنگی " مثلاً تئاتر، سینما و غیره".

بدیهی است در کشوری مانند ایران نگهداری و نشر میراث‌های فرهنگی به عهده دولت است. از این رو لازم است که دولت در نشر کلیه آثار ادبی و فرهنگی کشور که هنوز به صورت دست‌نویس باقی مانده یا به هر علت چاپ و نشر نشده است اقدام کند.

همچنین دولت باید به آفرینش‌های فرهنگی مدد رساند، به شرط آن‌که از هرگونه دخالت و جهت دادن به این آفرینندگی‌ها خودداری نماید. دولت باید به پخش و نشر فرهنگ کمک کند. اما برای این‌که این امر به دخالت در آزادی فرهنگ منجر نشود باید این کمک‌ها کلی و عمومی باشد مثلاً تولید کاغذ ارزان، ایجاد چاپخانه‌ها، کمک به کلیه کتابفروشی‌ها " بدون استثناء"، احداث قرائتخانه‌های عمومی، ایجاد مراکزی برای سخنرانی‌ها، ساختن تالارها برای تئاتر و ایجاد مراکزی برای نمایش فیلم‌های هنری و فرهنگی و نظایر آن‌ها.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۱۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۴۴,۰۰۰
۲۲,۰۰۰
۵۰%
تومان