دانلود و خرید کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان محمدباقر حیدری‌نسب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان اثر محمدباقر حیدری‌نسب

کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان

انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۸از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان

کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان نوشتهٔ محمدباقر حیدری‌نسب است و نشر معارف آن را منتشر کرده است. مروری بر آیین‌نامه‌های پوشش در مراکز دانشگاهی جهان در این کتاب آمده است.

درباره کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان

کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان ثمرهٔ تحقیق چندین ماهه‌ای است که تحت عنوان قوانین پوشش در دانشگاه‌های جهان آماده شده‌ است.

این کتاب مروری بر آیین‌نامه‌های پوششی در مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای مختلفی از سراسر جهان است که ابعاد جدیدی از قوانین پوششی دانشگاه‌ها را بیان می‌کند.

جمع‌آوری این قوانین دانشگاهی که تعداد زیاد از آن‌ها از دانشگاه‌های معتبر جهان هستند، می‌تواند کمک کاری برای دیگر مراکز دانشگاهی جهت دور کردن مرکز علمی از ناهنجاری‌ها پوششی باشد.

البته باید به این نکته توجه کرد که بیان قوانین این دانشگاه‌ها به این معنا نیست که آن‌ها قانونی جامع برای پوشش دارند، چراکه این دانشگاه‌ها به‌اقتضای فضای فکری و فنی شان قوانین را تنظیم و ابلاغ کرده‌اند.

آنچه این نوشته را نسبت به کتاب ذکر شده متمایز می‌کند عبارت‌اند از:

تعداد دانشگاه‌هایی که قانون پوشش را وضع کرده‌اند بیشتر شده‌است و علاوه‌بر دانشگاه‌های آمریکا که بیشترِ ارجاعات نویسندهٔ کتاب مذکور از آن‌هاست، سعی شده‌است از دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان شاهدی بر مطالب ارائه‌شده آورده شود.

در نوشتهٔ حاضر به دانشگاه‌هایی اشاره شده‌است که در آن‌ها استفاده از لباس فرم دانشگاهی الزامی است. به این موضوع در کتاب مذکور کمتر پرداخته شده‌است.

به قانون پوشش در مراسم دانشگاهی، ازجمله مراسم فارغ‌التحصیلی که در بسیاری از دانشگاه‌ها الزامی است، برخلاف کتاب یادشده، اشاره شده‌است.

در قسمتی از کتاب، برای تحلیل بهتر قوانین پوشش، به‌طور خلاصه نگاهی موضوعی به قوانین دانشگاه‌های جهان و تعدادی از دانشگاه‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند اشاره شده‌است.

 رسالت این کتاب عبارت است از اطلاع یافتن از این موضوع که وضع قانون پوشش مختص دانشگاه‌های ایران نیست، بلکه در بسیاری از محیط‌های علمی جهان، خصوصاً مراکز دانشگاهی، وجود دارد و متولیان دانشگاه‌ها به خاطر منافعی از جمله جلوگیری از هنجار شکنی و آرامش فکری زن و مرد و... دربارهٔ نوع پوشش دانشجویان تأکید دارند و تلقی اینکه وضع قانون برای پوشش را صرفاً امری دینی می‌دانند اشتباه است.

خواندن کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مخاطب این کتاب تمام استادان، دانشجویان، و متولیان فرهنگی دانشگاهی درجهت اقناع پیروی از قانون پوشش در دانشگاه هستند.

بخشی از کتاب قانون پوشش در دانشگاه های جهان

«موضوع خشونت و تجاوز جنسی فقط در دانشگاه‌های آمریکا وجود ندارد، بلکه در مراکز علمی دیگر کشورها نیز این مشکل وجود دارد که دلایل مختلفی دارد، اما بی‌شک نوع پوشش زنان در شیوع این امر تأثیرگذار بوده‌است.

مطالعات تحقیقاتی انجام‌شده در برخی کشورها نشان از رابطهٔ بین پوشش نامناسب و عملکرد نامناسب دانشگاهی دارد و آیین‌نامهٔ پوشش در محیط‌های علمی به‌عنوان راه‌حلی برای مهار خشونت جنسی و آزار و اذیت درمورد زنان وضع شده‌است.

بااین‌حال این دانشگاه‌ها با نظام‌مند کردن پوشش درپی نفی هویت جنسی دانشجویان نیستند، بلکه معتقدند جنسیت را می‌توان با پوشش مناسب نیز نشان داد.

در آیین‌نامهٔ دانشگاه استرثکلاید اسکاتلند آمده‌است: در جایی که قوانین خارجی پوشش ممکن است الزامات متفاوتی براساس جنسیت فرد به‌همراه داشته باشند، دانشگاه از دانشجویان و کارکنان برای پوشیدن لباس‌های مناسب که تأییدکنندهٔ هویت و جنسیت آن‌ها باشد پشتیبانی خواهد کرد.

در آیین‌نامهٔ دانشگاه دوک، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحدهٔ آمریکا و جهان، در تحلیل دلیل وضع دستورالعمل پوشش چنین آمده‌است:

در پردیس غرب، خانم‌ها نباید شلوارهای کوتاه بپوشند، زیرا در آنجا مردان حضور دارند و خانم‌ها اجازه ندارند درمعرض دید آن‌ها با چنان وضعی ظاهر شوند. اگر چنین کاری انجام دهند، احتمالاً به‌عنوان فردی لاابالی در امور جنسی تلقی می‌شوند، چراکه پوشیدن لباس‌های نیمه‌عریان به ارتباط جنسی بین زن و مرد منجر می‌شود و این‌گونه ارتباط‌ها به روابط لجام‌گسیخته ختم می‌شود و برطبق قاعده و قانون، صحبت دربارهٔ سکس و روابط جنسی بسیار تابوست و سکس قبل‌از ازدواج برپایهٔ سنت‌های قدیم و قوانین کلیسا کاری غیراخلاقی شمرده می‌شود.

قانونمند کردن دستورالعمل پوشش به مردان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های خطرزا قرار نگیرند، زیرا دیدن پوشش‌های نیمه‌عریان مردان را وسوسه می‌کند و دستورالعمل پوشش چنین وسوسهٔ مخاطره‌آمیزی را تا حدودی رفع می‌نماید و از بروز آن جلوگیری می‌کند.

داشتنِ پوشش نیمه‌عریان ممکن است به زنان نیز به‌دلیل ظرافت و حساسیت آن‌ها آسیب برساند. دلیل اصلی دستورالعمل پوشش برای زنان این است که آن‌ها را دربرابر موقعیت‌های منجرشونده به روابط جنسی محافظت کند و دانشگاه نمی‌خواهد زنان به‌عنوان کالای جنسی درنظر گرفته شوند. درنتیجه یکی از دلایل وضع دستورالعمل پوشش حفاظت از زنان دربرابر نمایش‌های جنسی و نشان دادن زن به‌عنوان یک تصویر خاص است.

دانشگاهی دیگر همین موضوع را با عبارتی این‌چنینی بیان کرده‌است:

به‌عنوان یک مسیحی هر کاری که انجام می‌دهیم باید برای جلال خداوندی که خالق ماست باشد. چنین امری به‌ویژه در نحوهٔ لباس پوشیدن باید بیشتر مراعات شود. در بسیاری از پرونده‌های تجاوز جنسی قضات به این نتیجه رسیده‌اند که خودِ قربانیان نیز در این پرونده‌ها دست داشته و درواقع شریک جرم بوده‌اند، زیرا با استفاده از شیوهٔ پوشش و ظاهرشان مهاجمان را تحریک می‌کرده‌اند.»

نظرات کاربران

کاربر ۴۴۰۹۱۳۷
۱۴۰۱/۱۰/۲۱

کتاب عالی و بی نظیر بود چند نکته قابل توجه بود مروری بر آئین نامه های پوشش در مراکز دانشگاهی جهان این کتاب با هدف دفاع برون دینی از حجاب و قوانین پوشش در جامعه و خصوصا فضای دانشگاهی توجه کرده

- بیشتر
ياس كبود
۱۴۰۲/۰۱/۲۳

چرا این کتاب که عامل روشنگری برای قشر جوان و نوجوان مخصوصا در این دورانی که پر از شبهات حجاب و پوشش و قانون هست آن را در طاقچه بی نهایت قرار نمی دهد لطفا در بی نهایت قرار بدهید

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۴۸,۶۰۰
تومان