دانلود و خرید کتاب جنون هشیاری داریوش شایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنون هشیاری اثر داریوش شایگان

کتاب جنون هشیاری

انتشارات:چاپ و نشر نظر
امتیاز:
۲.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جنون هشیاری

کتاب جنون هشیاری نوشتهٔ داریوش شایگان است. چاپ و نشر نظر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی بحثی دربارهٔ اندیشه و هنر «شارل بودلر» (شاعر فرانسوی) است.

درباره کتاب جنون هشیاری

کتاب جنون هشیاری در ۱۰ فصل و به قلم داریوش شایگان نوشته شده است. این کتاب شما را با «شارل بودلر» آشنا می‌کند؛ ارتعاشی تازه در عالم شعر. نویسنده این شاعر را کانون انواع صفات متناقض دانسته و از تخیل او، نگاه والتر بنیامین به او، وجه منتقد او، کیش داندیسم و مثلثِ واگنر و بودلر و نیچه سخن گفته است. شارل پیر بودلر (Charles Pierre Baudelaire)، شاعر معروف فرانسوی در ۲۸ اوت ۱۸۲۱ میلادی در پاریس به دنیا آمد. او جنبشی تازه در عالم شعر پدید آورد و به آن زیبایى خاصی بخشید؛ درحالی‌که به‌کلی با زیبایى‏‌های گذشته، تفاوت داشت. او میان رنگ و بو و صدا ارتباطی پنهانی دریافته بود و پیوسته در جست‌وجوی موسیقی کلام بود. بودلر دنیایى از شور و هیجان و آرزو و اشتیاق به خواننده القا کرده است. او از شاعرانی بوده که با گذشت زمان، افتخار و شهرتی بیش از آنچه در دوران زندگی داشته‌‏اند، به دست آورده‌‏اند. او به قرن بیستم بیشتر از قرن نوزدهم تعلق دارد و حتی برخی بر این عقیده‌‏اند که مهم‌‏ترین شاعر قرن خود به شمار می‏‌آید.

داریوش شایگان پس از پیشگفتار که در آن ضرورت نگارش این اثر و تدوین آن را توضیح داده، در فصل نخست به ارتعاش جدید اشعار بودلر در عالم شعر و همچنین صفات متناقض او پرداخته است. فصل دوم تشابه و تخیل را در شعر بودلر هدف قرار داده و فصل سوم به نظریات والتر بنیامین دربارهٔ شارل بودلر اشاره کرده است. در فصل چهارم به دیدگاه انتقادی بودلر در زمینهٔ هنر و سپس بررسی آن از دو جهت هنری و ادبی پرداخته و محوریت فصل پنجم، بودلر و داندیسم است. در فصل ششم مثلث بودلر و واگنر و نیچه شرح و بسط داده شده و فصل هفت از ریلکه و بودلر و درماندگی و هراس سخن گفته است. فصل هشتم، «الیوت و بودلر» و فصل نهم، «بر مزار بودلر» عنوان گرفته‌اند. در فصل دهم و پایانی کتاب، گزیده‌ای از «گل‌های بدی» به قلم شارل بودلر با ترجمهٔ داریوش شایگان ارائه شده است.

خواندن کتاب جنون هشیاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران آشنایی با شاعری فرانسوی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره داریوش شایگان

داریوش شایگان یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان در تاریخ معاصر ایران بوده است. او در سال ۱۳۱۳ به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۷ از آن رفت. از این متفکر ایرانی، پژوهش‌های درخوری در حوزهٔ مذاهب شرقی به جا مانده است؛ همچنین از او مقالات و جستارهای درخشانی درمورد مسائل گوناگون فرهنگی و فلسفی در دست است که مطالعه‌ٔ آن‌ها تأمل‌برانگیز و سودمند توصیف شده است. شایگان نویسنده‌ای دوزبانه (فارسی و فرانسوی) بود. علائق او بیشتر سه حوزهٔ ادبیات، فلسفه و مذهب را در بر می‌گرفت. از میان کتاب‌های داریوش شایگان می‌توان به «افسون‌زدگی جدید»، «فانوس جادویی زمان» و «جنون هوشیاری» اشاره کرد.

بخشی از کتاب جنون هشیاری

«عجیب اینکه بودلر افول شکوفایی اروپا را احساس کرده بود؛ او در مقاله‌ای به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سال ۱۸۵۵ می‌گوید: افسوس که رونق امروز (اروپا) برای مدت کوتاهی اعتبار و دوام خواهد داشت! در گذشته خورشید از شرق طلوع می‌کرد؛ بعد به سوی جنوب معطوف شد، و امروز از غرب می‌تابد. موقعیت مرکزی فرانسه در دنیای متمدن ایجاب می‌کند که این سرزمین تمامی مفاهیم و اشعار پیرامونش را در خود گرد آورد و پس از آراستن و پروراندنشان به حد کمال، آنها را به اقوام دیگر منتقل سازد (...) ما در عصری زندگی می‌کنیم که تکرار برخی بدیهیات ضروری است، در عصر متفرعنی که خود را فراتر از ناکامی‌های یونان و روم تصور می‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۳۳۰,۰۰۰
۲۳۱,۰۰۰
۳۰%
تومان