دانلود و خرید کتاب تعالیم کریشنا مورتی کریشنا مورتی ترجمه محمدجعفر مصفا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تعالیم کریشنا مورتی اثر کریشنا مورتی

کتاب تعالیم کریشنا مورتی

انتشارات:نشر قطره
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تعالیم کریشنا مورتی

کتاب تعالیم کریشنا مورتی نوشتهٔ کریشنا مورتی و ترجمهٔ محمدجعفر مصفا است و نشر قطره آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب تعالیم کریشنا مورتی

کتاب تعالیم کریشنا مورتی از ویژگی خاصی برخوردار است. مؤلف، خلاصهٔ تعالیم کریشنامورتی را در باب انواع مسائل و موضوعات زندگی، در مقالاتی موجز و درعین‌حال قابل درک آورده است.

یکی از ویژگی‌های کتاب این است که جز یک مورد استثنایی، مقالات به ترتیب تاریخی که توسط کریشنامورتی ایراد شده‌اند، آمده است. از تاریخ ۱۹۲۷ که کریشنامورتی اولین سخنرانی خود را شروع می‌کند تا آخرین سخنرانی که ده روز قبل از مرگ او  در هفتم فوریهٔ ۱۹۸۶  ایراد شده است به ترتیب آمده. حسن این ترتیب آن است که خواننده با جریان تکامل ذهنی انسانی که  اگر یکی از انسان‌های استثنایی و شگفت‌انگیز تاریخ نباشد، از انسان‌های استثنایی زمانهٔ ماست  آشنا می‌شود. ناپختگی‌هایی نه فقط در فرم و صورت، بلکه گهگاه در متن و محتوای سخنرانی‌ها و نوشته‌های جوانی او دیده می‌شود. و نیز دیده می‌شود که چگونه رفته‌رفته به پختگی و متانت نزدیک می‌شود. و آنگاه آثار و عوارض کهولت را در سخنان پایانی زندگی او مشاهده می‌کند.

این ترجمه، مانند دیگر ترجمه‌های آثار کریشنا مورتی به این قلم، ترجمه‌ای است آزاد  و تا حد کمی غیر امانت‌دارانه.

کریشنا مورتی خود دربارهٔ تعلیماتش چنین می‌گوید: «می‌پرسید اساس تعلیمات تو چیست؟ خودم هم نمی‌دانم. نمی‌توانم آن را در چند کلمه بگنجانم؛ بیان کنم. می‌توانم؟

می‌پرسید تعلیمات چیست؟ پاسخ این است: نه مدرسی در کار است و نه درسی. این بخشی از تعلیمات است.

پرسیدید: تعلیمات چیست؟ نه؟ این‌طور بگویم: «آنجا که ʼخودʻ شما هست، تعلیماتی در کار نیست.»

تعلیمات این است یا چنین می‌گوید: «به خویشتن خود بنگر؛ به عمق هستی خود فرو رو؛ ببین در آن عمق چه می‌گذرد؛ آنچه را می‌گذرد درک کن؛ و به ورای آن برو.»

اینک به دقت گوش کن: «من هم معلم خویشم و هم شاگرد خویش. تو نیز چنینی.»

و اگر تو از زندگی خویش یک منجلاب ساخته‌ای، آن را دگرگون نمای. هم‌اکنون آن را دگرگون نمای، نه فردا. اگر نسبت به هستی خویش اطمینان نداری، ببین چرا چنین است؛ و نسبت به هستی خود اطمینان پیدا کن. اگر اندیشهٔ تو یک روال صحیح و منطقی ندارد، آن را بر اساس منطق استوار گردان.»

خواندن کتاب تعالیم کریشنا مورتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به تعالیم کریشنا مورتی علاقه دارید حتما این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب تعالیم کریشنا مورتی

«جوهر تعالیم کریشنامورتی ضمن سخنرانی‌ای که در سال ۱۹۲۹ ایراد نمود تبیین شده است. در آن سخنرانی می‌گوید: «حقیقت سرزمینی است بدون معبر، راهی به‌سوی آن نیست.» (و این به دلیل ناشناختگی حقیقت است. حقیقت مکان معین و ثابتی ندارد؛ بنابراین راهی هم به‌سوی آن نیست.) انسان نمی‌تواند از طریق تشکیلات مبتنی بر تشریفات، از طریق مسلک‌ها و ایدئولوژی‌ها، از طریق مرشدها، کشیش‌ها و اوراد و شعایرشان، و نیز از طریق دانش‌های فلسفی یا تکنیک‌های روان‌شناسی به حقیقت برسد. شخص باید حقیقت را در آیینهٔ روابط کشف کند، رابطه با خویشتن خود و با مجموعهٔ قضایا و پدیده‌های زندگی. از طریق درک و شناخت محتویات ذهنِ خویشتن خود و از طریق فعل و انفعالاتی که در ذهن حادث می‌شود حقیقت قابل کشف است، نه از طریق تجزیه و تحلیل‌های ذهنی، نظری و سطحی؛ یا از طریق درون‌نگری عیب‌جویانه.

انسان درون خویش تصاویری ساخته به امید اینکه به‌وسیلهٔ آن تصاویر احساس ایمنی نماید  تصاویر مذهبی، سیاسی، شخصی و غیره. این تصاویر خود را در شکل نمادها و سمبل‌ها، ایده‌ها، نظریات و باورها متجلی می‌نمایند. بار سنگین آن تصاویر یا ایده‌ها نحوهٔ اندیشیدن فرد، روابط او، زندگی روزمرهٔ او و تمام ابعاد وجودی او را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و بر او حاکمیت می‌یابند. و حاکمیت همین تصاویر است که علت و عامل مسائل ماست؛ زیرا تصاویر انسان‌ها را در تمام روابط از یکدیگر جدا می‌کنند. ادراک و تصور شخص از زندگی به‌وسیلهٔ تصاویری شکل می‌گیرد که قبلاً در ذهنش ثبت شده است. محتویات ظرف اِشعار و خود اِشعاری او عین اشعاری است که همان تصاویر به او داده‌اند؛ در او ایجاد کرده‌اند. و محتویات این اشعار یا خود اشعاری، مشترک بین همهٔ انسان‌هاست؛ مربوط به نوع انسان است! علت فردیت انسان‌ها، نام آن‌ها، شکل خاص آن‌ها و فرهنگ و اخلاق سطحی‌ای است که از محیط تربیتی خود گرفته‌اند. فردیتی که جوهر هستی انسان را تشکیل می‌دهد، آن چیزی که در هر فرد یگانه و بی‌نظیر است وابسته به این چیزهای سطحی و عارضی نیست. آن یگانه هنگامی هست که انسان از محتویات خود اشعاری (consciousness) آزاد گشته است.

آزادی یک واکنش نیست؛ در آزادی انتخاب وجود ندارد. (هنگامی که شما می‌گویید من این را انتخاب کنم یا آن را، اسیر تضاد هستید؛ مواجه با دوگانگی هستید. در آزادی به معنای واقعی تضاد وجود ندارد و عمل یک‌دله است. و این عمل فرق می‌کند با «عکس‌العمل» یا واکنش  واکنش که ریشه در تضاد دارد  پاسخی است به یکی از دو موضوع متضاد.) این فقط یک تظاهر و وانمود است که اشخاص تصور می‌کنند چون آزادی انتخاب دارند، انسانی آزادند! آزادی یعنی مشاهدهٔ ناب و خالص؛ بدون هرگونه محرک و انگیزه. آزادی چنین نیست که شما به مرحله‌ای از رشد برسید سپس آزادی حاصل کنید. آزادی هم اکنون است؛ در اولین قدم است؛ جزئی از وجود و بودنش هم اکنون شماست. در نفس مشاهده، شخص شروع می‌کند به کشف این حقیقت که آزاد نیست، که آزادی مفقود است. آزادی در آگاهی بدون انتخاب و بدون رد و قبول نسبت به جریان لحظه‌به‌لحظهٔ زندگی روزمره و نسبت به واقعیت آن چیزی که شخص هست تحقق می‌یابد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۱۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۶۱ صفحه

حجم

۳۱۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۶۱ صفحه

قیمت:
۱۲۷,۰۰۰
۶۳,۵۰۰
۵۰%
تومان