دانلود و خرید کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر سارینا گرجی نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر اثر سارینا گرجی نژاد

کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر

معرفی کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر

کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر نوشتۀ سارینا گرجی نژاد در انتشارات طلایه به چاپ رسیده است. در این کتاب، نویسنده ارتباط تنگاتنگ هنر و حقوق بشر را بررسی کرده است، آن هم هنر خیابانی تا نشان دهد، هنر قدرتی بزرگ در ترویج حقوق بشر دارد.

درباره کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر

موضوع و پرسش اصلی در این کتاب این است هنر در بازنمایی ناهنجاری‌های حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بحران‌های ضدبشری از قبیل تبعیض نژادی، نابرابری های جنسیتی و همین‌طور بحران‌های نسل سوم حقوق‌ بشر نظیر آلودگی‌های زیست‌محیطی، گرمایش جهانی و مسائلی دیگر مانند وقوع جنگ‌های داخلی و برون‌مرزی که به بحران پناهندگی و نژادپرستی دامن زده است چه کارکردی دارد؟

کنار هم قراردادن دو مفهوم «هنر» و «حقوق بشر» به امید یافتن ارتباط و پیوندی تأثیرگذار میان این دو که بتوان کارکردهای نسبی و ثمربخشی را برای حل و یا دست‌کم بهبود وضع موجود یافت، ایدهٔ اصلی این کتاب بوده است.

هنر نوعی بیان است و در اسناد بین‌المللی حقوق بشر برای انسان‌ها حق آزادی بیان برقرار شده است که این حق شامل بیانی که از طریق اثر هنری صورت می‌گیرد نیز می‌شود؛ بنابراین حقوق بشر به حمایت از هنرمندان و آثار هنری آن‌ها می‌پردازد. به‌عبارتی، هنرمندان با آثارشان در حمایت از حقوق بشر مؤثر واقع می‌شوند؛ اما حقوق بشر در مواردی این آزادی بیان را محدود می‌کند؛ مانند زمانی که اثر هنری مخالف نظم عمومی جامعه باشد. از این جهت می‌توان دریافت که حقوق بشر هم نقش حمایتی و هم نقش محدودکننده در قبال هنر ایفا می‌کند.

 واژهٔ هنر دامنهٔ گسترده‌ای از گونه‌ها و انواع هنری است که هنرهای خیابانی یکی از آن‌هاست و اثربخشی و ویژگی‌هایی خاص دارد؛ مانند نماد و پیام. پس از مطالعهٔ این کتاب می‌توان دریافت که ارتباط و پیوندی تنگاتنگ میان هنرهای خیابانی و مفاهیم و چالش‌های حقوق بشری برقرار است.

فهرست موضوعی کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر به قرار زیر است:

فصل اول: هنر و کارکردهای آن در چالش‌های اصلی ترویج حقوق بشر

مبحث اول: ماهیت و چیستی هنر

گفتار اول: هنر اعتراضی

گفتار دوم: هنر خیابانی، ابزار مؤثر در بیان اعتراضات

مبحث دوم: جامعه شناسی هنر

گفتار اول: جایگاه اجتماعی هنرمند

گفتار دوم: بررسی جامعه شناسانهٔ اثر هنری

مبحث سوم: خیابان، بستر فکری هنرمند

گفتار اول: حق بر شهر هنرمند

فصل دوم: هنر خیابانی به مثابهٔ نیروی آگاهی بخشی آزادی‌های حقوق‌بشری

مبحث اول: هنر، دولت و سیاست

گفتار اول: هنر، سیاست و ایدئولوژی

گفتار دوم: هنر، دموکراسی و صلح

مبحث دوم: کارکرد هنرهای خیابانی در ترویج چالش‌های حقوق بشر

گفتار اول: هنرمندان خیابانی به مثابه فعالان حقوق بشری

مبحث سوم: مسئولیت حقوق بشر در برابر هنرمند

گفتار اول: آزادی‌های هنرمند در ابراز دغدغه‌های حقوق بشری

خواندن کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به همۀ پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه‌های هنر، حقوق و مطالعات سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نقش هنرهای خیابانی در ترویج حقوق بشر

«همانطور که هنرمندان می‌توانند از هنر در راستای اهداف و آرمان‌های خود بهره ببرند، حکومت‌ها نیز می‌توانند از هنر استفادهٔ ابزاری کنند. «فاشیسم ایتالیایی و ناسیونال سوسیالیسم آلمانی برنامه‌ای هنری را در پیش گرفتند تا رسانهٔ تن را به پیام تبدیل کنند و این پیام، پیامی سیاسی بود. (چرا که) آن‌ها نه از باورها و نظریه‌ها و برنامه‌ها، بلکه از تن‌ها حمایت کردند؛ تن ورزشکاران، تن مبارزان، تن سربازان». در چنین برهه‌های تاریخی، سردمداران امر، حاکمان، کوشیدند تا با ترویج ایدئولوژی ای مبتنی بر صرفِ وجود و حضور هنرمند، ابزارهای بیانی مانند گفتار، نوشتار، اعمال هر نشانه‌ای مبنی بر بازگویی درونی هنرمند را از وی سلب کنند. به همین منوال در اوج دوران فاشیسم و نازیسم شاهد حضور پوچ و بی رنگ ورزشکاران، هنرمندان، موسیقیدان‌ها بودیم. هنرمندان در عرصه نازیسم آلمان آزاد بودند تا از تمامی نیروها و عناصر برای خلق آثار خود بهره ببرند اما آثاری که در راستای اهداف و خواسته‌های نظام باشد، آثاری که به برجستگی رایش سوم کمک کنند و به درستی بتوانند عظمت آلمانی که هیتلر جویای آن بود را به جهانیان و حتی به خود ملت آلمان بشناسانند. به عنوان مثال قطعهٔ معروف کارمینا بورانا اثر کارل ارف، اثری که تا مدت‌ها به واسطهٔ تهیج جنسی، نوشیدن مشروبات بین جوانان و در لیگ برتر فوتبال حتی در آگهی‌های تلویزیونی تبلیغ خمیر ریش و ادکلن شهرت دارد.

کلیدواژه‌های سیاسی روزمره را اگر جمع آوری کنیم مسئلهٔ پناهندگان، آوارگان جنگی، برنامه‌های هسته ای، تغییرات اقلیمی از آن دسته از دغدغه‌هایی هستند که یک در میان در تیترهای خبری شنیده می‌شوند. اگر دستگاه‌های ذیربط یا مسئولان امر در اصلاح چنین مشکلاتی ناکارآمد باشند، در بازهٔ زمانی اندکی شاهد گروهی از افراد هستیم که با خلاقیت خود به ایجاد و ساخت یک اثر هنری با هدف آگاهی بخشی و فشار آوردن بر نهادهای مرتبط جهت بازاندیشی نسبت به چنین مشکلات و مسائلی برآمده اند. در واقع چنین تلاشی که برآمده از قدرت هنر است عموم مردم را به توجه، تفکر، داشتن حس مسئولیت، مشارکت و پاسخ دهی فرا می‌خواند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

حجم

۳۶۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
۲۵,۰۰۰
۵۰%
تومان