دانلود و خرید کتاب لغت نامه زبان فارسی به آذربایجانی کاوس نویدان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لغت نامه زبان فارسی به آذربایجانی اثر کاوس نویدان

کتاب لغت نامه زبان فارسی به آذربایجانی

نویسنده:کاوس نویدان
انتشارات:کلید پژوه
امتیاز:
۵.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب لغت نامه زبان فارسی به آذربایجانی

کتاب لغت‌نامه زبان فارسی به آذربایجانی نوشتۀ کاوس نویدان در انتشارات کلید پژوه به چاپ رسیده است. این کتاب ضمن ارائۀ فونتیک زبان آذربایجانی در ابتدا و توضیحاتی کوتاه دربارۀ این زبان، معادل آذربایجانی واژه‌های فارسی را فهرست کرده است.

درباره کتاب لغت‌ نامه زبان فارسی به آذربایجانی

زبان ترکی آذربایجانی که بیشتر و به‌اختصار زبان آذربایجانی خوانده می‌شود شاخه‌ای از خانوادۀ زبان‌های ترکی است که با دو گویش در کشور جمهوری آذربایجان و مناطق آذربایجان ایران تکلم می‌شود. تفاوت عمده میان دو گویش در تلفظ برخی واژگان، وام‌واژگان روسی، فارسی، عربی و انگلیسی و تفاوت‌هایی در دستور زبان است. زبان ترکی آذربایجانی در جمهوری آذربایجان زبان رسمی و در داغستان یکی از زبان‌های رسمی مصوب فدراسیون روسیه است. در ایران، شهرهای تبریز، ارومیه به‌جز مناطق کردنشین، اردبیل و زنجان به‌ترتیب بزرگ‌ترین شهرهایی هستند که ترکی آذربایجانی در آن‌ها تکلم می‌شود. مناطقی که آذربایجان خوانده می‌شود، در گذشته و قبل از گسترش زبان ترکی آذربایجانی، در آن‌ها زبان آذری (پهلوی) رایج بود که به‌مرور پس از ورود و اسکان قبایل تُرک و سپس قزلباش به‌خصوص در دورۀ سلجوقیان و صفویان و غلبۀ زبان این اقوام به فراموشی سپرده شد.

زبان ترکی آذربایجانی یکی از بیشترین تأثیرها را از زبان فارسی پذیرفته، از سوی دیگر زبان فارسی نیز وام‌واژه‌هایی را از زبان ترکی گرفته‌ است که علت اصلی‌اش اختلاط تاریخی اقوام ترک در سرزمین ایران بوده است. در طول تاریخ، سرزمین فارسی‌زبانان، از جمله فلات ایران، شاهد فرمانروایی سلسلسه‌هایی با منشأ ترکی بوده‌ و این عامل بر تأثیر متقابل زبان‌های فارسی و ترکی مؤثر بوده‌ است. در نهایت، آنچه زبان آذربایجانی امروز را تشکیل می‌دهد واژه‌ها، فعل‌ها، نام‌ها و اصطلاحاتی هستند که ترکیبی از آذربایجانی، فارسی و عربی هستند. همچنین اصطلاحات و واژه‌های روسی و انگلیسی هم وارد این زبان شده است.

در کتاب لغت‌نامه زبان فارسی به آذربایجانی، واژگان به‌ترتیب حروف الفبا فهرست‌بندی شده‌اند و مقابل هر واژه معادل آذربایجانی آن قرار گرفته است. کاوس نویدان، مؤلف کتاب لغت‌نامه زبان فارسی به آذربایجانی، ضمن درج فونتیک زبان آذربایجانی در ابتدای کتاب، توضیح داده است که در زبان آذربایجانی، معنی واژه‌ها به بزرگ بودن یا کوچک بودن حرف اول واژه حساس است و در این دو حالت تغییر می‌کند، همچنین تمامی حروف اضافه به واژه‌ها می‌چسبند.

خواندن کتاب لغت‌ نامه زبان فارسی به آذربایجانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران یادگیری زبان آذربایجانی پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران

کاربر 8587152
۱۴۰۳/۰۲/۰۶

من کتاب لغت نامه را میخوام

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۹۳ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۹۳ صفحه

قیمت:
۱۰۰,۰۰۰
۵۰,۰۰۰
۵۰%
تومان