دانلود و خرید کتاب مرغ قدم (جلد دوم) مسعود ریاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مرغ قدم (جلد دوم) اثر مسعود ریاعی

کتاب مرغ قدم (جلد دوم)

معرفی کتاب مرغ قدم (جلد دوم)

کتاب مرغ قدم (جلد دوم) نوشتۀ مسعود ریاعی است. انتشارات عصر کنکاش این جستار را روانۀ بازار کرده است.

درباره کتاب مرغ قدم (جلد دوم)

مجموعۀ مرغ قدم مجموعه‌ای از متون کوتاهی است که مسعود ریاعی به‌صورت روزانه برای استفادۀ مخاطبان در فضای مجازی نوشته است. انتشارات عصر کنکاش برای حفظ آن متن‌ها، اقدام به جمع‌آوری و چاپ و نشرشان در یک مجموعهٔ ۱۲جلدی کرده است. این مجموعه شامل مباحث اخلاقی و کلامی در حوزۀ اسلام و شریعت و نیز مباحثی در حوزۀ عرفان و سلوک است.

خواندن کتاب مرغ قدم (جلد دوم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان حوزۀ اخلاق و احادیث پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مرغ قدم (جلد دوم)

«روند روبه‌بالا

در روند روبه‌پایین باید به رنگ‌ها و صورت‌ها توجه کنی تا چیزی به نام "من شکل بگیرد در روند روبه‌بالا باید توجه از رنگ‌ها و صورت‌ها بر گیری تا "من" ها محو شوند وقتی "من" شکل بگیرد، دنیا به وجود آمده است، وقتی "من" حذف شود، دنیا نیز ازمیان‌رفته است و آنچه ماند "وجود" است. فهم روند روبه‌بالا و روبه‌پایین برای یک سالک حائز اهمیت. است مردمانی که در دنیایند موجود" را می‌بینند و نه "وجود" را یک سالک، وجود را نظاره‌گر است و نه "موجود" صرف را و این اساسی‌ترین تفاوت مابین نگاه روند روبه‌پایین با روند رو به بالاست نگاه ظاهری کف و موج را می‌بیند نگاه باطنی دریا را از نگاه سالکانه آنچه وجود حقیقی دارد خود آب است نه شکل‌ها و صورت‌هایی که آب به خود می‌گیرد او طلا را می‌بیند؛ اما دیگران اشیایی که از طلا ساخته شده است را می‌بینند. یک سالک، گندۀ ناتراشیده را می‌بیند، دیگران اشیایی را می‌بینند که از آن تراشیده می‌شود. یک سالک وقتی توجه از مظاهر بر گیرد به عمق هستی رفته است خود را به ذات هستی مطلق که بی‌نام و بی‌شکل و بی‌رنگ و بی حد و بی‌چون و چراست، وصل کرده است. چنین نگاهی تو را از محدودیت می‌رهاند و یکسان نگریستن را به تو می‌آموزد و در این کیفیت است که عشق به کل، به تو آمیزد؛ زیرا تو با این نگاه "من" ها را حذف کرده‌ای "نام" ها را محو کرده‌ای از اول هم "من" و "نامی" وجود نداشته است، همه توهمات همین ذهن منیت سازند که کارش تمایز و تفریق است. حضور در این سطح از حیات به‌واقع حضور در برترین لایه از آگاهی است که جز سالکان به آن وارد نمی‌شوند و منظور از روند روبه‌بالا همین است. ذات خداوند در همه چیز حضور یکسان دارد و تو با وصل به او، یکسان نگریستن را زندگی می‌کنی چنین نگاهی تو را الهی می‌کند و آنکه الهی شود از قدرت تمامی هستی برخوردار می، شود، چه "مَن کانَ الله کانَ اللهُ لَهُ. معنای مسخّر شدن زمین و آسمان این‌گونه محقق می‌شود.

زیرا چنین کسی از عمق هستی که همان اصل وجود است با تمامی مظاهر آن در ارتباط گشته است و درعین‌حال می‌داند که این مظاهر جز سایه‌ای از آن وجود متعال نبوده و فی حد نفسه اصالتی ندارند و آن به آن در حال زایل شدن‌اند.

دو احساس خسارت‌بار"

دو احساس است که سالک را سنگین و زمین‌گیر می‌کنند؛ یکی احساس اهمیت کردن و دیگری احساس تملک داشتن. اینان دشمنان اصلی سالک‌اند. او باید از هر دو اینان خود را خلاص کند تا همواره ابتکار عمل را در دست داشته باشد. وقتی احساس تملک داشته باشی، در هنگامۀ ماجراهای سلوک باید انرژی‌ات را صرف حفظ چیزهایی کنی که به‌دور خودت جمع کرده. ای و این یعنی باز ماندن از اصل یعنی ضعف، یعنی باختن و زمین‌گیر شدن و هنگامی که احساس اهمیت کنی، باز خود را سنگین کردهای منتها این بار از درون در این وضعیت نیز تمام نیرویت را بجای مواجهه با ماجراهای، سلوک باید صرف حفظ پرستیژ موهومی کنی که خود برای خود قائلی می‌بینی که هر دو این احساسات خسارت‌بار و بازدارنده. اند یک معلم الهی از اولین آموزش‌هایش، زایل کردن این دو احساس است. دو احساسی که آدمیان را ترسو بار آورده و همواره از سلوک بازداشته‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان