دانلود و خرید کتاب حباب های آرزو شیرین کریمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حباب های آرزو اثر شیرین کریمی

کتاب حباب های آرزو

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب حباب های آرزو

کتاب حباب های آرزو سرودهٔ شیرین کریمی است. مقدمهٔ این مجموعه شعر معاصر را بهاءالدین خرمشاهی نوشته و انتشارات ناهید آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب حباب های آرزو

کتاب حباب های آرزو که با یادداشتی به نام «دربارهٔ دورهٔ جدید شعر شیرین» به قلم بهاءالدین خرمشاهی آغاز شده، یک مجموعه شعر معاصر را در قالب شعر نو در بر گرفته است. عنوان برخی از شعرهای کتاب حاضر عبارت است از «سرزمینی که بوی گل یاس می‌دهد»، «پرستویی در آسمان فیروزه‌ای»، «شادی گل‌های سپید»، «بهتر از ماه، شمع، گل و عشق» و «دخترکی لب حوض».

می‌دانیم که شعر فارسی عرصه‌های گوناگونی را درنوردیده است. در طول قرن‌ها هر کسی از ظن خود یار شعر شده است و بر گمان خود تعریفی از شعر به‌دست داده است. حضور شعر در همهٔ عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و دیر و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است. آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ بدان‌گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده است.

شعر نو فارسی با وانهادن قالب‌های شعر کلاسیک در قرن ۱۴ هجری به‌وجود آمده است. این گونه از شعر فارسی آزادی بسیاری را در فرم و محتوا به شاعر می‌دهد. شعر نو به لحاظ محتوا و جریان‌های اصلی ادبی حاکم بر آن کاملاً با شعر کلاسیک فارسی متفاوت است و به‌لحاظ فرم و تکنیک ممکن است همانند شعر کلاسیک موزون باشد یا نباشد یا وزن آن عروضی کامل باشد یا ناقص. استفاده از قافیه نیز در شعر نو آزاد است. معمولاً شعر نو فارسی را به ۳ دستهٔ اصلی شعر نیمایی، شعر سپید و موج نو تقسیم می‌کنند و پدر شعر نوی ایران را نیما یوشیج (علی اسفندیاری) می‌دانند. احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج (سایه)، نادر نادرپور، فریدون مشیری و محمدرضا شفیعی کدکنی بعضی از شاعران مشهور ایرانی هستند که در قالب شعر نو می‌سروده‌اند.

خواندن کتاب حباب های آرزو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران شعر معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

درباره بهاءالدین خرمشاهی

بهاءالدین خرمشاهی در سال ۱۳۲۴ در قزوین به دنیا آمد. او نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، شاعر و استاد دانشگاهی ایرانی است. خرمشاهی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار حافظ شیرازی دارد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذرانده؛ سپس در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد، اما تحصیل در این رشته را در سال سوم نیمه‌کاره رها کرد (۱۳۴۳) و همراه با «کامران فانی» به تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی پرداخت. او از دانشگاه تهران فوق‌لیسانس کتابداری گرفت (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲) و در مرکز خدمات کتابداری مشغول به کار شد. از استادان او در رشتهٔ ادبیات فارسی می‌توان به ذبیح‌الله صفا، مهدی محقق، سید جعفر شهیدی، پرویز ناتل‌خانلری، سید صادق گوهرین، آیت‌الله ابوالحسن شعرانی و عبدالحمید بدیع‌الزمانی کردستانی اشاره کرد. خرمشاهی توفیق خود را در مسیر پژوهش‌های قرآنی، مدیون کتاب «قانون تفسیر» و مولف آن، «سید علی کمالی دزفولی» دانسته است. کتاب‌های «قرآن و مثنوی»، «بررسی ترجمه‌های امروزین قرآن کریم»، «پوزیتیویسم منطقی»، «انسانم آرزوست (شرح برگزیدهٔ غزلیات شمس)»، «ترجمه‌کاوی»، «طنز و تراژدی»، «حافظ حافظهٔ ماست»، «از سبزه تا ستاره»، «رستگاری نزدیک» و «اکسیر خوشبختی» از آثار مکتوب بهاءالدین خرمشاهی است. او کتاب‌های بسیاری را به پارسی برگردانده است.

بخشی از کتاب حباب های آرزو

«"رنگ آسمان"

رنگ آسمان آبیست ولی واقعاً چه رنگیست؟

رنگ ماهی‌ها زیباست ولی واقعاً چه رنگیست؟

رنگ گل‌ها فراوان است ولی واقعاً چه رنگیست؟

رنگ دریا نیلیست ولی واقعاً چه رنگیست؟

رنگ آسمان مهربانیست که قلبش ماهیست نورانی.

رنگ ماهی شادیست که دوستش صدف شادمانیست.

رنگ گل‌ها شکوه است و زیبایی که معشوقش بلبل زیباترین صدای آشناست.

رنگ دریا خوبیست که فرزندانش ماهیست.»

*

«"غم تاب می‌خورد"

آرام آرام در غربت تنهایی تاب می‌خورم.

نسیم هم هم‌آوازم شده است. برگ را از شاخه می‌چیند.

خش‌خش‌خش زیر پا له می‌شوند.

صدای های و هوی خندهٔ بچه‌ها به گوش آسمان می‌رسد.

اما من تنهایم.

ابر بازی کودکان را می‌بیند. می‌خندد.

اما من در غربت تنهایی‌ام.

غم آرام آرام تاب می‌خورد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۷۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان