دانلود و خرید کتاب معماری و راز جاودانگی کریستوفر الکساندر ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معماری و راز  جاودانگی اثر کریستوفر الکساندر

کتاب معماری و راز جاودانگی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۶از ۲۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب معماری و راز جاودانگی

کتاب «معماری و راز جاودانگی» نوشتهٔ کریستوفر الکساندر استاد معماری دانشگاه برکلی است. این اثر با ترجمهٔ مهرداد قیومی بیدهندی در انتشارات روزنه چاپ شده است.

درباره کتاب معماری و راز جاودانگی

 الکساندر به عنوان پدر زبان‌های الگو شناخته می‌شود. برای آنکه دوباره بتوانیم بناها و شهرهایی زنده بسازیم که چون موجودات زنده حیات داشته باشند و به محیط و بهره‌برداران از خود پاسخی طبیعی بدهند باید دوباره زبان‌های الگوی مشترک بسازیم. الکساندر می‌کوشد راه ساختن زبان الگوی معماری و شهر را در این روزگار نشان دهد. الکساندر در همان حال که از نظریه‌پردازان معروف معماری دوران ماست، معمار برجسته‌ای هم هست و در کشورهای مختلف طرح‌های معتبری اجرا کرده است. از این گذشته، نظریه‌های او علاوه بر معماری، و بلکه بیش از آن، در حوزه‌های علوم رایانه و معماری اطلاعات و فلسفه مؤثر بوده است.

کتاب معماری و راز جاودانگی، به رغم بسیاری از کتاب‌های معماری یا فلسفه، مجموعه‌ای از اطلاعات یا نظریه‌های پیچیده نیست؛ بلکه همچون خود عالَم از منظر نویسنده، و همچون نظریه‌ای که در کتاب تبیین می‌شود، ساده و منسجم و یک‌پارچه است. عمقی که در آن نهفته، مانند عمق پدیده‌های طبیعی، آن را تا مرتبۀ داشتن ظاهری ساده و بی‌پیرایه بالا برده است.

کریستوفر الکساندر به جای آنکه از معیارهای زیبایی‌شناسی سخن بگوید، یا معماری را ماشینی خوش‌ساخته برای برآوردن کارکردهای مادی زندگی انسان بداند، بیش از هر چیز ما را به شناخت جوهر زندگی، به شناخت «زندگی از آن رو که زندگی است»، می‌خواند. او معتقد است که هر انسانی از آن رو که انسان است زندگی خود را می‌شناسد. کافی است بدان توجه کند؛ با خود صادق باشد؛ و بگذارد آنچه در درون اوست صادقانه به صورت چوب و سنگ و آجر درآید و مکان زندگی را شکل دهد؛ همچنان‌که در طول تاریخ، هزاران مرد و زن شهری و روستایی چنین کرده‌اند و بناهایی پدید آورده‌اند که هنوز هم از آنچه معماران و شهرسازان تحصیل‌کرده پدید می‌آورند، به‌مراتب برای زندگی مناسب‌تر و کارآمدتر و زیباتر است.

کتاب معماری و راز جاودانگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به علاقه‌مندان به معماری پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب معماری و راز جاودانگی

«فصل ۱: راه جاودانه

راه جاودانه جریانی است که نظم را فقط از خود ما برمی‌آورد. این جریان ایجادکردنی نیست؛ بلکه اگر ما بگذاریم، خودش روی می‌دهد.

راهی جاودانه برای ساختن هست.

عمر این راه به هزاران سال می‌رسد؛ و امروز نیز همان است که همیشه بوده است.

بناهای بزرگ سنتی و روستاها و خیمه‌ها و معابدی را که انسان در آنها همچون خانۀ خود احساس راحتی می‌کند همواره کسانی ساخته‌اند که با جوهر این راه قرابت بسیار داشته‌اند. ساختن بناهای بزرگ، مکان‌های زیبا، مکان‌هایی که در آنها بتوان خود را دریافت، مکان‌هایی که در آنها بتوان احساس حیات کرد جز از این راه ممکن نیست. و همان‌طور که خواهید دید، این راه هر کس را که قدم در آن بگذارد به بناهایی می‌رساند که شکلشان کهن است؛ همان‌قدر که شکل درختان و تپه‌ها و چهرۀ خود ما کهن است.

جریانی هست که در آن نظام هر بنا یا شهر مستقیماً از ذات خود انسان‌ها، جانوران، گیاهان، و موادی که در آنهاست برمی‌آید.

جریانی هست که امکان می‌دهد حیات در درون هر انسان، خانواده، یا شهر، آشکارا و آزادانه ببالد ــ به همان روشنی که موجب ولادت این حیات می‌شود؛ و بنا بر همان نظم طبیعی که برای حفظ این حیات لازم است.

این جریان چندان قوی و بنیادی است که به کمک آن می‌توانید هر بنایی را در عالم به صورت زیباترین مکانی درآورید که تا کنون دیده‌اید.

وقتی که این طریق را فهمیدید، می‌توانید به اتاق خود حیات ببخشید؛ می‌توانید همراه با خانواده‌تان خانه‌ای طراحی کنید؛ می‌توانید باغچه‌ای برای بچه‌ها، محل‌هایی برای کار خود،‌ و بهارخواب‌هایی برای نشستن و خیال پروردن طراحی کنید.»

نظرات کاربران

علی رضا
۱۳۹۹/۰۲/۱۲

من قبلا نسخه چاپی کتاب را خریده و خیلی جاهای آن را خوانده ام. این کتاب فقط کتابی درباره معماری نیست و غیر معماران هم خوب است -اگر نگویم باید- آن را بخوانند تا جایی که به نظرم علاوه بر

- بیشتر
a.t
۱۳۹۶/۰۹/۱۷

مرسی که کتابهای معماری هم قرار میدین امیدوارم بیشتر بشه

pejmannavi
۱۳۹۸/۰۷/۲۶

کتابی کم نظیر و جریان ساز در دنیای طراحی. این کتاب رو وقتی داشتم کتابی در رابطه با طراحی بازی میخوندم باهاش آشنا شدم. خریدم و دارم میخونم. یک کتاب داستان با این حجم رو من توی 3 ساعت میخونم

- بیشتر
ناسارا
۱۳۹۹/۰۸/۰۶

یکی از بهترین کتابها در زمینه فهم معماری و طراحی. کاش نسخه صوتی هم داشت. من این کتابو دوبار خوندم اما بازم باید خوند

Z.G
۱۳۹۹/۱۰/۱۷

ترجمه عالی و محتوا برای معماران و علاقه‌مندان به فرهنگ بسیار مفید

vahidbht
۱۴۰۲/۰۹/۰۱

خود کتاب که عالیه. ولیمن اومدم تا نکته ای رو بگم این نسخه قسمت هایی که برای مطالعه سریع کتاب باید ایتالیک نوشته میشدن رو مثل باقی قسمت ها نوشته. در نتیجه امکان مطالعه یک ساعته کل کتاب که الکساندر از

- بیشتر
fallah f
۱۴۰۱/۰۵/۱۹

به طور کلی کتاب خوبی هست و دیدگاه آدم رو نسبت به طراحی عوض می‌کنه. فقط وجود حجم زیادی از توصیف ها پشت سر هم ممکنه یکم از جذابیت و پیوستگی مطالب کم کنه. با این حال کتاب بسیار تأثیرگذاریه.

haninazari
۱۴۰۰/۰۴/۳۰

کتاب بسیار مهم و خوبی هست ولی اطناب در برخی قسمت ها خواندن ش رو دشوار می کنه. بنظرم برای هر معمار خوبه که یکبار کتاب رو بخونه قطعا قسمت های مهم کتاب تو ذهن نقش می بنده و موقع

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲)
شرط لازم برای معماری خوب، برای رسیدن به مکان‌هایی زنده و جاودانه، شناخت زندگی است.
چڪاوڪ
بیشتر انسان‌ها با طبیعت درونی خود سازگاری ندراند؛ و در نتیجه، کاملاً «اصیل» نیستند. در واقع، مهم‌ترین معضل زندگی بسیاری از انسان‌ها سازگار بودن با خود است. وقتی با کسی برخورد می‌کنید که با خودش سازگار است، ناگهان احساس می‌کنید «اصیل‌تر» از دیگر مردم است. از این‌رو، در آن مرتبه از پیچیدگی که انسان دارد، نظام‌هایی که با «طبیعت درونی» خود سازگارند با آنها که سازگار نیستند متفاوت‌اند. همۀ ما با طبیعت درونی خود به یک میزان سازگاری نداریم؛ یعنی به یک اندازه اصیل و منسجم نیستیم.
یکی از مهیج‌ترین لحظات در زندگی من از معمولی‌ترین لحظات آن بوده است. با دوستی در دانمارک بودم. توت‌فرنگی با چای می‌خوردیم که من متوجه شدم او توت‌فرهنگی را خیلی خوب، تقریباً مثل کاغذ ورقه‌ورقه می‌کند. البته این کار بیش از حد معمول طول می‌کشید. به همین سبب، از او پرسیدم چرا این کار را می‌کند. گفت وقتی که توت فرنگی می‌خوریم، مزه‌اش را از آن مقدار از سطح توت احساس می‌کنیم که با زبانمان مماس می‌شود. هرچه این سطح بیشتر باشد، مزۀ توت را بیشتر احساس می‌کنیم. بنا بر این، هرچه آن را بیشتر ورقه‌ورقه کنم، سطوح بیشتری در اختیار خواهم داشت. زندگی او همه‌اش همین‌طور بود. این به قدری معمولی است که بیان آنچه در عمقش نهفته دشوار است.
Rezahajipuor
مکان‌هایی که در آنها بتوان خود را دریافت،
معجزه ی سپاسگزاری
هر بنا یا شهر فقط به همان اندازه زنده است که به راه جاودانه ملتزم است.
چڪاوڪ
نه چیزی داری که حفظش کنی؛ نه چیزی که از دستش بدهی. نه مال و منالی، نه حفاظتی، نه تعلقی به مال و نه دلواپسی‌ای برای حفاظت از آن. این حال تنها حالی است که در آن می‌توان درست همان کاری را کرد که پر معنا باشد و لاغیر.
Hosna
ما تنها به همان اندازه می‌توانیم زنده بشویم که بناها و شهرهایی که در آنها زندگی می‌کنیم زنده‌اند.
Hosna
معماری نامطلوب معماری‌ای است که انسان‌ها در آن احساس زنده بودن و حیات داشتن و انسجام و آرامش نمی‌کنند.
Hosna
آنچه در بنا یا شهر مهم است شکل بیرونی‌اش و ترکیب کالبدی محض آن نیست؛ بلکه رویدادهایی است که در آن پیش می‌آید.
fallah f
ای‌بسا ببری که با نیروهای درونی خود تناسب بیشتری داشته باشد و به همین سبب از انسانی زنده‌تر باشد.
Hosna

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۳ صفحه

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۳ صفحه

قیمت:
۸۷,۵۰۰
تومان