دانلود و خرید کتاب اشک ماه جمعی از شاعران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اشک ماه اثر جمعی از شاعران

کتاب اشک ماه

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اشک ماه

کتاب «اشک ماه» سرودۀ جمعی از شاعران است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را منتشر کرده است. این کتاب، اشعار برگزیدگان نخستین مهروارۀ شعر آیینی اشک ماه را در برمی‌گیرد.

درباره کتاب اشک ماه

حماسۀ عاشورا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ شیعه، اثرات عمیقی بر فرهنگ و ادبیات شیعیان گذاشته است. موضوع واقعۀ عاشورا و قیام کربلا تا حدی در اشعار شاعران کهن و معاصر وجود داشته که آن را تبدیل به یکی از غنی‌ترین و حماسی‌ترین سبک‌های شعری در ادبیات کرده است. تاکنون نمونه‌های درخشانی از شعرهای عاشورایی در ادبیات ایران سروده شده است.

اشعار عاشورایی که به آن شعر فضیلت‌ها و ارزش‌ها می‌گویند، قصد دارد آموزه‌های دینی، مذهبی و اخلاقی را ترویج دهد و معمولاً به موضوعاتی مانند عشق،‌حماسه، عرفان، پایداری، استکبارستیزی، حق‌طلبی، عدالت‌خواهی، بیدارگری می‌پردازد. باتوجه‌به زمینۀ عاطفی و احساسی این نوع شعر، گاهی شاعران از فضای شعر دور و دچار شعارزدگی می‌شوند؛ بنابراین خلق اثر بدیع و به‌دوراز کلیشه‌ها همراه با کشف شاعرانه بسیار دشوارتر خواهد بود.

کتاب اشک ماه مجموعه‌ای از شعرهای شاعران نوجوان است. ازآنجاکه نوجوانان در این سن تجربه‌های محدودتری از نظر مطالعه و اطلاعات دارند سرودن این‌گونه اشعار برایشان سخت‌تر است؛ اما از سوی دیگر به دلیل همین جوانی و ویژگی جست‌وجوگری می‌توانند آزادانه‌تر و رهاتر بسرایند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باهدف گرامی داشتن فرهنگ عاشورا، کشف استعدادهای جدید، کسب تجربه در حوزۀ سرودن شعر عاشورایی نخستین مهروارۀ شعر آیینی اشک ماه را برگزار و کتاب اشک ماه را همراه با ۴۵ اثر برگزیده منتشر کرده است.

در مقدمۀ کتاب اشک ماه، مهم‌ترین ویژگی‌های اشعار برگزیده این‌طور ارزیابی شده است: «تنوع قالب‌های شعری، کشف شاعرانه در اندیشه، خیال، و عاطفه، نگاه تازه به موضوع عاشورا، تلاش برای رسیدن به صمیمیت و سلامت زبان و همسویی با زبان شعر امروز، بهره‌گیری از عنصر غافلگیری در پایان‌بندی شعرهای کوتاه سپید و رباعی، استفادۀ کاربردی خلاقانه از قافیه و ردیف در غزل، رعایت ساختار روایت در شعرهای روایی، استفادۀ مناسب از آرایه‌های ادبی، تسلط بر وزن، بهره‌گیری از موسیقی درونی به‌ویژه در شعر سپید، توجه به ارزش‌هایی چون ایثار، شهادت، گذشت، فداکاری، شجاعت و شهامت»

خواندن کتاب اشک ماه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به شعر به ویژه دوستداران شعرهای آیینی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اشک ماه

«ای‌کاش من هم

در دست‌هایت

بودم کبوتر

پروانه بودم

بر روی دست

سقای پرپر

ای‌کاش من هم

چون نیزه بودم

بر چشم دشمن

چون خنجری تیز

پر می‌کشیدم

تا خشم دشمن

ای‌کاش بودم

شمشیر بران

در دست اکبر

یا آب بودم

می‌ریختم بر

لب‌های اصغر»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۳۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

حجم

۲۳۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

قیمت:
۱۴,۵۰۰
۷,۲۵۰
۵۰%
تومان