دانلود و خرید کتاب ترنه و مینه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ترنه و مینه اثر زیبا علیخانی

کتاب ترنه و مینه

گردآورنده:زیبا علیخانی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ترنه و مینه

کتاب «ترنه و مینه» اثری از زیبا علیخانی است و انتشارات خردگان آن را منتشر کرده است. ترنه و مینه، گلچینی از اشعار برگزیدۀ شعر کودک و نوجوان تاجیکستان است و شعرهای از عبید رجب،  سید علی مأمور و جوره هاشمی را در برمی‌گیرد که به فارسی برگردانده شده است. 

درباره کتاب ترنه و مینه

تمام کودکان ذاتاً شعر را دوست دارند و از خواندن و شنیدن شعر لذت می‌برند، اولین واکنش کودک به شعر شادی و لذت است. ﺷﻌﺮهای ﮐﻮدکانه ﺳﺎده، روان، آﻫﻨﮕﯿﻦ و قابل‌فهم هستند و ﺑﺪون آﻧﮑﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ آﻣﻮزش دﻫند، داﻧﺶ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و کلامی کودکان را افزایش داده و ذوقشان را ﭘﺮورش می‌دهند. ﻫﺮﭼﻪ ﻣﺤﺘﻮای ﺷﻌﺮ ﺑﺮای ﮐﻮدکان آﺷﻨﺎﺗﺮ باشد و از زﻧﺪﮔﯽ واﻗﻌﯽ؛ غم‌ها، شادی‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌ها بگوید، ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎ آن ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار می‌کنند. ﺷﻨﯿﺪن ﺷﻌﺮ و خواندن شعر برای کودکان مهارت شنیداری و مهارت تصویرسازی آن‌ها را تقویت می‌کند و داﯾﺮۀ ﻟﻐﺎتشان را افزایش می‌دهد. کودکان از طریق شعر، دریافت‌های تازه‌ای از جهان به دست می‌آورند و در شناخت مفاهیم جهان پیرامون مهارت پیدا می‌کنند.

کتاب تُرنه و مَینه برگزیدۀ شعر کودک و نوجوان تاجیکستان است. این کتاب شعرهایی از عبید رجب (یکی از پایه‌گذاران ادبیات نوین کودکان و نوجوانان تاجیکستان)، سید علی مأمور و جوره هاشمی را در برمی‌گیرد. تُرنه به معنای درنا است و در شعرهای کودکانۀ تاجیکستان بسیار کاربرد دارد و جزو واژه‌های دوست‌داشتنی به شمار می‌رود. مَینه به معنی مرغ مینا است. ازآنجاکه مرغ مینا در تاجیکستان زیاد دیده می‌شود، موردتوجه شاعران و نویسندگان قرار گرفته است. ۹۰ شعری که در مجموعۀ ترنه و مینه گنجانده شده از کتاب‌های «شَمال خُنُک می‌خورد؟» سرودۀ عبید رجب، «اَلوانچَک»، «نواهای گل‌دره»و «انوشه جانِ جانِ ما» سرودۀ سید علی مأمور و «چرا شمالک وزید؟» و «موسیقی خاموشی» سرودۀ جوره هاشمی گرفته شده است. کتاب تُرنه و مَینه همچنین مرجع مناسبی برای فارسی‌زبانانی است که به ادبیات کودک و نوجوان تاجیکستان و آسیای میانه علاقه دارند و می‌تواند در آثار پژوهشی مورداستفاده قرار بگیرد.

خواندن کتاب ترنه و مینه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران شعر و ادبیات کودک و نوجوان تاجیکستان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ترنه و مینه

«چُمچق زیبا

دارد صنوبر

دُمَکش اَلا

سیه بال‌وپر

دستش رساند

چِرقَس می‌خواند

چرا می‌خواند

کس نمی‌داند»  


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۹ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۹ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان