دانلود و خرید کتاب بخت خاک اسماعیل شفیعی سروستانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بخت خاک اثر اسماعیل شفیعی سروستانی

کتاب بخت خاک

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بخت خاک

«بخت خاک» نام اثری از اسماعیل شفیعی سروستانی (-۱۳۳۷) است. این کتاب شرح سفر نویسنده به سرزمین عراق و مکه است. البته «بخت خاک» تنها یک سفرنامه نیست؛ بلکه حاصل تفکرات و تجربیات زائری است که به سه منطقه‌ی حجاز، عراق و سوریه زیارت کرده‌است و ارتباط این مناطق با یکدیگر را دریافته‌است. شفیعی سروستانی در این کتاب، به تک تک خاطرات سفرش از این اماکن مقدس پرداخته‌است و علاوه بر آن، دیده‌ها و شنیده‌های سفر را با هم درنظرگرفته و درنهایت، علت رفتن به عتبات را ذکر می‌کند.همچنان در گذرگاه این سفر، سری هم به تاریخ این مناطق می‌زند و از زندگی انسانهایی که زائر مزارشان شده‌است، سخن می‌گوید. بنابراین در این سیر و سفر، به نتیجه‌ای خاص می‌رسد و آن ارتباط خاص این مناطق با هم است که در انتهای کتاب مشخص می‌کند. در مقدمه می‌خوانید: «بخت خاک» رهاورد سفر به دیار قبله و سرزمین عراق است. اقلیمی نشان‌شده که بخت آسمانی امکان ماندگاری و تأثیرگذاریش را در طول حیات بر کره خاک از بدو خلقت آدم (ع)، تا ابدالاباد ممکن ساخته است و این نه تصوری خام که حاصل و محصول نقش این سرزمین فراخ در فراز و نشیب‌های قرن‌های متمادی حیات انسان است و شاید تنها خدا می‌داند که چرا و چگونه قطعه‌ای از خاک همراه و همگام با مردان و زنان نقش‌آفرین بر کشیده می‌شود، می‌ماند و جای خود را در نقطه عطف‌های بزرگ تاریخ می‌نمایاند. اگرچه، مکه، مدینه، کربلا، نجف و شام جدا و دور از هم به نظر می‌رسند اما، جملگی قطعاتی نشان شده‌اند که بسان قطعات یک پازل در کنار هم فراروی زائر تصویری بزرگ، گویا و زنده را می‌نمایانند. جغرافیای وسیعی که به همه «بودن» معنی می‌دهد. «راز آمدن» را می‌گشاید و «چگونه زیستن» را تفسیر می‌کند. شاید از همین روست که سیر در سرزمین بزرگ جزیرةالعرب، عراق و شامات، مسافر فرهیخته را به نوعی «آگاهی» می‌رساند. معرفتی که حاصل گذار از خود و گذار از ساحت‌های مختلف حیات است. آگاهی ویژه‌ای که تنها در معرفتی «دل‌آگاهانه» نمودار می‌شود.

نظرات کاربران

قیصر
۱۳۹۶/۱۲/۱۷

ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تبریک و تهنیت باد. با تشکر از طاقچه و انتشارات موعود، بخاطر رایگان کردن این کتاب 💐🌹🌷❤💜💛💚

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۵/۱۵

نویسنده در بخش هایی از کتاب بیش از حد از مفاهیم استعاری و شاعرانه استفاده کرده بود که به نظرمن تقلیدی از سفرنامه های مشهور حج بود. تو این قسمت ها,کتاب خسته کننده می شد😶 در کل کتاب متوسطی بود که ارزش

- بیشتر
m pakaeen
۱۳۹۶/۰۸/۲۲

یه کتاب متفاوت با یه دیدگاه کاملا متفاوت به سرزمین های زیارتی. قبل کربلا رفتنم خوندمش عالی بود

a.khanali
۱۳۹۶/۰۸/۱۷

خیلییییی خوبه و خاص

samkan
۱۳۹۶/۰۸/۱۳

احسنت به این کتاب و سفرنامه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
تا لحظه موعود پای بر اراده عاریتی خود بگذار و اراده رب‌الارباب را پذیرا شو. سؤال مکن! سؤال کردن رسم دوستی و بندگی نیست. آنچه محبوب می‌خواهد همان کن! بی‌دانستن فلسفه و دلیل، هر چه دوست دارد دوست بدار! جز، او را مطلب! و جز، طلب و خواستن او هیچ چشم مدار! به سان روزه‌ات، وضویت، نمازت، که همگی تنها برای اجرای امر اوست. هشدار! که دوبینی و شرک همه چیز را ضایع می‌سازد.
سیّد جواد
در کنار هر رستوران، چند نوجوان با کیسه‌های پلاستیکی ایستاده‌اند. آنها آهسته و دور از چشم مأموران عراقی، کیسه‌ها را به مسافران می‌دهند تا آنها باقی‌مانده غذای خود را برایشان بیاورند. نوجوانی کیسه‌ای سیاه به یکی از مسافران داده بود؛ او با سابقه‌ای که از کیسه‌های سیاه و آلودگی آنها داشت از ریختن غذا در آن خودداری کرد و غذا را در کیسه‌ای دیگر که به همراه داشت ریخت و با هم به خیابان آمدیم. همه مسافران در غذاخوری بودند و نوجوان پیش آمد، اما وقتی غذا را در کیسه‌ای دیگر دید از گرفتن آن خودداری کرد. او می‌گفت این غذا مال بچه‌های دیگر است و باید به آنها بدهی. کیسه من سیاه بود. اصرار ما بی‌فایده بود و او از گرفتن غذا صرف‌نظر کرد. گوییا هیچ نسبتی میان فقر و حرام‌خواری، توسعه اقتصادی و سلامت نیست. گوییا، ناگزیر به بازنگری و مطالعه جدی مفروضاتی هستیم که به واسطه آن دیروزمان را، چهل سال پیشمان را تبدیل به زمان حال و وضع امروز کرده‌ایم.
سیّد جواد
حج، تمامت اسلام و محل حضور و تجلی مقام شامخ ولایت و محبت خدای تبارک و تعالی است و مسلمین در میقاتی حضور می‌یابند که «امام» و «خلیفه» خدا نیز حاضر است. ولی امری که به فرموده امام رضا (ع) «الإمام الأنیس و الرفیق و الوالد الشفیق» هستند. واسط فیض، بقیة الله و بابی که حضورشان تاج وقار و سربلندی مسلمین است. در دعای ندبه اشاره شده است که: «این السبب المتصّل بین‌الأرض و السماء» کجاست آن وسیله‌ای که فیوضات آسمان را به اهل زمین می‌رساند.
سیّد جواد
روزی، در صحن حرم امام هفتم، حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع)، نوجوانی به یکی از دانشجویان ایرانی یک دسته تسبیح عرضه کرد به امید آنکه او خریدار تسبیح شود. از او اصرار و از دانشجو انکار. دلیل این انکار را هم نداشتن پول اعلام می‌کرد. در یک لحظه دیدم که نوجوان سکوت کرد. تسبیح‌ها را به جوان دانشجو داد و گفت: همه اینها مال تو، وقتی که پول همراه داشتی آن را در ضریح حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع)، بریز و به سرعت از آنجا دور شد. تسبیح‌ها در دست دانشجوی ایرانی مانده بود و چشمانش دوخته بر نوجوان که به سرعت دور می‌شد... یک روز صبح وقتی که به قصد زیارت یکی از اماکن، از هتل خارج شدم در کنار اتوبوس، جوانی دست‌فروش به سرعت خود را به من رساند. ناراحتی و حزن در چهره او نمایان بود. گویا میان او و یکی از زائران گفتگویی در وقت خرید کالا در گرفته بود. زائر ایرانی دلخور شده بود و جوان در پی آن بود تا قبل از حرکت اتوبوس با واسطه من ماجرا را ختم کند و حلیت بطلبد. بعد دریافتم که این سوء تفاهم ناشی از این بود که زائر ایرانی به زبان فارسی گفتگو می‌کرد و جوان به عربی.
سیّد جواد
دست‌فروش‌های دوره‌گرد که سنی میان ده تا بیست سالگی را پشت سر می‌گذارند رد و نشان همه محلهای زندگی و اتراق زائران و مسافران را دارند. آنها در اوّلین فرصت و دور از چشم نگهبانان به سراغ تو می‌آیند؛ به راحتی قیمت خرید اوّلیه خود را می‌گویند و با درصدی سود جزیی آن را می‌فروشند. قصد اصلی‌شان فروش سریع کالاست نه منفعت بسیار. گاه کالایی را به قیمت خرید به تو می‌فروشند با حساسیتی که تو را به حیرت می‌آورد. حساسیت عجیبی در وقت مواجه شدن با چهره ناراضی تو، در وقتی که پول می‌دهی دارند. چیزی در آنها هنوز زنده است. واهمه‌ای از کسب پول شبهه ناک، از اینرو به گونه‌ای معامله می‌کنند تا برق رضایت را در چشمان خریدار ببینند.
سیّد جواد
شاید به خاطر همین توسعه نیافتگی و عقب ماندن از قافله مدرنیته است که از سامرا در شمال بغداد گرفته تا کربلا در جنوب عراق، خبری از دختران و پسران سگ به دست یله‌ورها و عنان گسیخته نیست. چنان که در این دیار از اعتیاد، معتاد و دوره‌گردهای خیابانی نیز خبری نیست. بچه‌ها پا برهنه‌اند اما دوره‌گرد علافی که چشم به هر دارو نداری که همراه توست بدوزند یا در اوّلین فرصت آن را از تو بربایند، نیستند.
سیّد جواد
زندگی در همه شهرهای عراق بسیط و به تبع آن بی‌نصیب از ادوات و ابزار مدرن و وسایل ارتباطی پیشرفته و پیچیده است. از همین رو هر مسافر ساده‌دلی می‌پندارد که اینان در جهل و بی‌خبری به سر می‌برند. چرا که امروزه، رسانه‌ها، تبلیغات غربی و ادوات و ابزار مدرن، نشانه ترقی و رشدند و نشانه انسان و جوامع توسعه یافته. پس اگر قومی و جماعتی خود را در چادر مدرنیته نپیچیده باشد، انسان نیست. اگر قومی ریسمان تعلق خود را از سنت‌ها، از قومیت، از دین و حتّی از ملیت نبریده باشد، پیشرفته، اجتماعی و قابل قبول نیست. دور انداختنی، عقب‌مانده و فناتیک است و جز به درد کشته شدن نمی‌خورد.
سیّد جواد

حجم

۱۲۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۱۲۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۵,۰۰۰
تومان