دانلود و خرید کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد چیماماندا انگوزی آدیشی ترجمه فاطمه باغستانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد

کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد نوشتهٔ چیماماندا انگوزی آدیشی است که با ترجمهٔ فاطمه باغستانی در انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر می‌شود. 

درباره کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد

چیماماندا اِنگوزی آدیشی نویسندهٔ مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد با رمان پرفروش «نیمه یک خورشید زرد» مشهور شد. او در بیشتر رمان‌ها و کتاب‌هایش دوران کودکی‌اش در نیجریه و جایگاه نژاد را به تصویر می‌کشد. به گزارش گاردین، این نویسندهٔ موفق با نخستین رمانش جایزه اورنج ۲۰۰۷ را از آن خود کرد و بسیار معروف شد. این نویسنده با شهرت «نویسنده‌ای نترس» معروف شده است و در تمام آثارش هرگونه تبعیض نژادی، به‌ویژه تبعیض جنسیتی را به چالش می‌کشد. این کتاب نیز از پرفروش‌های نیویورک‌تایمز و هم‌ردیف کتاب دیگر او در این زمینه با نام «ما همه باید فمینیست باشیم» است که پرفروش‌ترین کتاب آمازون در حوزه‌ٔ مطالعات عمومی جنسیتی است.

خواندن کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت فمنیسم پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد

««انسانی کامل باش.» مادری کردن، موهبتی باشکوه است، اما خودت را فقط با مادری تعریف نکن. کامل باش، و مطمئن باش که کودکت نیز از این موضوع سود خواهد برد. یک بار یکی از روزنامه‌نگاران پیش‌کسوت آمریکایی، به نام مارلین سَندرز به‌عنوان اولین زن گزارشگر جنگ ویتنام و کسی که فرزند پسری داشت، به گزارشگر جوان‌تری چنین توصیه کرد: «هرگز برای کار کردن از کسی عذرخواهی نکن. تو آنچه انجام می‌دهی دوست داری و دوست داشتنِ آنچه انجام می‌دهی، بزرگ‌ترین هدیه برای فرزندت است.»

این عبارت به‌نظرم بسیار خردمندانه و تکان‌دهنده آمد. تو حتی مجبور نیستی عاشق شغلت باشی، فقط می‌توانی عاشق چیزهایی باشی که شغلت به تو هدیه می‌دهد؛ چیزهایی مثل اعتماد به خویشتن و عزت‌نفس که حاصل کار کردن و پول درآوردن است.

راستش این جملهٔ خواهرشوهرت که به تو می‌گوید بهتر است مادری سنتی باشی و در خانه بنشینی و بچه‌داری کنی، چون شوهرت دوست ندارد زنش پابه‌پای خودش کار کند، خیلی هم مرا شگفت‌زده نکرد.

بگذار راحت بگویم که مردم برای توجیه کارها و عقاید خودشان آگاهانه کلمهٔ سنت را به بازی می‌گیرند تا به خواسته‌هایشان برسند. به خواهرشوهرت بگو که اتفاقاً سنت قدیم قوم ایگبو۴ این است که در آن مرد و زن با هم کار کنند و سال‌ها قبل از اینکه نیجریه مستعمرهٔ انگلستان شود، مادران این قوم نه‌تنها کشاورزی می‌کردند، بلکه در برخی از بخش‌های سرزمین ایگبو تجارت و بازرگانی را منحصراً زن‌ها انجام می‌دادند. اگر خواهرشوهرت با کتاب و کتاب‌خوانی بیگانه نباشد، قطعاً این موضوع را به‌خوبی می‌داند. جالب‌تر آن است که احتمالاً خواهرشوهرت می‌خواسته با این جملات انتقادآمیز لطفش را به تو نشان بدهد. می‌دانم که ناراحت شده‌ای و البته به تو حق می‌دهم، اما بهترین کار این است که او را نادیده بگیری. نسبت به کاری که انجام می‌دهی، هر کسی عقیده و نظری دارد، اما آنچه اهمیت دارد کاری است که تو دوست داری برای خودت انجام دهی و یادت باشد قرار نیست همان کاری را انجام دهی که خوشایند دیگران است. لطف کن و این عقیده را که مادری‌کردن با کارکردن منافات دارد، ببوس و دور بینداز.

وقتی ما کودک بودیم، مادرانمان تمام‌وقت کار می‌کردند و ما هم بچه‌های خوبی از آب درآمدیم؛ دست‌کم تو که این‌طور بودی؛ در مورد من هنوز باید بررسی کرد و نمی‌شود نظر قطعی داد!

در هفته‌های اول مادر شدنت با خودت مهربان باش. از دیگران کمک بگیر. انتظار داشته باش که دیگران کمک تو باشند. ما چیزی به نام اَبَرزن نداریم. والدگری تمرین می‌خواهد و البته عشق.

برای خودت فضایی برای اشتباه‌کردن و شکست‌خوردن قائل شو. زنی که تازه مادر شده است، لزوماً همه‌چیز را در مورد گریهٔ بچه نمی‌داند و قرار نیست به‌راحتی او را آرام کند. تصور نکن که باید همه‌چیز را بدانی. کتاب بخوان، در اینترنت جست‌وجو کن، از والدینی که تجربهٔ بیشتری دارند، سؤال کن و یا در نهایت آزمون و خطا کن، اما فراتر از همهٔ این‌ها، بیشتر تمرکزت را بر کامل بودن خویش بگذار. برای خودت وقت بگذار و به نیازهای خودت نیز پاسخ بده.»

نظرات کاربران

taravat
۱۳۹۸/۰۱/۱۷

همیشه به یاد دارم در بیشتر مهمانی‌های خانوادگی، ده درصد وظایف برعهده مردان و نود درصد بر عهده زنان بود، در واقع مردهای فامیل وظیفه بخشی از خرید را برعهده می‌گرفتند و باقی اوقات را به تخمه شکاندن و استراحت

- بیشتر
neda
۱۳۹۷/۰۸/۰۴

برای دوستی که خواسته بودند کتابهایی درباره فمینیسم معرفی کنم: جنبش اجتماعی زنان: آندره میشل زنان در روزگارشان: مارلین لگیت زنان در تکاپو( فمینیسم و کنش اجتماعی): شیلا روباتام چیستی فمینیسم: کریس بیسلی درآمدی جامع بر نظریه های فمینیستی: رزمری تانگ تاریخ فمینیسم: میشل ریو سارسه از

- بیشتر
سارا حسن زاده
۱۳۹۷/۰۵/۰۷

به نظرم این کتاب واقعا ارزش خوندن داره، خصوصا بعد از خوندن کتاب ما همه باید فمنیست باشیم از همین نویسنده‌. این کتاب میگه که ما زن ها چطور خودمون به صورت ناخودآگاه باعث شدیم که به مرور ضعیف و

- بیشتر
parisa
۱۳۹۸/۰۷/۱۰

در کل کتاب خوبیه ، میدونم که این یک نامه برای دوستیه که فرزند دختر داره ولی به نظرم بهتر بود همه جا به جای عبارت دختر عبارت فرزند رو استفاده میکرد مثلا چرا برای یه پسربچه حتما باید ماشین

- بیشتر
سیّد جواد
۱۳۹۶/۱۲/۰۶

کتاب سوم برنامه ی مطالعه از طرح خوب و جذاب " کتابخانه ی همگانی " این کتاب رو به پیشنهاد یکی از دوستانم ، که خودش به زبان اصلی مطالعه کرده بود، خواندم. ۱۵ پیشنهاد برای اینکه دختر در همان ابتدای

- بیشتر
امینه
۱۳۹۷/۰۹/۰۸

شاید جزو کتابای تربیتی قرارش بدم. که چه طوری بچه هامون رو بزرگ کنیم. کتاب قشنگی بود

آلوین (هاجیك) ツ
۱۳۹۷/۰۴/۱۰

همیشه تهِ دلم خواستار برابری بین زن و مرد بودم و هرجا که میدیدم یا میشنیدم از ناعدالتی ها, ناراحت میشدم😐 همِشم شاکی بودم اِز اینکه اینقدر حقوق خانمها روزبه روز هی اِزِشون گرفته میشِد ! (حداقل توی ایران همیشه

- بیشتر
mah
۱۳۹۷/۱۰/۲۰

کتاب مختصر و مفید برای کسانیکه میخوان با مفاهیم پایه فمنیسم آشنا بشن و فرزندشون رو خارج از کلیشه های جنسیتی پرورش بدن

FerFerism
۱۳۹۷/۰۹/۱۱

طالب آگاهی باشیم و افکارمون رو محدود به کلیشه‌های عمومی و جمعی نکنیم، این تغییر و هوشیاری فردی به اطرافیان و نسل بعد هم سرایت میکنه و اینطور میشه به آینده‌ای بهتر امیدوار بود. #آگاهانه_رفتار_کنیم_نه_کورکورانه_تکرار...

StarShadow
۱۴۰۱/۰۸/۰۹

نسبت به اثر قبلی نویسنده جالب تره. کتاب امیخته ای از سخنان درست و نسبتا منطقی با ایده هایی قابل بحث بود که نویسنده ماهرانه عیب هاش رو از توجه دور میکرد. طوری که شما میدونید یه جای کار میلنگه، اما

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱۹۳)
پیشنهاد پنجم «به دخترت خواندن بیاموز.» به او یاد بده که عاشق کتاب باشد. بهترین روش برای کتاب‌خوان شدن او این است که تو را در آن حال ببیند. وقتی تو مشغول خواندن باشی، درک می‌کند که خواندن ارزشمند است، حتی اگر او به مدرسه نرود و فقط کتاب بخواند، قول می‌دهم داناتر از کودکی شود که تحت محدودیت‌های آموزش‌وپرورش، درس و کتاب می‌خواند.
شادی
اما حقیقتی تلخ وجود دارد: دنیای ما پر از مردان و زنانی است که زنان قدرتمند را دوست ندارند. انگار همگی شرطی شده‌ایم که قدرت را با مردانگی پیوند دهیم، به‌طوری‌که زن قدرتمند را یک پدیدهٔ غیرطبیعی بدانیم و وقتی می‌شنویم که زنی قدرتمند است، او را بازجویی می‌کنیم. می‌پرسیم: «آیا او متواضع است؟ آیا لبخند می‌زند؟ گستاخ نیست؟ به خانه و زندگی‌اش نیز می‌رسد؟» این سؤال‌ها را هرگز در مورد مردهای قدرتمند نمی‌پرسیم و این نشان می‌دهد که این‌همه شگفتی و ناراحتی ربطی به قدرت داشتن آن زن ندارد، بلکه به زن بودن او وابسته است. همواره زنان قدرتمند را افراطی‌تر از مردان قدرتمند قضاوت می‌کنیم و این حاصل همان فمینیسم‌گرایی مشروط است.
* Sara *
به دخترت بیاموز که ویژگی‌های زیست‌شناختی زنان و مردان موضوعی جالب و جذاب است، ولی هرگز نباید آن را به‌عنوان توجیهی برای هنجارهای اجتماعی بپذیرد. ازآنجایی‌که هنجارهای اجتماعی را ما انسان‌ها خلق کرده‌ایم، پس هیچ عرفی وجود ندارد که قابل‌تغییر نباشد.
آذر
تو حتی مجبور نیستی عاشق شغلت باشی، فقط می‌توانی عاشق چیزهایی باشی که شغلت به تو هدیه می‌دهد؛ چیزهایی مثل اعتماد به خویشتن و عزت‌نفس که حاصل کار کردن و پول درآوردن است.
Zahra
تصور کن چند آدم شادتر، باثبات‌تر و تأثیرگذارتر روی کرهٔ زمین وجود داشت فقط و فقط اگر پدرانشان در کودکیِ آن‌ها حضوری فعال داشتند؟
شادی
نسبت به کاری که انجام می‌دهی، هر کسی عقیده و نظری دارد، اما آنچه اهمیت دارد کاری است که تو دوست داری برای خودت انجام دهی و یادت باشد قرار نیست همان کاری را انجام دهی که خوشایند دیگران است.
nh74
ازآنجایی‌که هنجارهای اجتماعی را ما انسان‌ها خلق کرده‌ایم، پس هیچ عرفی وجود ندارد که قابل‌تغییر نباشد.
Rghaf
«انسانی کامل باش.» مادری کردن، موهبتی باشکوه است، اما خودت را فقط با مادری تعریف نکن. کامل باش، و مطمئن باش که کودکت نیز از این موضوع سود خواهد برد.
⊙—⊙
به او نشان بده که نیازی ندارد همه دوستش داشته باشند. به او بگو که اگر کسی او را دوست نداشت، حتماً شخص دیگری پیدا می‌شود که او را دوست داشته باشد. به او بیاموز که یک شی‌ء نیست که دوست داشته یا دوست نداشته شود، بلکه هویتی است که خود می‌تواند دوست داشته باشد یا دوست نداشته باشد.
Negin
واژهٔ «خانم» عنوانی است که آن را دوست ندارم، زیرا دست‌کم در جامعهٔ نیجریه بیش‌ازحد به آن ارزش داده می‌شود. زنان و مردان زیادی را دیده‌ام که با افتخار از عنوان «خانم» تعریف می‌کنند، گویی آن‌هایی که ازدواج نکرده‌اند و خانم نشده‌اند، چیزی کم دارند.
نتی در سمفونی عظیم دنیا!

حجم

۴۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۶ صفحه

حجم

۴۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۶ صفحه

قیمت:
۱۹,۵۰۰
۱۳,۶۵۰
۳۰%
تومان