دانلود و خرید کتاب اسلام و موسیقی سمیه اکبری‌فرد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسلام و موسیقی اثر سمیه اکبری‌فرد

کتاب اسلام و موسیقی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۵از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اسلام و موسیقی

یکی از غرائز انسانی، توجه او به الحان و آواز خوش است که منشأ گرایش انسان و جامعه به پدیدهٔ موسیقی است. لذا می‌توان گفت که موسیقی همچون بسیاری از شاخه‌های هنر، هم‌چون نقاشی و شعر، ریشه در فطرت و غرائز طبیعی انسان دارد. در بررسی اجمالی سیر تحول هنر موسیقی، ملاحظه می‌شود که در ادوار گوناگون حیات بشر، این هنر فراز و نشیب‌های مختلفی را طی کرده‌است. بر این اساس در برخی ادوار این هنر غریزی و طبیعی بشری، دچار ابتذال شدید گردیده و به عنوان عاملی در جهت انحطاط اخلاقی و فرهنگی جوامع به‌کار گرفته شده‌است و سبب ایجاد دگرگونی و تحولات منفی در تعالی و رشد معنوی ملت‌ها گردیده‌است.

اسلام به عنوان دین خاتم با جلوه‌های مبتذل موسیقی و غنا که مانع رشد و تعالی انسان‌ها می‌شود و آنان را از تکامل و معنویت بازمی‌دارد، مقابله و مبارزه نموده‌است و به بشریت، در قبال تأثیرات سوء و نامطلوب ناشی از استفاده ابزاری از این هنر، در جهت ایجاد فساد اخلاقی و بی‌بند و باری جامعه، هشدار داده‌است. اما مسائل مهمی درخصوص احکام شریعت اسلام در باب موسیقی و اقسام آن وجود دارد که علی‌رغم گذشت قرن‌ها تاکنون به طور کامل و جامع از این ابهامات رمزگشایی نشده‌است.

در پژوهش حاضر «اسلام و موسیقی» به قلم سمیه اکبری فرد، تلاش گردیده‌است تا با بیان دیدگاه‌های گوناگون دانشمندان، فقها و نیز بررسی اثرات موسیقی، بر ابعاد جسمانی و روانی انسان‌ها، به پاره‌ای از این ابهامات پاسخ داده شود و با مراجعه به منابع روایی متقن، ابعاد موضوع تبیین گردد.

نظرات کاربران

k.t
۱۳۹۷/۰۶/۰۶

کتاب خوبی بود 😊و بعد از خوندش و بریده گذاشتن همش تقریبا 😆 یک سوال به شدت ذهنم رو آزار میده😐 -چرا ما موسیقی خوب رو به بچه هامون یاد نمیدیم...تا در اینده فرق بین موسیقی بیهوده و مضر و موسیقی

- بیشتر
مهدی فیروزان
۱۳۹۷/۰۶/۱۵

اصلا روان نبود و عین رساله ها نوشته شده بود. من که چیزی دست گیرم نشد.

🎼Amir
۱۳۹۹/۰۱/۳۰

به طور کلی کتاب جامعی بود و تلاش شده بود تا همه جانبه مسئله را بررسی کند. خوبی کتاب این بود که به صورت پاره‌ای از کتاب‌های دیگر صاحب‌نظران استفاده کرده بودند. منتهی احساس می‌کنم شاید در بیان اثرات موسیقی، کمی

- بیشتر
لویی فردینان سلین
۱۳۹۷/۱۲/۲۹

یک عده کارخونه احکام سازی تاسیس کردن و مردم ما هم...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
غنا عبارت است از صوت همراه با ترجیع و طرب مشیر شهوت با الفاظ ناپسند که به طور مجموع سبب زوال عقل شده و درنهایت انسان را به سمت انحراف سوق داده و موجب فراموشی یاد خدا و غفلت از او می‌شود
سیّد جواد
عن الرضا (ع) قال: قال رسول‌الله (ص) «حسنوا القرآن باصواتکم، فان الصوت الحسن یزید القرآن حسناً». صدوق در عیون الاخبار نقل می‌کند: پیامبر (ص) فرمودند که قرآن را با صدای نیکو بخوانید، صدای نیکو بر زیبایی قرآن می‌افزاید.
سیّد جواد
سنّت قرائت قرآن به صورت نیکو و عن عده من اصحابنا، عن سهل بن زیاد،‌ عن محمدبن الحسن شمون، عن علی بن محمد النوفلی، عن ابی‌الحسن (ع) قال: ذکرت الصوت عنده فقال: ان علی بن الحسین (ع) کان یقرأ فربمامر به المار فصعق من حسن صوته کلینی در کافی نقل می‌کند که از امام (ع) در مورد صدای خوب سؤال شد حضرت فرمودند: وقتی که حضرت سجاد (ع) قرآن می‌خواندند، کسانی که به ایشان گوش فرا می‌دادند تعادل خود را از دست داده و بیهوش می‌شدند. البته این بیهوشی به معنای زوال عقل و منحرف شدن نمی‌باشد بلکه از شدت خوف خدا چنین حالتی بروز می‌کرد. در واقع اگر قرآن با صدای نیکو خوانده شود فرد می‌تواند حقیقت و واقعیت قرآن را مجسم کند
سیّد جواد
این روایت را کلینی در کافی نقل می‌کند و سند خوبی هم دارد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند که قرآن را با صدای نیکو با الحان عرب بخوانید نه به الحان اهل فسق و فجور که سبک خواندنشان نه تنها مذکر نبوده، بلکه لهو الحدیث هم می‌باشد و موجب غفلت از یاد خدا می‌شود.
سیّد جواد
لعب همان فعلی است که جدی نباشد،‌ ولی لهو عبارت از عملی است که با اشتغال فکر و قلب انسان را از کارهای مفید عقلایی بازدارد
سیّد جواد
از مجموع فتاوای فقهای متقدّم و متأخر شعیه می‌توان موارد ذیل را برای تعیین غنای حرام، به عنوان معیارها و شرایط تشخیص آن برشمرد: ۱- غنا و آوازی که به گونهٔ لهو و لغو یا زور و باطل با مجالس لهو مناسب باشد. ۲- غنا و آوازی که دربردارندهٔ الفاظ و مفاهیم پست و جنبه‌های شهوانی باشد. ۳- غنا و آوازی که دارای لحن اهل فسوق و گناه باشد. ۴- صدا و آوازی که انسان را از یاد خداوند دور بدارد. ۵- آوازی که همراه با معصیت و گناه باشد، مانند آواز زن در حضور مردان نامحرم.
سیّد جواد
مواردی که از غنا استثناء شده عبارتند از: ۱- غنای در مراثی ۲- غنای در قرآن ۳- غنای در عروسی‌ها (زُفّ العرائس) ۴- حدی (حراء)
سیّد جواد
گفته‌می‌شود: فیثاغورث حکیم، باصفای جوهر نفسش و نورانیت قلبش، نغمه‌های حرکات افلاک و کواکب را شنیده و با نیکی فطرتش، اصول موسیقی و نغمه‌های نواها را استخراج نموده‌است. زیرا او معتقد بود که هر چیزی در این جهان صورتی است از حقیقت خود در عالم افلاک و تمام نغمات موسیقی هم، در عالم افلاک و ارواح نمودار است. برخی از حکما و عرفای گذشته نیز بر همین مبنا معتقد بودند که نظم و فن دقیق موسیقی و لذات حاصله از آن و علاقه مردم به شنیدن آن، ناشی از نظم و فن حاکم بر کیهان و از نغمه‌های موسیقی عالم بالا است.
🎼Amir

حجم

۱۱۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۵۳ صفحه

حجم

۱۱۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۵۳ صفحه

قیمت:
۵,۰۰۰
تومان