دانلود و خرید کتاب مکاتب روان‌شناسی حمیدرضا بلوچ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مکاتب روان‌شناسی اثر حمیدرضا بلوچ

کتاب مکاتب روان‌شناسی

انتشارات:پندار تابان
امتیاز:
۳.۱از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مکاتب روان‌شناسی

کتاب مکاتب روانشناسی نوشتهٔ حمیدرضا بلوچ است. انتشارات جیحون (پندار تابان) این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی آرای روان‌شناسان مطرح جهان.

درباره کتاب مکاتب روانشناسی

کتاب مکاتب روانشناسی خلاصه‌ای از زندگی، تفکرات و نظریات بزرگ‌ترین روان‌شناسان جهان را از ابتدای شکل‌گیری این علم گرد آورده است. هدف از تدوین این اثر، آشنایی علاقه‌مندان با نظریات این شخصیت‌های برجسته است که هر کدام به‌نوبهٔ خود تأثیری عمیق و پایدار در این حیطه گذاشته‌اند. نام برخی از این افراد عبارت است از «ویلیام جیمز»، «ژان پیاژه»، «زیگموند فروید»، «ویلایانور اس. راما چاندران»، «میهالی چیکژنت میهالی»، «ایزابل بریگز مایرز» و «ویکتور فرانکل».

خواندن کتاب مکاتب روانشناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران روان‌شناسی عمومی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مکاتب روانشناسی

«ویکتور فرانکل در ۱۹۰۵ در وین (اتریش) به دنیا آمد و دکترای خود را در رشته‌ی پزشکی از دانشگاه وین دریافت کرد. در ۱۹۳۰ علاوه بر کار در بخش ویژه‌ی خودکشی بیمارستان شهر وین، یک مطب خصوصی روان‌پزشکی نیز داشت. در فاصله‌ی ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲ رئیس بخش عصب‌شناسی بیمارستان روت‌شیلد بود.

فرانکل در ۱۹۴۲ به همراه همسرش، تیلی و والدینش دستگیر و به اردوگاه نازی‌ها منتقل شدند. در طی سال‌های بعد در حالی که تک‌تک اعضای خانواده‌اش را از دست داد خودش زنده ماند و در ۱۹۴۵ به وسیله‌ی نیروهای ارتش امریکا آزاد شد. بلافاصله به وین بازگشت و کتاب انسان در جست‌وجوی معنا را نوشت و به ریاست پلی‌کلینیک عصب‌شناسی وین برگزیده شد. او در طول عمر خویش ۲۹ دکترای افتخاری دریافت کرد و استاد مدعو دانشگاه‌های هاروارد و سایر دانشگاه‌های امریکا بود.

دیگر کتاب‌های او عبارت‌اند از: پزشک و روح، فریاد ناشنیده برای معنا، خدا در ناخودآگاه. فرانکل در ۱۹۹۷ درگذشت.

معروف‌ترین اثر فرانکل همان کتاب انسان در جست‌وجوی معناست که حکایت دوران اسارت او در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌هاست. افراد اسیرشده در این اردوگاه‌ها یا نگرش خود را طوری تغییر می‌دادند که زنده بمانند یا امید خود را به زندگی از دست می‌دادند و می‌مردند. روش درمانی فرانکل، بعد از روش تحلیل روانی فروید و روانشناسی فردی آدلر به عنوان شیوه‌ی سوم روان‌درمانی شناخته شده است و کتاب معناطلبی او تفاوت بین ایده‌هایش را با نظریات روانشناسان هموطنش نشان می‌دهد.

فرانکل عقیده داشت انسان یک موجود چندبُعدی است که علاوه بر آن‌که بیولوژی یا شرطی شدن به شخصیت او شکل می‌دهد اراده‌اش نیز در شکل‌دهی به شخصیت‌اش نقش دارد. یعنی ما انسان‌ها می‌توانیم از ارزش‌های خاصی در زندگی پیروی کنیم. او به عنوان عصب‌شناس تأیید می‌کرد که بعضی از ابعاد انسان را می‌توان با کامپیوتر مقایسه کرد، ولی بر این عقیده بود که عملکرد آدمی را نمی‌توان به سطح عملکرد یک ماشین تقلیل داد. بدن ما ممکن است از نظر تعادل شیمیایی مشکلاتی داشته باشد یا با مشکلات روحی مثل «هراس از فضای بسته» رو به رو باشد؛ ولی ممکن است مشکلات دیگری که اندیشه‌زاد هستند نیز داشته باشیم که به تعارض‌های اخلاقی و معنوی‌مان مربوط هستند.

فرانکل روانشناسی خود را مبتنی بر فلسفه‌ی اصالت وجود می‌دانست، ولی بر خلاف فلسفه‌ی اصالت وجودی افرادی مثل آلبر کامو یا ژان پل سارتر که زندگی را بی‌معنا می‌دانستند، روش معنادرمانی او خوش‌بینانه بود و بر این تأکید می‌ورزید که زندگی همیشه بامعناست. شاید وقتی در وضعیت سخت و رنج‌آوری گرفتار می‌شویم نتوانیم معنای آن را دریابیم، ولی با گذشت زمان و تغییر اوضاع و احوال به معنای آن واقعه پی می‌بریم.

فرانکل بر این اعتقاد است که بزرگ‌ترین دستاورد بشر دستیابی به موفقیت نیست، بلکه شجاعانه رو به رو شدن با یک وضعیت تغییرناپذیر است. به نظر او احساس خلأ وجودی در انسان نوعی روان‌رنجوری نیست، بلکه ناشی از نیازی انسانی است که نشان می‌دهد معناطلبی در ما وجود دارد. یک بار که در زندان سن کوئنتین سخنرانی می‌کرد زندانی‌ها عاشق او شده بودند، چون می‌دیدند او سعی ندارد آن‌ها را فریب دهد و بگوید آن‌ها انسان‌هایی والامرتبه هستند که قربانی جامعه یا عوامل ارثی شده‌اند؛ بلکه آن‌ها را افرادی آزاد و مسئول معرفی کرده بود که تصمیم خودشان آن‌ها را به زندان کشانده بود.

چیزی که در کتاب انسان در جست‌وجوی معنا آمده و موجب شگفتی می‌شود این است که فرانکل می‌توانسته به اردوگاه‌های کار اجباری نرود. به خاطر این‌که عصب‌شناس بوده به او ویزای اقامت در امریکا داده شده بود، ولی چون ویزا فقط برای خودش بوده و شامل والدینش نمی‌شده است با وجود آن‌که می‌دانسته چه سرنوشتی در انتظارش است از پذیرش آن خودداری می‌کند و همراه با خانواده و والدینش به اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها می‌رود.

فرانکل اعتقاد دارد هر انسانی برای کشف یک‌سری معانی تازه متولد می‌شود و به خودمان بستگی دارد که بخواهیم این مفاهیم و معانی تازه را بپذیریم یا سعی کنیم از آن‌ها فرار کنیم. زندگی از یک معنای ثابت و کلی برخوردار نیست که برای همه‌ی انسان‌ها یکسان باشد، بلکه برای هر انسانی دارای یک‌سری معنای خاص است.

فرانکل در پایان کتاب معناطلبی می‌گوید: «شاید برای شما نیز این پرسش مطرح شده بود که وجه تمایز معنادرمانی با دین چیست؟ در جواب باید بگویم که دین اساساً به رستگاری آدمی مربوط می‌شود و این‌که عاقبت بعد از مرگ چه سرنوشتی در انتظار اوست. در حالی که معنادرمانی به سلامت روانی فرد ارتباط دارد.»»

نظرات کاربران

حمید
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

خیلی سطحیه ، انگار داستان زندگیشونه با چند خط نظرات بسیار کلی

•رضی•
۱۴۰۰/۰۳/۲۷

برای افرادی که می خواهند با شمه های از روانشناسی آشنا شوند،کتاب بسیار خوبی است. به دانشجویان روانشناسی موکدا توصیه می شود.

کاربر ۶۲۹۶۰۹۵
۱۴۰۲/۰۳/۱۱

ای کاش جای یه معرفی یک صفحه‌ای از هزار تا روانشناس، ده نفر و نظریه هاشون رو درست حسابی معرفی می‌کرد، این کتاب فقط یه فهرست از اسم از روانشناس هاست.

رامتین
۱۴۰۱/۰۷/۱۰

این کتاب واقعا کاربردی وپیش نیاز روانشناسی رشد ،بالینی هست واقعا ممنونم از نویسنده کتاب عالی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۴)
فقط دیوانه‌ها و بچه‌ها هستند که هرچه را فکر می‌کنند به زبان می‌آورند.
z.n
به اعتقاد کلاین، برای آن‌که در دوران بزرگسالی از سلامت روانی خوبی برخوردار باشیم، باید در دوران کودکی در وجود خویش یک خودِ قدرتمند و مستحکم بسازیم.
پویا پانا
عشق یعنی قابلیت چشم‌پوشی کردن از تفاوت‌ها و اختلاف نظرها و پیوستن به دیگران برای دست یافتن به هدفی مشترک.
پویا پانا
آنا فروید معتقد بود در هر دوره که میل جنسی اوج می‌گیرد، اگر فرد نتواند این امیال را از راه درست ارضا کند دچار بیماری‌های روان‌پریشی و روان‌رنجوری می‌شود.
پویا پانا
لازم نیست برای به دست آوردن شادی در زندگی به این‌سو و آن‌سو روانه شویم، بلکه فقط کافی است بفهمیم چه مواقعی احساس رضایت و خوشحالی واقعی می‌کنیم و به کارهایی که چنین حسی را برایمان به ارمغان می‌آورند بپردازیم. برای مثال، بعضی افراد صرفاً به این منظور به بازی شطرنج می‌پردازند که در حین انجام دادن آن فکرشان کاملاً درگیر بازی می‌شود و از نگرانی‌های روزمره‌ی زندگی جدا می‌شوند.
پویا پانا
فروید اعتقاد داشت گذشته‌ی هر انسان به او حکم می‌کند و او را در زندگی جهت می‌دهد.
پویا پانا
پیاژه معتقد بود کودکان تا هفت‌سالگی فاقد خویشتن‌داری کلامی هستند و هر چیزی به ذهنشان می‌رسد به زبان می‌آورند. آن‌ها چون تصور می‌کنند در مرکز هستی قرار دارند نیازی نمی‌بینند حریم خصوصی برای خود داشته باشند یا برای رعایت حال دیگران از گفتن بعضی حرف‌ها خودداری کنند. اما بزرگسالان به واسطه‌ی این‌که در مقایسه با کودکان خودمحوری کمتری دارند، خود را به الگوی صحبت کاملاً اجتماعی که در آن خیلی حرف‌ها ناگفته می‌ماند عادت داده‌اند. فقط دیوانه‌ها و بچه‌ها هستند که هرچه را فکر می‌کنند به زبان می‌آورند.
پویا پانا
او می‌گفت مردم به خاطر تحقیقات گسترده‌ای که روانشناسی در مورد احساس و اندیشه انجام داده است به آن علاقه‌مند نمی‌شوند، بلکه بدین منظور به سوی روانشناسی می‌آیند که می‌خواهند بدانند علت افکار و احساساتی که دارند چیست. بدین ترتیب جیمز نشان داد، هر یک از ما علاوه بر آن‌که نگاه متفاوتی به دنیا داریم دیدگاه‌هایمان هم روز به روز یا ساعت به ساعت تغییر می‌کند. به قول جیمز: «احساسات ما در هنگام خواب یا بیداری، گرسنگی یا سیری، سرحال بودن یا خستگی، شب یا روز، تابستان یا زمستان، و از همه مهم‌تر در دوران کودکی، بزرگسالی، یا پیری متفاوت‌اند.
mahshid T
جیمز معتقد بود بیشتر رفتارهای حیوان و انسان تحت تأثیر غریزه قرار دارد، ولی او رفتارهای غریزی را کورکورانه و تغییرناپذیر نمی‌دانست، بلکه اعتقاد داشت تجربه می‌تواند رفتار غریزی را تغییر دهد. به علاوه او بر این باور بود که الگوهای رفتاری شبه‌غریزی جدیدی هم در طول عمر انسان پرورش می‌یابند که آن‌ها را می‌توان عادت نامید.
پویا پانا
جیمز اغلب دچار افسردگی روحی بود یا از درد و رنج جسمانی شکایت می‌کرد.
پویا پانا

حجم

۱۵۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱۵۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۳۷,۰۰۰
تومان