دانلود و خرید کتاب درس‌های اسفار جلد ۱ مرتضی مطهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درس‌های اسفار جلد ۱ اثر مرتضی مطهری

کتاب درس‌های اسفار جلد ۱

معرفی کتاب درس‌های اسفار جلد ۱

«درس‌های اسفار جلد ۱» اثر استاد شهید مرتضی مطهری، به جهت تبیین یکی از مباحث مهم حکمت متعالیه تدوین شده که یک گنجینه غنی به‌شمار می‌آید و همواره می‌تواند برای دانش‌پژوهان و محققین فلسفه اسلامی راهگشا باشد به‌ویژه آن‌که در این دروس به مناسبت، از مباحث منطقی و فلسفی بی‌شماری مانند عرض و عرضی، اثبات نفس، اصل تضاد، اصل عدم تناقض، نفس کلی عالم، رابطه مادی و مجرد، خیر و شر، کلی و طبیعی و مانند آن سخن به میان آمده است. این کتاب با همکاری بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری تهیه شده است.
معرفی نویسنده
عکس مرتضی مطهری
مرتضی مطهری

مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبه‌های نوتری نسبت به دیدگاه‌ها و روش‌های سنتی حوزوی دارد؛ می‌توان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد.

نظرات کاربران

huseinmoradi
۱۴۰۱/۰۵/۲۱

اپلیکیشن شهید مطهری تمام کتاب های ایشون رو رایگان گذاشته

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
حرکت عبارت است از «حدوث تدریجی شیء». در واقع حدوث بر دو قسم است: حدوث دفعی و حدوث تدریجی. حدوث تدریجی همان حرکت است که حدوث را به «وجود بعد العدم» تعریف می‌کنند. اگر «وجود بعد العدم» تدریجی باشد، این «وجود تدریجی بعد العدم» عبارت است از حرکت. بعد تعریف معروف ارسطو را نقل کردند که ترجمه عربی آن این است: «کمال اول لما بالقوة من حیث إنه بالقوة». عرض کردیم که این بهترین تعریفی است که تاکنون برای حرکت شده است.
Souri
مقصود افلاطون از «خروج از یکسانی
کاربر ۲۶۷۶۶۵۲
‫می‌کند و سپس معدوم می‌شود و «آنِ» دیگر در کنار آن وجود پیدا می‌کند و معدوم می‌شود، در آنیات هم این شیء در این آن وجود پیدا می‌کند و به کلی معدوم می‌شود و در آنِ بعد شیء دیگری وجود پیدا می‌کند و به کلی معدوم می‌شود و همین طور، و ما خیال می‌کنیم یک شیء متصل‌الوجود در اینجا هست. ‫به این بیان، فخر رازی می‌گوید محال است که شیء، وجود تدریجی داشته باشد. وقتی که محال شد شیء وجود تدریجی داشته باشد همان یک نحوه وجود بیشتر نمی‌تواند باشد: وجود فقط می‌تواند دفعی باشد و بس.
hossein shobeyri
فخر رازی تا اینجا سه مقدمه بیان کرده است. اول اینکه شیء وقتی حدوث پیدا می‌کند چیزی که نبوده وجود پیدا کرده است. دوم اینکه شیء ابتدای وجود دارد و سوم آنکه «ابتدا» امری غیر منقسم است. ‫حال آن شیئی که می‌خواهد وجود پیدا کند که فرض این است که ابتدای وجود دارد آیا در ابتدای وجودش موجود است یا معدوم؟ نمی‌توانیم بگوییم معدوم است چون اگر معدوم باشد لازم است در همان ابتدا، هم موجود باشد و هم معدوم. شیء در ابتدای وجود خود، موجود که هست پس نمی‌تواند معدوم هم باشد. پس شیء در ابتدای وجود
hossein shobeyri
ملاصدرا می‌گوید که افلاطون حرکت را اینچنین تعریف کرده است: «الحرکة خروج عن المساواة»؛ حرکت یعنی بیرون شدن از برابری و به تعبیر امروز خارج شدن از حالت یکسانی. یک وقت دو شیء را با هم مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم ایندو یکسانند و یک وقت است که یک شیء را در دو حال و دو «آن» در نظر می‌گیریم و می‌گوییم حالش با گذشته‌اش یکسان است. این یکسانی «سکون» است. نایکسانی، این که شیء در دو حال، در دو وقت و در دو «آن» یکسانی خود را از دست بدهد، این خروج از یکسانی همان حرکت است.
hossein shobeyri

حجم

۲۴۲٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۲۴۲٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۴۴,۰۰۰
۲۲,۰۰۰
۵۰%
تومان